درگاه:موسیقی کردی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش درگاه موسیقی کردی
2512.svg
2512.svg
به درگاه موسیقی کردی خوش آمدید!

موسیقی کردی شاخه ای از موسیقی شرقی و از قدیمی‌ترین موسیقی‌های دنیا است که مادر موسیقی به حساب می آید که در جهان دارای سبکی ویژه است که در بین اقوام و مردمان کرد زبان رایج است. این موسیقی به دلیل گسترش و پراکندگی اکراد در جهان و تعدد و تنوع مناطق کردنشین از جمله در غرب اسیا و منطقه خاورمیانه بسیار غنی و زیبا است. موسیقی کردی شامل اواها ترانه‌ها آهنگ‌ها و نغمه‌هایی است که به زبان کردی بیان می‌شود و بیانگر ارزش‌ها باورها و حوادث روزگار هستند که زیر شاخه فرهنگ و فولکور کردی است. موسیقی کردی یکی از قدیمی ترن موسیقی‌های جهان است. این موسیقی از دو قسمت کلاسیک و مدرن تشکیل شده‌است که هر کدام انواع و شاخه‌های مخصوص به خود را دارند.

بیشتر...
ویرایش نوشتار برگزیده

حسن زیرک (به کردی: حه‌سه‌ن زیره‌ک) (دربارهٔ این پرونده صدای وی ) (زادهٔ ۸ آذر ۱۳۰۰ در بوکان - درگذشتهٔ ۵ تیرماه ۱۳۵۱ در بوکان) خوانندهٔ پرآوازهٔ ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود.

حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی آوازهای سنتیِ مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. از او بیش از ۱۰۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است. استاد حسن زیرک جزو موسیقی‌دانان برجستهٔ ایرانی است.

زیرک، علاوه بر زبان کردی سورانی لهجه بوکانی، به زبان‌های فارسی، ترکی آذری، ارمنی، هَورامی (اورامی) و لری نیز آواز اجرا کرده و دارای ۳ مقام ترکی، ۸ مقام فارسی و ۲ مقام اورامی است و ۶۴ مقام به زبان کُردی خوانده‌است.

ادامه...

ویرایش زندگی‌نامهٔ برگزیده

شوان پرور (به کردی: Şivan Perwer/شڤان په‌روه‌ر/شوان په‌روه‌ر) (زادهٔ ۲۳ سپتامبر ۱۹۵۵ در شهر سیورک (سوری)، در استان شانلی‌اورفه، میان شهرهای دیاربکر و شانلی‌اورفه، شمال کردستان) با نام اصلی اسماعیل آیگون (به ترکی استانبولی: İsmail Aygün) از خوانندگان مشهور و مردمی کرد کشورهای کردنشین (ترکیه، ایران، عراق، سوریه) است. ترانه‌های وی اکثراً حماسی و میهن‌پرستانه است.

وی فعالیت هنری را از سال ۱۹۷۵ شروع کرد و تا سال ۲۰۰۲ بیش از ۲۲ اثر خلق نمود. یکی از آخرین آثار وی به نام Men bira te kirya از طرف آکادمی آرل کرو (Harles Cros) موفق به دریافت بزرگترین جایزهٔ هنری از ژاک شیراک، رئیس جمهور وقتِ فرانسه شد. بهترین آثار شوان پرور بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ عرضه شد؛ ولی بعدها، علی‌رغم فعالیت‌های هنری، به دلیل بیماری حنجره، کیفیت صدای خویش را از دست داد.

ادامه...

ویرایش آلبوم‌ها

هاونیاز نام آخرین آلبوم رسمی با آهنگ‌سازی و نوازندگی کیهان کلهر و خوانندگی آینور دوغان، خواننده و موسیقیدان زن کرد اهل کشور ترکیه است.

ویرایش نگارهٔ برگزیده
ویرایش سازهای موسیقی
دف و دایره
دف و دایره

دَف، یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند. این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است. چنان‌که از کتاب‌های موسیقی و نوشته‌ها و اشعار برمی‌آید، در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس عیش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده که قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به کار می‌بردند. در کتاب‌های لغت در معنی دف یا دایره می‌نویسند: آن چنبری است از چوب که بر روی آن پوست کشند و بر چنبر آن حلقه‌ها آویزند. در قدیم برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

ادامه...

ویرایش آیا می‌دانید
ویرایش گفتاورد

«من متعلق به منطقه‌ای هستم در جوار بیستون و دالاهو. جایی که موسیقی و ساز به چشم یک پدیده آسمانی و آئینی نگریسته می‌شود به همین دلیل برای دست زدن به ساز، وضو می‌گیرند و آن را پاکیزه نگه می‌دارند.»

شهرام ناظری

ویرایش آنچه می‌توانید انجام دهید
  • الگوی {{درگاه|موسیقی کردی}} را به مقاله‌های وابسته با موسیقی کردی اضافه کنید.
  • نوشتارهای وابسته به موسیقی کردی را ایجاد کنید.
  • نوشتارهای رده موسیقی کردی را گسترش دهید.
ویرایش رده‌ها
ویرایش درگاه‌های وابسته
درگاه‌های اصلی
ادبیات کردی هنر رقص اپرا موسیقی
ویرایش در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا