تورتیا د پاتاتاس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تورتیا د پاتاتاس
بخشپیش‌غذا یا غذای اصلی
خاستگاهاسپانیا
مواد اصلیسیب‌زمینی، تخم‌مرغ و روغن

تورتیا د پاتاتاس (در اسپانیایی: tortilla de patatas) یا تورتیا اسپانیولا (در اسپانیایی: tortilla española) یکی از غذاهای اصیل و سنتی اسپانیایی است که به عنوان املت اسپانیایی هم شناخته میوشد، به دلیل سادگی و همچنین طعم خوشش هم در خانه‌ها و هم در بارها و رستوران‌ها به فراوانی تهیه و دمای سرو می‌گردد.[۱] تورتیای اسپانیایی را می‌توان در رستوران‌ها به عنوان پیش‌غذا یا به صورت ساندویچ سفارش داد و از غذاهای پرطرفدار برای پیک‌نیک نیز به‌شمار می‌رود.

این غذا هم به صورت گرم و هم سرد دمای سرو می‌شود و شباهت زیادی به کوکو سیب‌زمینی در آشپزی ایرانی دارد. شایان ذکر است که با وجود شباهت اسمی، این غذا با تورتیا که نوعی نان نازک مکزیکی از آرد سفید یا آرد ذرت است، ارتباطی ندارد.

طرز تهیهٔ تورتیا د پاتاتاس[ویرایش]

مواد اصلی تورتیا د پاتاتاس یا «تورتیای سیب‌زمینی» همچنان که از اسمش پیداست سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و روغن زیتون هستند، اما مواد دیگری همچون پیاز، فلفل دلمه‌ای و چوریزو (نوعی سوسیس گوشت خوک) نیز ممکن است در تهیهٔ آن به کار روند.[۲]

طرز تهیهٔ آن بسته به سلیقهٔ آشپز متفاوت است، ولی به‌طور کلی به این صورت فراهم می‌شود: سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و خرد می‌کنند، سپس نمک زده و در روغن با حرارت زیاد سرخ می‌کنند. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف دیگری می‌زنند و وقتی سیب‌زمینی‌ها خوب سرخ شدند، آنها را به ماهیتابهٔ سیب‌زمینی‌ها اضافه می‌کنند. وقتی یک روی مایه خوب پخته شد، آن را زیر و رو می‌کنند تا هر دوسوی تورتیا خوب پخته شود.[۲]

ساندویچ تورتیا د پاتاتاس

منابع[ویرایش]

  1. "Tortilla de Patatas" (به اسپانیایی). RecetaTortillaDePatatas.com. Retrieved 31 July 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Trucos para preparar una deliciosa tortilla de patata" (به اسپانیایی). Palacios.es. Archived from the original on 11 July 2019. Retrieved 31 July 2015.