املت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
املت
املت بلوند با قارچ و سبزی
نام‌های جایگزیناملت، تخم مرغ، پن کیک
خاستگاهایران باستان[۱][۲]
دمای سروگرم
مواد اصلیتخم مرغ، کره یا روغن

املت (به فرانسوی: Omelette)، خوراکی است که مادهٔ اصلی آن تخم‌مرغ است. در تهیه املت می‌بایست تخم مرغ هم‌زده را با هر ماده دلخواه دیگر مخلوط نمود و گاهی هم آن را تا کرد اما در ایران تنها به مخلوط تخم مرغ و گوجه یا رُب گوجه املت گفته می‌شود که برای تهیهٔ آن در ماهی‌تابه روغن یا کره و رب گوجه می‌ریزند. وقتی روغن با رب داغ شد تخم‌مرغ‌های هم‌زده شده را به آن اضافه می‌کنند و گاهی تخم مرغ را بعد از اضافه کردن به رب مخلوط می‌کنند. در دستور پخت اصلی املت آماده را تا می‌کنند و داخل آن سبزیجات، پنیر، گوشت (اغلب ژامبون یا بیکن) پخته شده یا ترکیبی از آنها را قرار می‌دهند. برای این که املت سبک و پفکی شود گاهی به سفیده تخم‌مرغ که جداگانه هم‌زده شده (یا تمام تخم‌مرغ هم‌زده شده) شیر، خامه یا حتی آب می‌افزایند. با این روش در مایع اولیه حباب‌هایی ایجاد می‌شود. چون تخم‌مرغ به سرعت پخته می‌شود، حباب‌ها درون آن حبس می‌شوند و بافتی نرم و سبک به املت می‌دهند. املت (گوجه تخم‌مرغ) در شهرهای مختلف ایران به واسطه چای خانه‌های معروف وارد بازار و معرفی گردید. نوع ایرانی املت با نام خاگینه نیز در برخی مناطق کشور تهیه و طبخ می‌شود که به آن شکر نیز اضافه می‌کنند. دستور پخت املت در کشورهای مختلف کمی متفاوت است، به‌طور مثال املت مکزیکی [۱] بایگانی‌شده در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine کمی متفاوت تر از املت ایرانی می‌باشد.

تخم‌مرغ گوجه
املت ساده

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Davidson2014 وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. Anderson, Heather Arndt (July 11, 2013). Breakfast: A History (به انگلیسی). AltaMira Press. p. 65. ISBN 978-0-7591-2165-2. Archived from the original on July 1, 2021. Retrieved November 18, 2020.