باغ‌وحش ملی مالزی

مختصات: ۳°۱۲′۳۵″ شمالی ۱۰۱°۴۵′۲۸″ شرقی / ۳٫۲۰۹۷۲°شمالی ۱۰۱٫۷۵۷۷۸°شرقی / 3.20972; 101.75778
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از باغ وحش ملی مالزی)


باغ‌وحش ملی مالزی
مجسمه‌ای در باغ وحش نگارا
Map
تاریخ گشایش۱۴ نوامبر ۱۹۶۳؛ ۶۰ سال پیش (۱۹۶۳-۱۴}})[۱]
مکاناولو کلانگ، گومباک، سلانگور، مالزی
مساحت زمین۱۱۰ جریب فرنگی (۴۵ هکتار)[۲]
شمار حیوانات۵۱۳۷[۲]
شمار گونه‌ها۴۷۶[۲]
عضویت‌هاایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸،[۳] انجمن باغ‌وحش‌های جنوب شرقی آسیا (SEAZA)[۴]
نمایش‌های مهم۱۶ بخش اصلی
وبگاهwww.zoonegaramalaysia.my

باغ وحش ملی مالزی (مالایی: Zoo Negara) باغ وحشی در مالزی است که در زمینی به مساحت ۱۱۰ جریب (۴۵ هکتار) در منطقه اولو کلانگ، گومباک دیستریکت، سلانگور، مالزی واقع شده‌است. در ۱۴ نوامبر ۱۹۶۳ به‌طور رسمی توسط اولین نخست‌وزیر، تونکو عبدالرحمان، افتتاح شد.[۵] باغ وحش توسط یک سازمان غیردولتی، که به نام انجمن جانورشناسی مالزی شناخته می‌شود، مدیریت می‌شود و کانون ۵٬۱۳۷ جانور از ۴۷۶ گونه مختلف است.[۶]در ژوئیه سال ۲۰۰۷، گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دریافت نمود و عضو انجمن باغ‌وحش‌های جنوب شرقی آسیا است. رئیس و مدیر باغ وحش آقای اسماعیل هتسون است.

باغ وحش نگارا مالزی (باغ وحش ملی)

پیشینه[ویرایش]

بخش ورودی باغ وحش نگارا

در سال ۱۹۵۷، سازمان کشاورزی مالایا یک باغ وحش کوچک راه اندازی نمود. بعد از ایجاد باغ وحش کوچک، ایده باغ وحش مناسبی به تدریج افزایش یافت، و دولت فدرال منطقه ای را در اولوکلانگ، سلانگور همجوار با مرز کوالالامپور انتخاب نمود. در دههٔ ۱۹۶۰، منطقه اولوکلانگ ناحیه ای بکر و توسعه نیافته بود. در سال ۱۹۶۳، اولین نخست‌وزیر مالایا (مالزی کنونی)، تونکو عبدالرحمان دربهای باغ وحش را به روی مردم باز نمود. باغ وحش نگارا به دلیل واقع شدن در منطقه ای با پوشش انبوه گیاهان سرسبز به «باغ وحشی درون جنگل» معروف بود.

باغ وحش تا اواخر دههٔ ۱۹۷۰، هنگامی که کوالامپور رشد سریع جمعیتی حاصل از توسعه اقتصادی را تجربه نمود، توسط انبوه درختان و گیاهان گرمسیری احاطه شده بود. در دسترس بودن منطقه اولوکلانگ آماجگاهی برای مناطق قابل سکونت در ابعاد بزرگ بود تا برای سکونت فوران جمعیت شهری آماده شود، در نتیجه منجر به نابودی زیستگاه طبیعی بکری شد که باغ وحش را احاطه نموده بود.

در اواخر دههٔ ۱۹۹۰ و اوایل دههٔ ۲۰۰۰، طرح‌هایی برای انتقال باغ وحش به ناحیه سلانگور در نظر گرفته شده بود. هرچند، این طرحها در نزد عموم تا حد زیادی محبوبیت نداشتند به خاطر اینکه به نظر می‌رسید عده ای تلاش دارند از زمین بزرگ باارزش باغ وحش برای بساز بفروشی و منافع شخصی بهره ببرند. ولی با حمایت وزارت منابع طبیعی و محیط زیست و دولت ایالت سلانگور، تصمیم گرفته شد تا تغییر مکان باغ وحش ملی مالزی انجام نپذیرد.

بخش‌های اصلی[ویرایش]

۱۶ بخش در این باغ وحش وجود دارد که شامل:

مکان خزندگان[ویرایش]

قسمت خزندگان هر دو بخش قابل مشاهده، هم بخش فضای سرپوشیده و هم بخش فضای باز، را دارد، و شامل تمساح آب شور، گریال دروغین و تمساح کوتوله است. این بخش همچنین لاک پشت‌های زمینی و لاک پشت‌های کوچک به نام تراپین را در معرض دید قرار داده، که شامل لاک‌پشت غول‌پیکر آلدابرا (دومین گونه بزرگ لاک پشت غول پیکر در دنیا) و تراپین‌های رودخانه ای است، مارها در مجموعه ای که شامل پایتون مشبک و آناکوندای سبز و انواع زیادی از مارهای سمی و غیر سمی هستند، قرار دارند.

کانون دوزیستان در مکان خزندگان، دارای گونه‌های مختلف قورباغه و وزغ می‌باشد که از زیستگاه‌های مختلف مالزی گردآوری شده‌اند.

مرکز نگهداری پاندای غول پیکر[ویرایش]

در سال ۲۰۱۴، یک پاندای نر به نام زینگ زینگ و یک پاندای ماده به نام لیانگ لیانگ در شرایط مطبوع محیطی به نمایش عمومی گذاشته شدند، برای ساخت مرکز نگهداری پاندای غول پیکر در مجاورت ایستگاه تی پنج تراموا برنامه‌ریزی شد. پانداها به مدت ده سال به مالزی قرض داده شده‌اند. در ۲۶ مه ۲۰۱۸، یک پاندای ماده چهارماهه به نام ای ای، برای اولین مرتبه به نمایش عمومی گذاشته شد. این توله پاندا، دومین توله متولد شده در مالزی است. خواهر این توله به نام نوان نوان در اوت ۲۰۱۵ بدنیا آمده بود و در سال ۲۰۱۷، به خاطر بندی از توافقنامه بین چین و مالزی که توله‌های متولد شده در مراکز نگهداری باید در سن دو سالگی به چین عودت داده شوند، به چین فرستاده شدند.[۷] در ۷ ژوئن ۲۰۲۱ سومین توله پاندا در باغ وحش مالزی متولد شد.[۸]

فیلهای مالزیایی[ویرایش]

بخش فیلهای مالزیایی در سال ۲۰۲۱

بخش فیلهای مالزیایی جایگاه سه فیل مالزیایی است: سیتی یک فیل ماده است که سال ۱۹۷۹ در فریزر هیل متولد شده بود و دارای لکه ای صورتی رنگ چشمگیر روی خرطوم است. فیل ماده دیگر به نام سیبول که اهل تمرلوح است در سال ۱۹۷۸ متولد شده بود. فیل نر به نام تریانگ، در سال ۱۹۸۰ بدنیا آمده بود. نام وی از محل تولدش، تریانگ پاهنگ، اخذ شده‌است. این سه فیل از زمانی که خیلی جوان بوده‌اند در باغ وحش نگهداری شده‌اند.

پرندگان دریاچه[ویرایش]

بخشی از باغ وحش ملی مالزی
باغ وحش ملی مالزی سال ۲۰۲۱

بخش پرندگان دریاچه شامل لک‌لک رنگین، اکراس، اگرت، قو، پلیکان است.

دالان قفس پرندگان[ویرایش]

در این دالان، بیش از ۱۰۰ نوع پرنده از سرتاسر دنیا نگهداری می‌شود. در بخش عکس پرندگان در دالان، این مکان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد تا در روزهای تعطیل آخر هفته با انواع مکائو و طوطی کاکلی عکس یادگاری بگیرند.

بخش جانوران شبزی[ویرایش]

فضای سرپوشیده محل نگهداری خفاش میوه‌خوار، بزرگ‌ترین خفاش دنیا که یعضی اوقات از آنها به روباه پرنده نام برده می‌شود، و هم چنین گوزن‌موش است.

محوطه استرالیایی[ویرایش]

محوطهٔ استرالیایی جایگاه شترمرغ استرالیایی، والابی چابک، کانگوروی قرمز و فیلاندر پا-سرخ است.

بخش پنگوئن هومبولت[ویرایش]

این بخش محل نگهداری پنگوئن هومبولت است.

دنیای بچه‌ها[ویرایش]

این بخش به‌طور عمده میزبان حیوانات اهلی شامل بز، خرگوش، مرغابی، مرغ، و هم چنین طوطی و خوکچه هندی است که آزادانه در اطراف می‌گردند. این قسمت شامل محیط جنگلی بارانی کوچک همراه با انواع پرندگان و حشرات، همچنین یک پرنده خانه کوچک، حوضچه ماهی، محل نگهداری اسب مینیاتوری و زمین بازی است.

مجموعه خرسها[ویرایش]

مجموعه خرسها سرای چنذین نوع خرس شامل خرس سیاه آسیایی، خرس قهوه‌ای و خرس آفتاب است.

پیاده‌روی در جوار دشت سرسبز

بخش پیاده‌روی در جوار دشت سرسبز یکی از بزرگنرین بازدیدهای ادراکی محیط باز در باغ وحش بوده و جایگاه حیوانات زرافه، گورخر، شترمرغ، کرگدن سفید، شاخ‌بلند شبدیز و تیزشاخ آفریقایی است.

اسب آبی نیل[ویرایش]

این بخش محل نگهداری اسب آبی کوتوله و اسب آبی است. باغ وحش سه اسب آبی نیل به نامهای: داک، کیبو و چُمبای است. چُمبای در باغ وحش بدنیا آمده‌است.

قلمرو پستانداران[ویرایش]

بخش قلمرو پستانداران شامل پلنگ هندی، شیر کوهی، گربه پلنگی، زباد نخلی نقاب‌دار، چشم‌گرد تنبل کوتوله، راکون، کفتار راه راه، خرس‌گربه و تشی مالایا است.

آکواریوم آب شیرین[ویرایش]

آکواریوم تونکو عبدالرحمان باغ وحش نگارا، اولین آکواریوم آب شیرین بر اساس بوم شناختی است که رودخانه و تالاب را مورد توجه قرار داده‌است. بخش آکواریوم، اکوسیستم یا زیستگاه ساختار رودخانه مالزی در نواحی بالادستی، میانی و پایین دستی پای رود و در نهایت دریا را نشان می‌دهد. آبزیان آکواریوم ترکیبی از ماهی‌هایی که به‌طور معمول در رودخانه‌های مالزی دیده می‌شوند، گونه‌های کمیاب یا در معرض خطر شامل بی مهرگان مانند خرچنگ، میگو، مرجان و حشرات آبزی است.

منظرگاه کربه سانان بزرگ[ویرایش]

این محوطه، منظرگاه شیر آفریقایی، ببر مالایی و ببر سفید است.

کانون میمون انسان نما[ویرایش]

کانون میمون انسان نما جایگاه اورانگوتان بورنئویی، اورانگوتان سوماترایی و شامپانزه معمولی است.

باغ وحش حشرات[ویرایش]

باغ وحش حشرات در باغ وحش نگارا تأسیس شده‌است و بیش از ۲۰۰ گونه حشره از سرتاسر دنیا در آن نگهداری می‌شود.

در میان حشرات، پروانه‌هایی مانند بردوینگ راجا بروک، تری نیمف و گونه‌های لیف وینگ هندی، حشره ارکیده و آخوندک دید لیف، کاتاکانتوس، تارانتولا، کژدم غول پیکر مالزیایی وبسیاری دیگر وجود دارند.

کانون نوک شاخ[ویرایش]

این مرکز پرورشی که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، منزلگاه ۷ گونه از نوک شاخ بومی مالزی از جمله، نوک‌شاخ بزرگ، نوک‌شاخ ابلق خاوری، نوک‌شاخ کرگدنی و نوک‌شاخ چروک‌دار است.

حیوانات دیگر[ویرایش]

مجموعه باغ وحش دارای حیوانات دیگری شامل آنکوله-واتوسی، شنگ پنجه‌کوچک خاوری، چیتال، بنتنگ، باراسینگا، فک خزپوش قهوه‌ای، برگچه‌خوار، شتر یک‌کوهانه، گاومیش هندی، فلامینگوی بزرگ، ماکاک دم‌شیری، تاپیر مالایی و گوزن سمبر است.

جذابیتهای دیگر[ویرایش]

  • شیرهای دریایی، ماکاک و مکائو بخشی از هنرنمایی حیوانات هستند که روزی دو بار نمایش داده می‌شود.
  • روزهای آخر هفته استفاده از ترن جهت تردد در داخل مجموعه و گشت دارای راهنما در دسترس است.
  • موزهٔ کوچک زنبور در مرکز باغ وحش نگارا واقع شده‌است و به یادگیری بازدید کننده‌ها دربارهٔ انواع متعدد زنبور در کشور کمک می‌کند.
  • بخش عکس یادگاری با حیوانات در قسمت ورودی اصلی باغ وحش واقع شده‌است و روزهای تعطیل آخر هفته باز است. بازدید کننده‌ها می‌توانند با اسب مینیاتوری، مارها و پرندگان عکس یادگاری بگیرند.

پانویس[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «National Zoo of Malaysia». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

منابع[ویرایش]

  1. "Zoo Negara – A Journey Through Time" (PDF). zoonegaramalaysia.my. Zoo Negara. Archived from the original (PDF) on 18 September 2020. Retrieved 29 December 2010.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ "About Us". zoonegaramalaysia.my. Zoo Negara. Archived from the original on 8 March 2021. Retrieved 29 December 2010.
  3. "Certificate" (PDF). zoonegaramalaysia.my. Zoo Negara. Archived from the original (PDF) on 5 March 2016. Retrieved 29 December 2010.
  4. "SEAZA Membership List". seaza.org. SEAZA. Retrieved 30 June 2010.
  5. "Zoo Negara". Tourism Malaysia. Retrieved 25 May 2014.
  6. "Zoo Negara - About Us". www.zoonegaramalaysia.my. Archived from the original on 8 March 2021. Retrieved 2018-05-29.
  7. "Panda cub makes first public appearance at Zoo Negara". NST Online (به انگلیسی). 2018-05-26. Retrieved 2018-05-27.
  8. "Third giant panda cub born at Malaysia zoo | SAMAA". Samaa TV (به انگلیسی). Retrieved 2021-06-08.

پیوند به بیرون[ویرایش]