کلاته شیخی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کلاته شیخی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانخراسان رضوی
شهرستانگناباد
بخشبخش کاخک
دهستانکاخک
نام محلیکلته شوخی
نام‌های دیگرکلاته
مردم
جمعیت۶۶ نفر (سرشماری ۹۵)
رشد جمعیتمنفی
اطلاعات روستایی
کد آماری۱۶۲۲۵۷
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۵۱۵۷۳۷

روستای کلاته شیخی، روستای محرومی از توابع بخش کاخک، شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی است. فاصله این روستا از شهر کاخک ۶ کیلومتر و از مرکز شهرستان ۲۶ کیلومتر می‌باشد.

این روستا در منطقه‌ای کوهستانی و در حاشیه رودخانه واقع گردیده و دارای مردمی مهربان و مهمان‌نواز است که عموماً از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند. اهالی مؤمن، متدین و ولایت‌مدار این روستا از پیشگامان انقلاب اسلامی دراین منطقه بوده و غالباً ایثارگر و از مجاهدان جنگ می‌باشند.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کاخک قرار داشته و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۵۴ نفر (۲۲ خانوار) بوده‌است.[۱]

به نقل از بزرگان و ریش سفیدان، مالک اولیه روستا فردی مالدار بوده که قنات روستا را حفر و به دامداری اشتغال داشته است. در پی بارندگی و طغیان رودخانه، قنات مسدود می‌گردد؛ به‌گونه‌ای که وی قادر به باز گشایی و احیاء آن نشده یا به‌دلایل دیگر ناگزیر این روستا را به مقصد دیگری ترک می‌کند. چندی بعد فرد دیگری قنات روستا را بازگشایی و مورد استفاده قرار می‌دهد و چون خبر در راه بازگشت بودن مالک اولیه را می‌شنود، اقدام به وقف آن می‌نماید. این خبر در بین راه به مالک اولیه رسیده و او از همان‌جا بازمی‌گردد. از آن زمان که گویا حدود ۳۰۰ سال می‌گذرد، حیات این روستا جریان دارد. نام روستا ممکن است از شخصیت مالک اولیه که احتمالاً فردی روحانی، بزرگ، باگذشت یا متمول بوده، برگرفته شده باشد؛ که احتمال روحانی بودن مالک روستا با توجه نام روستاهای همجوار دور از ذهن نیست.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «تعداد جمعیت و خانوار تا سطح آبادی براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۰، استان خراسان رضوی». مرکز آمار ایران. دریافت‌شده در ۲۶ مارس ۲۰۱۴.