کشمیر آزاد

مختصات: ۳۴°۱۳′شمالی ۷۳°۱۷′شرقی / ۳۴٫۲۲°شمالی ۷۳٫۲۸°شرقی / 34.22; 73.28
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کشمیر پاکستان)
نقشه‌ای از منطقهٔ مورد مناقشه در کشمیر

کشمیر آزاد جنوبی‌ترین قسمت کشمیر است که تحت کنترل پاکستان می‌باشد. این منطقه از شرق هم‌مرز با ایالت هندی جامو و کشمیر، از غرب با منطقهٔ فدرالی خیبر-پختونخوا، از شمال با ایالت گلگت-بلتستان و از جنوب با ایالت پنجاب پاکستان است. پایتخت این منطقه مظفرآباد، مساحت آن ۱۳٬۲۹۷ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۴ میلیون نفر است.

کشمیر آزاد منطقه‌ای خودگردان است که توسط پاکستان اداره می‌شود و از نظر اقتصادی و اداری با پاکستان مرتبط است. کشمیر آزاد در دامنه‌های هیمالیا قرار دارد و از جنوب به رشته‌کوه پیر پنجال می‌رسد. از نظر زمین‌شناسی در منطقه فرورانش در شمالی‌ترین قسمت صفحهٔ زمین‌ساختی هند و استرالیا قرار دارد و این باعث شده تا منطقه‌ای بسیار لرزه‌خیز باشد به طوری‌که در سال ۲۰۰۵ زمین‌لرزهٔ پرقدرتی مظفرآباد و مناطق اطراف آن را ویران کرد.[۱]

کشمیر آزاد و ایالت گلگت-بلتستان در متن‌های رسمی سازمان ملل و برخی سازمان‌های بین‌المللی دیگر با نام کشمیر تحت کنترل پاکستان شناخته می‌شوند و در هند آن را کشمیر تحت اشغال پاکستان می‌نامند. منطقهٔ کشمیر در سال ۸–۱۹۴۷ جریان جنگ نخست کشمیر یا جنگ نخست هند و پاکستان از کنترل دولت سلطنتی راجایی حاکم بر آن خارج شده و میان هند و پاکستان تقسیم شد.

این منطقه تنوع قومی و زبانی بالایی دارد. قومیت‌های مختلفی از جمله گُجَرها، جَت‌ها، سوداها و راجپوت‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند. زبان رسمی این ایالت اردو است اما گویشوران زبان‌های متعدد دیگری از جمله پهاری، گجری، دوگری، پوتوهاری، کشمیری، پشتو و پنجابی هم در این منطقه زندگی می‌کنند.

مردم[ویرایش]

مردم این منطقه کاملاً به زبان کشمیری با گویش خوار ،شینا و هندکو سخن می‌گویند زبان این منطقه بیشتر شینا هستند.

شهرها[ویرایش]

این فهرست شامل شهرهای کشمیر آزاد است:

نگارخانه[ویرایش]

نمادهای ایالتی آزاد جامو و کشمیر[ویرایش]

نمادهای ایالتی آزاد جامو و کشمیر
State animal
State bird
State tree
State flower
State sport

منابع[ویرایش]

  1. Encyclopædia Britannica Online, s. v. "Azad Kashmir", accessed September 12, 2012, http://www.britannica.com/EBchecked/topic/46696/Azad-Kashmir.