کرسی (نور)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کرسی
تصویری از کرسی
تصویری از کرسی
تصویری از کرسی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستاننور
بخشبلده
دهستانتتارستاق
سال بنیاداز شواهد و کندوکاوری که در محدوده صورت گرفت تاریخ سکنه این محل را به هزار اول قبل از اسلام برمی‌گرداند.
کرسی بر ایران واقع شده‌است
کرسی
۳۶°۰۷′۳۱″شمالی ۵۲°۰۶′۰۲″شرقی / ۳۶٫۱۲۵۳۸°شمالی ۵۲٫۱۰۰۴۴°شرقی / 36.12538; 52.10044
مردم
جمعیت۱۸۶ نفر (سرشماری ۹۵)
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانهسرد
روزهای یخبندان سالانهزمستان
کد آماری۰۲۲۸۰۹

کرسی، روستایی از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران ایران است.

مردم[ویرایش]

این روستا در دهستان تتارستاق قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر (۵۹ خانوار) بوده‌است؛ و در حال حاضر سال ۱۳۹۲ جمعیت مردم کرسی به ۱٬۲۰۰ نفر رسیده که ۱٬۰۰۰ نفر آن‌ها ساکن آمل می‌باشند و تعداد زیادی به تهران مهاجرت کردند.[۱] مردم کرسی از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد.[۲] مردم کرسی به زبان طبری (مازندرانی) و گویش کجوری سخن میگویند.[۳] مردم روستا به کرسی‌چی مشهورند.

تقسیمات محله[ویرایش]

روستای کرسی به دو محله به نام‌های کیامحله و اسحاق‌محله تقسیم می‌شود که کیامحله قسمت شرقی و بالادست روستا است و اسحاق‌محله قسمت غربی و پایین‌دست روستا را شامل می‌شود. همچنین در قسمت مرکزی روستا به نام حموم سره شهرت دارد.

آب و هوا[ویرایش]

‏شامل آب و هوای معتدل کوهستانی و آب و هوای سرد کوهستانی است. دوری از دریا و افزایش تدریجی ارتفاع در اراضی جلگه‌ای، تغییرات خاصی را در آب و هوای این روستا پدیدآورده است. به‌طوری‌که در ارتفاعات ۱٬۸۰۰ تا ۳٬۰۰۰ متری، آب و هوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و یخ‌بندان طولانی و تابستان‌های کوتاه و معتدل وجود دارد. در ارتفاعات بالای ۳٬۰۰۰ متر که دمای هوا به شدت پایین می‌آید، دارای زمستان‌های سرد همراه با یخ‌بندان طولانی و تابستان‌ها کوتاه و خشک است.

نگارخانه[ویرایش]

یادکرد[ویرایش]

  1. درگاه ملی آمار ایران
  2. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۵۲.
  3. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).

منابع[ویرایش]