توران‌کلا

مختصات: ۳۶°۱۶′۳۲″ شمالی ۵۲°۱۲′۴۴″ شرقی / ۳۶٫۲۷۵۵۶°شمالی ۵۲٫۲۱۲۲۲°شرقی / 36.27556; 52.21222[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تورانکلا
[[پرونده:
|center|200px|عکسی از روستا در فصل پاییز]]
عکسی از روستا در فصل پاییز
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانآمل
بخشامامزاده عبدا...
نام محلیتیرنکلا
تورانکلا بر ایران واقع شده‌است
تورانکلا
۳۶°۱۶′۲۶″شمالی ۵۲°۱۲′۵۸″شرقی / ۳۶٫۲۷۳۸۹۴۲۹°شمالی ۵۲٫۲۱۶۱۱۵۹۵°شرقی / 36.27389429; 52.21611595
مردم
جمعیت۱۱۵ خانوار
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۲۰۰۵
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۱۶°c
روزهای یخبندان سالانهتقریبا ۱۲۰روز

توران کلا (تیرنکلا)، روستایی است از توابع بخش امامزاده عبدالله(ع) در شهرستان آمل. نزدیکترین محل به این روستا ، روستای گزناسرا با دو کیلومتر فاصله میباشد. در واقع نام این روستای ییلاقی تیرنک کلا (تیرنک=پرنده قرقاول وحشی در زبان طبری) می باشد و اکثریت ساکنان آن از روستاهای دیورز و آغوزبن که از روستاهای آمل می باشند هستند.

در اطراف آن، روستاهای ییلاقی دیگر مانند گزناسرا، کنگلچال، خشواش و هلی‌چال قرار دارد و این محل به سه بخش: سبزه خومن، چالسره و تیرنکلا تقسیم شده است.

بعد از روستا، جنگل هایی وجود دارد که میوه های مختلف از جمله کنس(ازگیل جنگلی) و ولیک(نوعی میوه قرمز رنگ در مازندران) و زرشک جنگلی در آنجا روییده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در بخش امامزاده عبدا... قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۳ نفر (۱۰۲خانوار) بوده‌است.[۲] مردم توران کلا از قومیت طبری هستند که ریشه آن به قوم آمارد و قوم تپوری می‌رسد.[۳] مردم توران کلا به زبان طبری (مازندرانی) و گویش کجوری سخن میگویند.[۴]

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان‌سازی نام‌های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران
  3. نصری اشرفی، جهانگیر (۱۳۹۹). جعفر شجاع کیوانی، ویراستار. دانشنامهٔ تبرستان و مازندران جلد سوم. نشرنی = ۲۵۲.
  4. نصری اشرافی، جهانگیر (١٣٧٧). واژه‌نامه بزرگ تبری. به کوشش حسین صمدی و سید کاظم مداح و کریم الله قائمی و علی اصغر یوسفی نیا و محمود داوودی درزی و محمد حسن شکوری و عسکری آقاجانیان میری و ابوالحسن واعظی و ناصر یداللهی و جمشید قائمی و فرهاد صابر و ناعمه پازوکی. تهران: اندیشه پرداز و خانه سبز. ص. صفحه ۳۱ جلد اول. شابک ۰-۵-۹۱۱۳۱-۹۶۴ مقدار |شابک= را بررسی کنید: checksum (کمک).