کارینا کاپور خان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از کارینا کاپور)
کارینا کاپور خان
Kareena Kapoor Khan is smiling away from camera.
کاپور خان در ۲۰۲۳
نام هنگام تولدکارینا کاپور
زادهٔ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۰ ‏(۴۳ سال)
بمبئی، مهاراشترا، هند
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۲۰۰۰–اکنون
آثارفهرست کامل
همسر(ها)سیف علی خان (ا. ۲۰۱۲)
فرزندان۲
والدین
خویشاوندان
جایزه(ها)فهرست کامل

کارینا کاپور خان (پیش از ازدواج: کاپور؛ زادهٔ ۲۱ سپتامبر ۱۹۸۰) بازیگر هندی است که در فیلم‌های هندی حضور پیدا می‌کند. او دختر بازیگران راندهیر کاپور و بابیتا و نیز خواهر کوچک‌تر بازیگر کاریشما کاپور است. او برای ایفای انواع گوناگونی از شخصیت‌ها در طیفی از ژانرهای سینمایی — از کمدی‌های عاشقانه گرفته تا درام‌های جنایی — مورد توجه است. کاپور دریافت‌کننده چند جایزه از جمله شش جایزهٔ فیلم‌فیر است و یکی از بازیگران زن بالیوود با بیشترین دستمزد به‌شمار می‌رود.[۱]

زندگی‌نامه[ویرایش]

پدربزرگ او ستاره بزرگ سینمای هند راج کاپور و پدرش راندهیر کاپور و مادرش بوبیتا کاپور و خواهرش کاریشما کاپور می‌باشد. رانبیر کاپور ستاره جوان سینمای هند نیز پسرعموی او می‌باشد. کارینا کاپور در سال ۲۰۱۲ با سیف علی خان ازدواج کرد و از آن پس از وی با نام کارینا کاپور خان نام برده می‌شود.

او در یک خانواده کاملاً سینمایی متولد شد و در واقع بازیگری در خون او بوده‌است و او خواسته یا ناخواسته وارد عرصه سینما شد. پناهنده اولین فیلم اوست که در آن در کنار آبیشک باچان که او نیز اولین تجربه خود را کسب می‌کرد بازی کرده‌است. اگر چه قرار بود فیلم بگو… عاشقم هستی به کارگردانی راکیش روشن اولین تجربهٔ او در سینما به همراه اولین حضور جدی ریتیک روشن باشد اما بعد از اولین جلسهٔ فیلمبرداری مادر و خواهرش قرارداد را به هم زدند چرا که اولین صحنهٔ فیلمبرداری، دارای رقص بود و کارینا می‌خواست ابتدا بازی کند و بعد قسمت‌های رقص را انجام دهد اما راکیش روشن مخالف بود. به اعتقاد خیلی‌ها زوج کاپورباچان می‌توانست بسیار موفق باشد ولی این‌گونه نشد (این فیلم سال ۲۰۰۰ پنجمین فیلم پرفروش سال شد). کارینا هرگز مأیوس نشد و با پشتکار و استعداد ذاتی فراوان و با ارائه بازی‌های قابل تحسین توانست خود را به خوبی در عرصه سینمای هند مطرح کند به طوری که او در حال حاضر یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازیگران بالیوود است و در مورد او همین بس که بعد از رانی موکرجی بیشترین دستمزد را در بین بازیگران زن دریافت می‌کند و حضور او در هر فیلمی می‌تواند ضامن موفقیت فیلم، حداقل در گیشه باشد.

او در کنار ستاره جوان بالیوود ریتیک روشن زوج هنری بسیار موفقی را تشکیل داده‌است اولین فیلم آن‌ها خاطرات نام دارد که در واقع زمینه‌ای برای کارهای بعدی آنها شد. آنها در سه فیلم دیگر با نام‌های گاهی خوشی گاهی غم، من دیوانه عشق هستم و با من دوست میشی؟ در کنار هم قرار گرفته‌اند.

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به اجنبی در کنار بابی دئول و آکشی کومار، زندگی فقط برای من است در کنار توشار کاپور، آشوکا در کنار شاهرخ خان، تلاش در کنار عامر خان، یه چیزی می‌خواهم بگویم در کنار توشار کاپور و خوشی در کنار فردین خان اشاره کرد.

از پرفروش‌ترین فیلم‌های که در آن حضور داشته می‌توان به وقتی همدیگر را دیدیم محصول سال ۲۰۰۷ در کنار شاهد کاپور، فیلم کمدی سه احمق در کنار عامر خان، را. یک همراه شاهرخ خان و بادیگارد همراه سلمان خان و گاهی شادی گاهی غم در کنار ریتیک روشن یاد کرد وی همچنین در فیلم برادر باجرانگی که فروش عالی داشت و بسیار موفق عمل کرد به همراه سلمان خان حضور پیدا کرد

او همچنین در فیلم تلاش بازی کرده‌است.

کارینا به تازگی صاحب فرزندی به نام تیمور علی خان شده‌است در حال حاضر نیز منتظر به دنیا آمدن فرزند دومش هست.

شایعات[ویرایش]

گفته شده که ریتیک روشن و کارینا کاپور پس از حضور در سه فیلم در کنار یکدیگر، در زمان بازی در فیلم من دیوانه عشق هستم علی‌رغم متأهل بودن ریتیک در آن زمان، به یکدیگر علاقمند شدند. به‌طوری که خانواده ریتیک از کارینا خواستند تا از او دور شود. بعد از ۱۲ سال که در هیچ فیلمی در کنار یکدیگر دیده نشدند، کارینا که برای بازی در فیلم Shuddhi کاران جوهر آماده می‌شد، عنوان کرد که بدون ریتیک در این فیلم بازی نخواهد کرد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فهرست برخی از فیلم‌هایی که کارینا کاپور در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Saini, Minakshi (18 September 2012). "Happy Birthday! How Kareena Kapoor made it big". Hindustan Times. Archived from the original on 18 February 2015. Retrieved 20 December 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]