رانبیر کاپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رانبیر کاپور
رانبیر کاپور در ۲۰۲۲
زادهٔ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال)
بمبئی، مهاراشترا، هند
محل تحصیلدانشکده هنرهای تجسمی
موسسه تئاتر و فیلم لی استراسبرگ
پیشهبازیگر
سال‌های فعالیت۲۰۰۷–اکنون
همسر(ها)عالیا بات (ا. ۲۰۲۲)
فرزندان۱
والدینریشی کاپور (پدر)
نیتو سینگ (مادر)
خانوادهخانواده کاپور
خانواده بات (با ازدواج)

رانبیر کاپور (انگلیسی: Ranbir Kapoor؛ زادهٔ ۲۸ سپتامبر ۱۹۸۲) بازیگر هندی است که برای بازی در فیلم‌های هندی‌زبان شناخته شده‌است. او یکی از بازیگران سینمای هند با بیشترین مقدار دستمزد است و از سال ۲۰۱۲ در فهرست ۱۰۰ ستارهٔ مجلهٔ فوربز هند حضور یافته‌است. کاپور دریافت‌کنندهٔ جوایز مختلفی شامل شش جایزهٔ فیلم‌فیر است.

کاپور فرزند بازیگران ریشی کاپور و نیتو سینگ و نیز نوهٔ بازیگر-کارگردان راج کاپور است. او فیلم‌سازی و بازیگری متد را به‌ترتیب در دانشکده هنرهای تجسمی و مؤسسه تئاتر و فیلم لی استراسبرگ دنبال کرد. او سپس در فیلم سیاه (۲۰۰۵) به‌عنوان دستیار کارگردان سانجای لیلا بانسالی مشغول به کار شد و اولین بازیگری خود را با فیلم عاشقانهٔ تراژیک عشق من (۲۰۰۷) تجربه کرد که شکستی تجاری و هنری بود. کاپور با فیلم دورهٔ بلوغ بیدار شو سید کمدی رمانتیک داستان شگفت‌انگیز عشق منحصربه‌فرد (هر دو در سال ۲۰۰۹) و درام سیاسی راجنیتی (۲۰۱۰) به شهرت رسید.

نقش‌آفرینی کاپور به عنوان موسیقی‌دانی مشکل‌دار در راک استار (۲۰۱۱) و مردی کر و لال و شاد در برفی! (۲۰۱۲) برایش دو جایزه پیاپی فیلم‌فیر بهترین بازیگر مرد به همراه داشت. نقش اول در مقابل دیپیکا پادوکونه در کمدی رمانتیک جوانی و دیوانگی (۲۰۱۳) باعث شهرت بیشتر او شد. این روند با چندین شکست‌های تجاری دنبال شد که قلب سخت (۲۰۱۶) و سانجو (۲۰۱۸) استثنا بودند. فیلم دوم پرفروش‌ترین اکران او شد و بازی در نقش سانجی دات در آن منجر به کسب جایزه فیلم‌فیر دیگری برای او شد. پس از وقفه‌ای، او در فیلم فانتزی پرفروش برهماسترا: قسمت اول – شیوا (۲۰۲۲) بازی کرد.

کاپور علاوه بر حرفهٔ بازیگری، از سازمان‌های خیریه و اهداف حمایت می‌کند. او همچنین یکی از مالکین تیم فوتبال سوپر لیگ هند و باشگاه فوتبال مومبای سیتی است. او با بازیگر عالیا بات ازدواج کرده‌است که از او یک دختر دارد.

زندگی‌نامه[ویرایش]

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان به نیویورک رفت و در دانشکده هنرهای تجسمی در رشتهٔ سینما و تئاتر تحصیل کرد. در همین زمان او کارگردانی دو فیلم کوتاه را انجام داد.[۱] در سال ۲۰۰۵ رانبیر سمت دستیار کارگردان سانجی لیلا بهانسالی در فیلم «سیاه» را برعهده داشت. انگیزه بالای او باعث شد تا بهانسالی او را برای بازی در نقش اصلی فیلم ساواریا انتخاب کند. در سال ۲۰۰۷ وی در اولین تجربه بازیگری خود به همراه سونام کاپور در فیلم «ساواریا» بازی کرد. کاپور برای این فیلم جایزه بهترین بازیگر تازه‌وارد مرد (به عبارتی پدیده سال بازیگری) را از جشنواره فیلم فیر به دست آورد. وی با بازی روان و زیبای خود خیلی زود محبوب مردم شد. اوج بازی او در فیلم راک استار و به خصوص فیلم زیبای برفی می‌توان مشاهده کرد. رانبیر برای بازی در این دو فیلم دو سال پیاپی جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. دوران هنری رانبیر کاپور فراز و نشیب‌های زیادی را نیز به دنبال داشت. در سال ۲۰۱۷ کاپور فیلم «جاگا جاسوس» را به همراه کاترینا کایف و به کارگردانی آنوراگ باسو که سابقه همکاری با وی را در فیلم برفی تجربه کرده بود را بر روی پرده سینما داشت که این فیلم با فروش حدود ۵۲ کروری خود نتوانست بودجه ۷۵ کروری خود را تأمین کند و در گیشه فلاپ شد. خیلی‌ها فروش ضعیف این فیلم را پایان دوران بازیگری رانبیر می‌دانستند. اما سال ۲۰۱۸ را می‌توان سال بازگشت کاپور به روزهای اوجش نامید. چرا که «سانجو» با بازی فوق‌العاده رانبیر کاپور توانست فروشی معادل ۳۴۱٫۵۰ کرور کسب کند تا پس از فیلم «دانگال» با ۳۸۷٫۳۹ کرور دومین فیلم پرفروش بالیوود در داخل هند باشد. همچنین این فیلم در سراسر جهان نیز ۵۷۹٫۵۹ کرور فروش داشت تا همچنان ششمین فیلم پرفروش سینمای هند در دنیا باشد.[۲]

در اکتبر ۲۰۱۸ از سوی مجله Vogue رانبیر کاپور به عنوان مرد سال سینمای هند شناخته شد.[۳]

روابط شخصی[ویرایش]

در سال ۲۰۰۷ بعد از فیلم عشق من رسانه‌ها اعلام کردند او با سونام کاپور بازیگر نقش مقابل خود در ارتباط است. که این خبر در همان سال توسط سونام در مصاحبه ای کاملاً تکذیب شد و گفت: ترجیح می‌دهم فقط دوست هم بمانیم.

کاپور در سال ۲۰۰۸ در هنگام فیلم زیبارویان فرار کنید با بازیگر مقابل دیپیکا پادوکونه رابطه داشت اما این زوج در سال ۲۰۱۰ از هم جدا شدند. بعد از این اتفاق رسانه‌ها از افسردگی شدید پادوکونه خبر دادند و علت آن را جدایی از کاپور معرفی کردند. خبر افسردگی پادوکونه به علت جدایی و خیانت از سوی کاپور به نحوی از طرف مادر پادوکونه در همان سال تکذیب شد. او در مصاحبه خود علت افسردگی دخترش را جدایی از دوست پسرش دانست اما نامی از کاپور برده نشد. هیچ‌کدام توضیحی به رسانه‌ها ندادند. در مصاحبه‌های بعدتر پادوکونه او گفته‌است یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ کاپور به خانه او آمده و دربارهٔ حضورش در فیلم کوکتل به او مشورت داده. رابطه دوستانه کاپور و پادوکونه که بعداً با بازیگر مشهور بالییود رانویر سینگ ازدواج کرده بسیار صمیمی و دوستانه است. کاپور در سال ۲۰۱۳ با کاترینا کایف وارد رابطه شد که این رابطه در اوایل سال ۲۰۱۶ تمام شد.

در سال ۲۰۱۸ کاپور با عالیا بات، بازیگر وارد رابطه شد. در سال‌های قبل بات بارها از علاقه‌اش به کاپور یاد کرده بود. رابطه آن‌ها از زمان فیلمبرداری فیلم برهماسترا شروع شد. رابطه این زوج به شدت زیر نظر رسانه بود تا جایی که بعضی رسانه‌ها عنوان کردند این یک رابطه دروغین است و از سمت کاران جوهر، تهیه‌کننده براهمسترا برنامه‌ریزی شده تا فیلم فروش داشته باشد. اما با حضور بات در کنار خانواده کاپور در نیویورک که برای درمان بیماری ریشی کاپور پدر رانبیر کاپور در آنجا حضور داشتند این ادعا تا حدودی تکذیب شد.[۴]

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فیلم سال نقش یادداشت
Aa Ab Laut Chalen ۱۹۹۹ دستیار کارگردان
سیاه ۲۰۰۵ دستیار کارگردان
عشق من ۲۰۰۷ رانبیر راج اولین نقش آفرینی و اولین همکاری مشترک با سونام کاپور - برنده جایزه بهترین بازیگر تازه‌وارد سال (مرد)
زیبارویان فرار کنید ۲۰۰۸ راج شارما اولین همکاری با دیپیکا پادوکن بعد از رابطه شان
خوشبختی تصادفی ۲۰۰۹ خودش
بیدار شو سید ۲۰۰۹ سید مهرا نامزد: بهترین بازیگر مرد-برنده جایزه بهترین بازیگر مرد از نگاه منقدین_بلاک باستر
داستان شگفت‌انگیز ۲۰۰۹ داش علی شانکار شارما نامزد: بهترین بازیگر مرد
راکت سینگ: فروشنده سال ۲۰۰۹ هارپریت سینگ نامزد: برنده بهترین بازیگر مرد
راجنیتی ۲۰۱۰ سمر پرتاب برنده بهترین بازیگر مرد
غریبه‌ها ۲۰۱۰ آکاش
حزب چیلار ۲۰۱۱ خودش
راک استار ۲۰۱۱ ((جی جی))، جردن برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد
برفی! ۲۰۱۲ مورفی"برفی"جانسون برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد

بلاک باستر

فیلم ناطق بمبئی ۲۰۱۳ خودش
این جوانی دیوانگی است ۲۰۱۳ کبیر (بانی) نامزد: برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد

دومین همکاری رنبیر با دیپیکا

بی‌شرم ۲۰۱۳ بابلی
بازگشت بوتنات ۲۰۱۴ خودش
پی‌کی ۲۰۱۴ حضور افتخاری در نقش بیگانه
روی ۲۰۱۵ روی
بمبئی مخملی ۲۰۱۵ جانی بلراج
تماشا ۲۰۱۵ ود سانی نامزد: بهترین بازیگر نقش اول مرد - سومین همکاری مشترک با دیپیکا پادوکن
قلب سخت ۲۰۱۶ آیان سانگر نامزد:بهترین بازیگر نقش اول مرد
جاگا جاسوس ۲۰۱۷ جاگا سومین همکاری مشترک با کاترینا کایف - نامزد: بهترین بازیگر مرد از نگاه منتقدین
سانجو ۲۰۱۸ سانجی دات برنده بهترین بازیگر نقش اول مرد
برهماسترا: قسمت اول – شیوا ۲۰۲۲ شیوا
شمشیرا ۲۰۲۲ شمشیرا
تو دروغگو من مکار ۲۰۲۳ روهان
اسم من گویندا است ۲۰۲۳
حیوان ۲۰۲۳

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. http://www.coca.ir/ranbir-kapoor-biography/
  2. «""افتتاحیه عالی «سانجو»"». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اکتبر ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۶ اکتبر ۲۰۱۸.
  3. https://www.sentinelassam.com/news/vogue-awards-2018-ranbir-kapoor-and-alia-bhatt-take-vogue-man-of-the-year-and-youth-icon-awards/
  4. Sethi, Shikha. "Ranbir Kapoor opens up about reviving the RK banner, his sneaker obsession and Alia Bhatt". GQ India. Archived from the original on 15 June 2018. Retrieved 11 September 2018.

پیوند به بیرون[ویرایش]