راج کاپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
راج کاپور
نام هنگام تولدرانبیر راج کاپور[۱]
زادهٔ۱۴ دسامبر ۱۹۲۴
پیشاور پاکستان[۱]
درگذشت۲ ژوئن ۱۹۸۸ (۶۳ سال)
دهلی نو هند[۱]
ملیتهندی
پیشهبازیگر، تهیه‌کننده، کارگردان، خواننده، شاعر
سال‌های فعالیت۱۹۳۵–۱۹۸۵
همسر(ها)کریشنا مالهوترا راج کاپور (۱۹۴۶–۱۹۸۸)[۱]
فرزندانراندهیر (پسر)
ریشی (پسر)
راجیو (پسر)
ریتو (دختر)
ریما (دختر)
والدینپریتویراج کاپور (پدر)
(۱۹۰۶–۱۹۷۲)
رامسارنی دوی کاپور (مادر)(۱۹۷۲–۱۹۰۸)[۱]

راج کاپور (به هندی: राज कपूर) (۱۴ دسامبر ۱۹۲۴ پیشاور – ۲ ژوئن ۱۹۸۸ دهلی نو)[۱] یکی از بزرگ‌ترین ستارگان سینمای هند بود.

زندگی شخصی[ویرایش]

راج کاپور ۱۴ دسامبر ۱۹۲۴ در پیشاور (پاکستان) متولد شد.[۱][۲] او در مه ۱۹۴۵ درحالی‌که تنها ۲۰ سال داشت با کریشنا مالهوترای ۱۴ ساله ازدواج کرد.[۳][۴][۵][۶][۷] کریشنا راج کاپور (مالهوترا) خواهر بازیگران بالیوود پریم ناث، راجندرا ناث و نارندرا ناث بود.[۲] راج و کریشنا صاحب ۵ فرزند شدند. ۳ فرزند پسر به نام‌های راندهیر، ریشی و راجیو و ۲ فرزند دختر به نام‌های ریتو و ریما.[۳][۴][۵] راج کاپور ۲ ژوئن ۱۹۸۸ به دلیل ایست قلبی در دهلی نو درگذشت.[۳]

زندگی حرفه‌ای[ویرایش]

فیلم آگ (۱۹۴۸) نخستین فیلمی بود که وی تهیه و کارگردانی کرد و خود در سن ۲۳ سالگی با نرگس، کامینی کوشال و نگار سلطان در آن بازی کرد. بدنبال فیلم آگ فیم برسات (باران) یک سال بعد به معرض نمایش گذارده شد. هنگام تولید این دو فیلم، راج توجه شماری از هنرمندان از جمله دو آهنگساز به نام‌های شنکر و جی کیشن، دو شاعر به نام‌های شیلندر و حسرت جیپوری، دو خواننده به نام‌های موکش و لاتا، دو فیلمنامه‌نویس به نام‌های ک.ای. عباس و وی.پی. ساته یک فیلمبردار به نام رادهو کرماکر یک کارگردان هنری به نام ام.آر. آچرکر و یک صدا بردار به نام علاءالدین را به خود جلب نموده بود. کار این گروه در شمار زیادی از اثرات و کارهای هنری راج کاپور بازتاب می‌نماید.

در سال ۱۹۵۱ راج فیلم آواره را تولید کرد. این فیلم نه تنها در هند یک موفقیت بزرگ بود و به عنوان بهترین فیلم سال شناخته شد بلکه در کشورهای جنوب آسیا، چین و کشورهای شرق و میانه اروپا نیز یک فیلم موفق بود.

در جایی که قهرمان فیلم آواره یک جوان گمراه و نیمه‌باسواد بود، قهرمان فیلم آقای ۴۲۰ یک جوان تحصیل‌کرده امین و بیکار بود و در فیلم در سرزمینی که گنگا جاری است، او به عنوان یک آدم ساده‌لوح و در فیلم بیدار باش (برنده جایزه گراند پریکس در سال ۱۹۵۷ در جشنواره فیلم کارلووی واری کشور چک) او نقش یک جوان بی‌گناه و نادان و بی‌دست‌و‌پا را بازی می‌کرد.

رنگ سفید طلسم هنری راج بود و تمام قهرمانان زن فیلم‌های خود را با این رنگ آرایش می‌داد و بدینسان از آنان شخصیتهای برجسته سینمایی خلق می‌کرد. بسیاری از همکاران زن وی نیز ترجیح می‌دادند که لباسهای سفید رنگ بپوشند. از جمله لاتا منگشکر و سیمی گروال و همچنین همسر وی، کریشنا راج در زمینه‌های زیاد دیگری نیز پیشاهنگ بود. بخش زیادی از نخستین فیلم‌های وی از جمله فیلم برسات با کشمیر به عنوان مناظر زیبای صحنه، سنگام با لوکیشن‌های اروپایی و اسم من دلقک با بازیگران روسی و سیرک به خوبی فیلمبرداری شدند. راج فیلم اسم من دلقک را در حقیقت به عنوان هدیه متقابلی برای روسها که در میان آنان محبوبیت زیادی داشت و بسیاری از آنان نام او را با افتخار برای فرزندان خود انتخاب می‌کردند، تولید و تهیه نمود.

راج علاوه بر اینکه یک تهیه‌کننده، کارگردان و هنرپیشه برجسته و موفقی بود، دارای مهارتی بی‌نظیر در تمام بخش‌های فیلم‌سازی نیز بود. او فیلم‌نامه آگ را به همراه رام آناند ساگر به رشته تحریر درآورد. او علاوه بر رسیدگی و تهیهٔ تقریباً تمام فیلم‌های خود، حتی داستان فیلم رام تری گنگا میلی را خود به تنهایی نوشت که بعد از اکران به عنوان پرفروشترین فیلم سال معرفی گردید و همچنین این فیلم یکی از پرفروشترین فیلم‌های تاریخ سینمای هند نیز شناخته شد.

اهدا جایزه دادا صاحب در سال ۱۹۸۸ برای آثار بسیار عالی وی شهرتی بی‌سابقه را برای راج نه تنها در هند و روسیه بلکه در چندین کشور دیگر که شمار زیادی جوایز و افتخارات را به وی اهدا نمودند، به ارمغان آورد.

راج کاپور در جوایز فیلم‌فیر[ویرایش]

  • جایزه بهترین فیلم برای واکسی در سال ۱۹۵۳
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم ساده لوح (ناشی - ناوارد) اناری در سال ۱۹۵۹
  • جایزه بهترین فیلم برای در سرزمینی که گنگا جاری است در سال ۱۹۶۱
  • جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم در سرزمینی که گنگا جاری است در سال ۱۹۶۱
  • جایزه بهترین کارگردان برای فیلم وصال (سنگام) در سال ۱۹۶۴
  • جایزه بهترین تدوین برای فیلم وصال (سنگام) در سال ۱۹۶۴
  • جایزه بهترین کارگردان برای فیلم اسم من دلقک در سال ۱۹۷۱
  • جایزه بهترین کارگردان برای فیلم پریم روگ (بیماری عشق) در سال ۱۹۸۲
  • جایزه بهترین تدوین برای فیلم پریم روگ (بیماری عشق) در سال ۱۹۸۲
  • جایزه بهترین کارگردان برای فیلم رام تری گنگا میلی در سال ۱۹۸۵

راج کاپور و فیلم‌هایش همچنین موفق به دریافت نه (۹) جایزه از جشنواره ملی هند و بیش از سی (۳۰) جایزه از دیگر جشنواره‌های داخلی و خارجی از جمله جشنواره کن فرانسه شده‌اند.

راجندرا کومار می‌گوید: هیچ‌کس راج کاپور دیگری نخواهد شد چون هیچ‌کس نمی‌تواند راج کاپور دیگری بشود

فیلم‌شناسی[ویرایش]

فهرست برخی از فیلم‌هایی که راج کاپور در آن‌ها به ایفای نقش پرداخته‌است:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Stars وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Garoo، Rohit (۲۰۱۶-۱۰-۰۶). «Raj Kapoor Marriage: The Showman, His Loyal Wife, And Unrequited Love». The Bridal Box (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۶ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۶.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ «Raj Kapoor Age, Wife, Family, Children, Death, Biography & More " StarsUnfolded». StarsUnfolded (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۰۱-۲۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ مارس ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۶.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام “Bridal” وارد نشده‌است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ «Raj Kapoor's Love Life: Krishna Kapoor Left The House Once Because Of His Affair With Vyjayanthimala». BollywoodShaadis. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ مه ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۶.
  6. «Raj Kapoor-Krishna Raj Kapoor - Bollywood celebs who opted for an arranged marriage». The Times of India. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۶.
  7. Staff، JhakaasMovies (۲۰۱۸-۱۰-۲۴). «Raj Kapoor's Extra-Marital Affairs With Different Actresses Of His Time». Jhakaas Movies. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ مه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۵-۱۶.

پیوند به بیرون[ویرایش]