پیش‌نویس:کاربرد تجاری رسانه های اجتماعی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

از رسانه های اجتماعی می توان در راستای کسب اهداف تجاری در حوزه های تحقیقات بازار ، ارتباطات تجاری ، تبلیغات ، تخفیف ها، یادگیری کارکنان/توسعه سازمانی ، توسعه روابط/برنامه های وفاداری و تجارت الکترونیک استفاده نمود .

به عنوان مثال:

  • در تحقیقات بازاریابی: برنامه‌های کاربردی رسانه‌های اجتماعی موبایل، داده‌های شرکت‌ها را در مورد حرکات مصرف‌کننده با جزئیات ارائه می‌دهند . این برنامه‌ها به هر کسب‌وکاری اجازه می‌دهند تا از نظرات کاربران رسانه‌های اجتماعی مطلع شود.
  • در ارتباطات: ارتباطات رسانه‌های اجتماعی به دو شکل انجام می‌شود: شرکت به مصرف‌کننده (که در آن یک شرکت ممکن است با مصرف‌کننده ارتباط برقرار کند و نظراتی ارائه دهد) و محتوای تولید شده توسط مصرف کننده . به عنوان مثال، مک‌دونالد کارت‌های هدیه ۵ و ۱۰ دلاری را به ۱۰۰ کاربر که به‌طور تصادفی از بین افرادی که در یکی از رستوران‌هایش انتخاب می شدند، ارائه کرد. این کار تعداد بازدیدکنندگان را 33 درصد افزایش داد (از 2146 به 2865)، منجر به بیش از 50 مقاله و پست وبلاگ شد و باعث چند صد هزار فید خبری و پیام توییتر شد.
  • در تبلیغات و تخفیف‌های فروش: اگرچه مشتریان در گذشته مجبور بودند از کوپن‌های چاپی استفاده کنند، رسانه‌های اجتماعی به شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا تبلیغات را برای کاربران خاص و در زمان‌های خاص تنظیم کنند.
  • در خدمات و پشتیبانی مشتریان: یک بنگاه می تواند با استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی در خدمات و پشتیبانی مشتریان، صرفه جویی در هزینه ها و افزایش درآمد و رضایت مشتری داشته باشد. با استفاده از رسانه های اجتماعی، شرکت ها ارتباط آسان و گسترده ای با مشتریان خود دارند .
  • در برنامه‌های توسعه روابط و وفاداری
  • در یادگیری کارکنان : توسعه سازمانی توسط رسانه های اجتماعی تسهیل می شود. فن‌آوری‌هایی مانند وبلاگ‌ها، صفحات ویکی، انجمن‌های وب، شبکه‌های اجتماعی و سایر رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزارهای یادگیری پیشرفته (TEL) عمل می‌کنند.پیش نیاز استفاده موفق از رسانه های اجتماعی، کارکنان با انگیزه ای هستند که می خواهند از فناوری های جدید استفاده کنند.
  • در تجارت الکترونیک: رسانه‌های اجتماعی به طور فزاینده‌ای راهبردهای بازاریابی دوستانه را قابل پیاده‌سازی می‌کنند ، و پلتفرم‌هایی ایجاد می‌کنند که برای کاربران، بنگاه ها و خود شبکه‌ها در تجارت الکترونیک سودمند هستند. کاربران می توانند نظرات خود را در مورد محصول یا خدمات یک بنگاه با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارند. شرکتها نیز به این دلیل سود می برند که می توانند بینش در مورد دیدگاه مصرف کننده به محصول یا خدمات به دست آورند. بنگاه های تجاری الکترونیکی ممکن است به رسانه های اجتماعی به عنوان رسانه تولید شده توسط مصرف کننده (CGM) اشاره کنند. رسانه های اجتماعی از رسانه های سنتی مانند روزنامه ها، مجلات، تلویزیون و فیلم متمایز هستند زیرا ابزارهای بازاریابی ارزانی بوده و کاملا در دسترس هستند. آنها به هر کس امکان انتشار یا دسترسی آسان به اطلاعات را می دهند. رسانه های سنتی عموماً به منابع قابل توجهی برای انتشار اطلاعات نیاز دارند و در بیشتر موارد مقالات قبل از انتشار، بازنگری های زیادی را پشت سر می گذارند.

رسانه‌های اجتماعی در ابتدا فقط توسط افراد استفاده می‌شد، اما در حال حاضر هم توسط بنگاه ها و سازمان‌های بازرگانی یا دولتی استفاده می‌شوند.

تاثیر اینترنت بر فضای تجارت[ویرایش]

افزایش استفاده از اینترنت با تأثیر متفاوت بر بنگاه های کوچک و بزرگ، اثرات قابل توجهی بر ساختارهای رقابت اقتصادی داشته است.

دلایل متعددی برای تشویق رقابت( اغلب از طرف بنگاه های کوچک ) وجود دارد. کسب‌وکارهای کوچک مزایای بیشتری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کنند که می‌تواند منجر به توزیع برابرتر درآمد و کارآفرینی ​​شود.

بر اساس تحقیقات ، اینترنت به نیروی محرکه رشد تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای توسعه یافته طی سال های اخیر تبدیل شده است.

از صنایعی که دسترسی به اینترنت بر آن تأثیر گذاشته می توان به صنعت روزنامه اشاره کرد. مطالعات نشان می دهند که حضور اینترنت بر صنعت روزنامه‌ها تأثیر منفی گذاشته است و در عین حال نشان می‌دهد که چگونه بنگاه های کوچک انحصار خبر را از شرکت های بزرگ گرفته اند.

پژوهش های بازار[ویرایش]

رسانه های اجتماعی از نظر تحقیقات بازار تأثیر قابل توجهی بر کسب و کارها داشته اند. در نتیجه تغییر در عادات ارتباطی مصرف کنندگان به دلیل افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی، روش های تحقیق سنتی کمتر کارآمد شده است.

با این حال روش های جدید و نوآورانه تحقیقات بازار شکل گرفته اند که بهتر با ترجیحات مصرف کننده مدرن سازگاری دارند.

روش‌های قدیمی‌تر تحقیقات بازار مانند گروه‌های تمرکز و نظرسنجی‌ها دارای معایبی مثل زمان‌بر بودن و هزینه بالا  هستند.با این حال رسانه های اجتماعی یک روش در دسترس جدید ارائه می دهند که هزینه های محدودی در برقراری ارتباط و سنجش نظرات بازار هدف دارد. هنگام خرید ، مشتریان اغلب برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره از برندها و سایر مشتریان به رسانه های اجتماعی روی می آورند.

فیس بوک و توییتر این فرصت را برای مشتریان فراهم می کنند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و اطلاعات بیشتری در مورد محصولات و خدمات بیابند و به طور همزمان مطالب تحقیقات بازار را ارائه دهند. این تعاملات باعث ایجاد روابط پایدار بین مصرف کنندگان و برندها می شود. از این ارتباط می توان برای درک بهتر بازار هدف استفاده کرد. استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری هنگام انجام تحقیقات بازار به ایجاد راهبرد های تحقیقاتی کمک می کند که می توانند نتایج کارآمد و قدرتمند را برای بهبود عملیات تجاری ایجاد کنند.

نظارت بر رفتار مصرف کننده[ویرایش]

شرکت ها به طور فزاینده ای از ابزارهای نظارت بر رسانه های اجتماعی برای کنترل، پیگیری و تجزیه و تحلیل گفتگو های آنلاین در اینترنت در مورد برند یا محصولات خود استفاده می کنند.

این می تواند در مدیریت روابط عمومی و ردیابی کمپین های تبلیغاتی مفید باشد و به شرکت ها امکان می دهد بازده سرمایه گذاری خود را برای هزینه های تبلیغات رسانه های اجتماعی، رقبا و مشارکت عمومی اندازه گیری کنند.

ردیابی رسانه‌های اجتماعی همچنین شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به پبام های آنلاینی که محصول یا خدمات آنها را مورد انتقاد قرار می‌دهند ، سریعا واکنش دهند. این امر با پاسخ سریع به پست‌های آنلاین مهم و کمک به کاربر برای رفع نگرانی‌ها، به شرکت کمک می‌کند تا اثرات منفی شکایات آنلاین را در مورد فروش محصولات یا خدمات شرکت کم کند.

به عنوان مثال، در ایالات متحده، اگر مشتری از استانداردهای نظافت یا خدمات یک هتل زنجیره ای بزرگ در رسانه های اجتماعی انتقاد کند، معمولاً به یک نماینده شرکت به سرعت در مورد این پست مهم هشدار داده می شود ، به طوری که نماینده شرکت می تواند آنلاین شود و به نحوی فرد شاکی را راضی نماید. این واکنش سریع به نشان دادن این که شرکت به مشتریان خود اهمیت می دهد ،کمک می کند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

ویکی پدیا انگلیسی[۱]

  1. "Social media use by businesses". Wikipedia (به انگلیسی). 2023-09-27.