پیش‌نویس:برش قالبی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک دستگاه کلیک برای سال 1922 که برای تراش چرم از آن استفاده می شود.

برش قالبی فرایند کلی استفاده ازقالب برای برش تارهای موادی است که دارای استحکام کمی هستند مانند لاستیک، الیاف، فویل، پارچه، کاغذ، تخته فیبر موجدار ، نئوپان، مقوا، پلاستیک، نوارهای چسب حساس به فشار، فوم و ورق فلزی. در صنایع فلزکاری و چرم، این فرآیند به عنوان کلیک شناخته می‌شود و ممکن است دستگاه به عنوان یک ماشین کلیک نامیده شود. [۱] [۲] وقتی که از یک قالب یا دستگاه Dinking استفاده شود، این فرآیند به عنوان Dinking شناخته می‌شود. [۱] [۳] اقلامی که معمولاً با استفاده از این فرآیند تولید می‌شوند عبارتند از: واشر، برچسب، توکن، جعبه راه راه و پاکت. [۴]

برش قالبی به عنوان یک فرآیند برش چرم برای صنعت کفش، در اواسط قرن 19 آغاز شد. [۵] اکنون این فرآیند به اندازه کافی پیچیده است که فقط یک لایه از لمینت را برش می‌دهد، با توجه به این موضوع اکنون روی برچسب‌ها، تمبرهای پستی و سایر برچسب‌ها استفاده می‌شود. این نوع برش قالبی معروف است به "kiss cutting". [۶]

برش قالبی را می‌توان بر روی پرس‌های تخت یا چرخشی انجام داد. برش دادن چرخشی اغلب به صورت همزمان با چاپ انجام می‌شود. تفاوت اصلی بین برش قالبی چرخشی و برش قالبی مسطح این است که برش قالبی مسطح به سرعت برش قالبی چرخشی نیست اما ابزارهای آن ارزان‌‌تر هستند. برش قالبی مسطح به تولیدات کوچک‌تر هم کمک می‌کند تا راه بیوفتند، جایی که جذب هزینه‌های اضافی یک قالب چرخشی آسان نیست.

شماتیک فرآیند Dinking

ماشین‌های برش قالبی[ویرایش]

ماشین‌های برش قالبی یا ماشین‌های کارت‌سازی ماشین‌هایی هستند که اشکال را از کاغذ، نئوپان (مانند مقوا اما ضخیم‌تر و متراکم‌تر)، پارچه و سایر مواد برش می‌دهند. اکثر افرادی که به طور روزمره با این وسیله سروکار دارند، دستگاه‌های قالب شخصی دارند که میتوانند به اندازه یک توستر کوچک باشند. این ماشین‌ها می‌توانند بالای میز کاردستی یا محل کار شما قرار بگیرند یا می‌توانند در یک منطقه کوچک ذخیره شوند و در صورت نیاز بیرون آورده شوند. حتی نسخه‌های کوچک رومیزی مانند Sidekick یا Mini Evolution و نسخه‌های جمع و جور تاشو مانند Sizzix Big Shot Foldaway وجود دارد. درست مانند هر وسیله یا ابزار دیگری، برندهای مختلفی از ماشین‌های برش قالب وجود دارد که هر کدام کمی با دیگری متفاوت هستند. همچنین می‌توانید این منبع را برای دستگاه‌های برش قالب بررسی کنید. این به شما یک دید کلی از سبک‌های مختلف می‌دهد تا بتوانید ماشین مناسبی را برای نیازهای خود انتخاب کنید. [۷]

ماشین‌های برش قالبی دستی و دیجیتالی[ویرایش]

دستگاه‌های برش قالبی دستی با میل لنگ یا اهرمی که به راحتی قابل چرخش است کار می کنند و از اشکال فلزی تخصصی برای برش کاغذ و سایر مواد استفاده می‌کنند. گاهی اوقات این ماشین ها دارای یک جزء برقی هستند که به کارکرد ماشین با برق کمک می‌کند. با عبور مواد و قالب فلزی از غلتک‌های دستگاه، فشار وارد می‌شود و قالب کاغذ یا مواد دیگر را به شکل قالب برش می‌دهد.

دستگاه‌های برش قالب دیجیتال با برق کار می‌کنند و توسط نرم افزار کامپیوتری یا کارتریج کنترل می‌شوند. برش‌های دیجیتال به قالب‌های فولادی نیاز ندارند زیرا دارای تیغه‌ای در داخل دستگاه هستند که کاغذ یا مواد دیگر را برش می‌دهد. می‌توانید شکل مورد نظر خود را از طریق یک برنامه نرم افزاری روی رایانه، تلفن، تبلت یا کارتریج مخصوص دستگاه خود انتخاب کنید. محبوب ترین دستگاه‌های برش دیجیتالی توسط Silhouette و ProvoCraft's Cricut ساخته شده‌اند. قالب‌های دیجیتال شبیه پرینترهای مصرف‌کننده هستند و از طریق درگاه USB یا فناوری بلوتوث، شبیه به چاپگر یا لوازم جانبی دیگر، به دستگاه شما متصل می‌شوند. می‌توانید فایل‌های دیجیتالی را که می‌خواهید دستگاه برش دهد یا کارتریج‌هایی با تصاویر از پیش بارگذاری‌شده روی آن‌ها خریداری کنید. [۷]

برش قالبیی چرخشی[ویرایش]

برش دادن چرخشی یک نوع برش قالبی است که بوسیله یک قالب استوانه‌ای روی یک پرس چرخشی صورت میگیرد و ممکن است به عنوان "دای کاتر" چرخشی یا "RDC" شناخته شود. یک ورق یا شبکه طولانی از مواد از طریق پرس وارد ناحیه‌ای به نام "ایستگاه" می‌شود که ابزار چرخشی در آن جای دارد که اشکال را برش خواهد داد. با این برش سوراخ‌ها یا چین‌ها را ایجاد می‌کند یا حتی ورق یا تار را به قطعات کوچکتر برش می‌دهد. مجموعه ای از چرخ دنده‌ها قالب را مجبور می‌کنند تا با همان سرعت بقیه پرس بچرخد و اطمینان حاصل کنند که هر بریدگی قالب با چاپ روی مواد مطابقت دارد. ماشین‌های مورد استفاده برای این فرآیند می‌توانند چندین «ایستگاه» را داشته باشند که شکل خاصی را در مواد برش می‌دهند. در هر یک از این ایستگاه‌ها یک یا چند مورد از این ابزار دنده‌ای یا سیلندرهای چاپ قرار دارد و برخی از ماشین‌ها از ثبت خودکار چشمی استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که برش‌ها یا چاپ‌ها با یکدیگر در مواقعی که تلرانس کمتری مورد نیاز است، ردیف می‌شوند.

قالب‌های مورد استفاده در قالب‌های چرخشی یا از قالب‌های حکاکی جامد، قالب‌های قابل تنظیم و یا ابزارهای صفحه مغناطیسی هستند. قالب های حکاکی شده تحمل بسیار بالاتری دارند و از یک میله فولادی جامد که معمولاً از فولاد ابزار ساخته می‌شود، ماشین کاری می‌شوند. قالب‌های قابل تنظیم دارای تیغه‌های قابل جابجایی هستند که می‌توانند به راحتی با تیغه‌های دیگر جایگزین شوند، چه به دلیل سایش و چه برای برش مواد مختلف. ابزار صفحه مغناطیسی دارای یک استوانه است که آهنرباها در آن قرار داده شده اند، و یک صفحه فلزی حکاکی شده به دور سیلندر پایه دارد که توسط نیروی آهنربا روی آن نگه داشته می‌شود که به آن متصل یا پیچیده شده است.

برش قالبی مسطح[ویرایش]

دستگاه برش قالبی مسطح مخصوصا، برای کارهای برش قالب کوچک طراحی شده است و دارای ساختار جمع و جور و محکم با اشغال فضای کمتر است. در ادامه به ویژگی‌های یکی از این دستگاه‌ها توسط شرکت سازنده‌اش می‌پردازیم.

این دستگاه مجهز به سیستم تغذیه تایوان است و زاویه مکنده به راحتی تنظیم می‌شود. در این دستگاه برش قالب مسطح؛ میز تغذیه کاغذ به خوبی عملکرد پایدار، روان و سازگار را تضمین می‌کند. دستگاه برش Flat Die مجهز به حساس‌ترین سیستم موقعیت یابی سنسور لیزر نوری در پایه‌های جلو و جانبی است. این دستگاه می‌تواند به طور پایدار و ایمن در سرعت بالا کار کند و حداکثر سرعت عملکرد آن به 7500 برگ در ساعت می‌رسد. این می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، کارایی سرعت را افزایش دهد و از کاغذ استفاده کند. [۸]

Dinking[ویرایش]

Dinking یک فرآیند تولید است. Dinking از قالب های مخصوصی به نام قالب‌های Dinking استفاده می‌کند که کاترهای توخالی هستند. لبه های قالب‌ها معمولاً حدود 20 درجه اریب هستند و تیز می‌باشند. این ماده در یک بلوک چوبی یا فلزی نرم سوراخ می‌شود تا لبه‌ها کدر نشوند. [۹] قالب را با یک چکش یا یک پرس مکانیکی به مواد فشار می‌دهند. [۴] [۱۰]

همچنین ببینید[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Davis, Joseph R. (1992), ASM materials engineering dictionary, ASM International, p. 116, ISBN 978-0-87170-447-4.
  2. Allen, Frederick James (1922), The shoe industry, Holt, p. 144.
  3. Berins, Michael L.; Society of the Plastics Industry (1991), SPI plastics engineering handbook of the Society of the Plastics Industry, Inc (5th ed.), Springer, p. 688, ISBN 978-0-412-99181-3.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Fundamentals of Manufacturing By Philip D. Rufe 2001
  5. "Archived copy" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2012-03-25. Retrieved 2011-06-15.{{cite web}}: نگهداری یادکرد:عنوان آرشیو به جای عنوان (link)
  6. Ambrose, Gavin; Harris, Paul (1 April 2008). The Production Manual: A Graphic Design Handbook. AVA Publishing. ISBN 9782940373635. Retrieved 25 April 2018 – via Google Books.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "Everything You Need to Know about Die Cutting". www.scrapbook.com (به انگلیسی). Retrieved 2023-03-15.
  8. «کارخانه تامین کنندگان دستگاه های برش قالب مسطح با قیمت خوب در چین». شرکت ماشین آلات Wenzhou Guangya ، آموزشی ویبولیتین. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۳-۱۵.
  9. American Machinists' Handbook and Dictionary of Shop Terms by Fred H. Colvin and Frank A Stanley 1914
  10. (Degarmo، Black و Kohser 2003).

کتابشناسی - فهرست کتب[ویرایش]

  • Degarmo, E. Paul; Black, J T.; Kohser, Ronald A. (2003), Materials and Processes in Manufacturing (9th ed.), Wiley, ISBN 0-471-65653-4.

رده:شکل‌دهی فلزات رده:فرایندهای صنعتی رده:طراحی گرافیک