علی بیگدلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۴۸: خط ۴۸:


=== خاطرات کودکی ===
=== خاطرات کودکی ===
علی بیگدلی علاوه بر تحصیل به ورزش [[دو و میدانی]] علاقه زیادی داشت، بطوری که در این رشته به فعالیت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست یافت. ایشان در موسیقی نیز در زمینه‌های آواز، تنبک و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.
علی بیگدلی علاوه بر تحصیل به ورزش [[دو و میدانی]] علاقه زیادی داشت، بطوری که در این رشته به فعالیت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست یافت. او در موسیقی نیز در زمینه‌های آواز، تنبک و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.


=== تحصیلات رسمی و حرفه‌ای ===
=== تحصیلات رسمی و حرفه‌ای ===

نسخهٔ ‏۲۲ دسامبر ۲۰۱۵، ساعت ۰۷:۰۷

دکتر علی بیگدلی
زادهٔ۱۳۲۲ خورشیدی
قم
محل زندگیتهران
ملیتایرانی
فرزندانسینا، عطا

دکتر علی بیگدلی (۱۳۲۲، قماستاد دانشگاه، کارشناس مسائل بین‌المللی، تاریخدان و پژوهشگر عصر معاصر است. تخصص او در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش او در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده و در این زمینه‌ها نیز کتاب‌هایی را تالیف کرده است.

تا کنون بیش از ده جلد کتاب و بیش از پنجاه مقاله در نشریات معتبر به چاپ رسیده و همچنین بیش از صد مصاحبه رادیو و تلویزیونی نیز از او پخش شده است.[۱]

زندگی

دکتر علی بیگدلی در سال ۱۳۲۲ در شهر قم بدنیا آمد. ایشان دارای دکترای تاریخ (با موضوع سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی) از دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه است. وی عضو هیئت علمی و استاد گروه تاریخ (متخصص تاریخ اروپا) دانشگاه شهید بهشتی می‌باشد. دکتر بیگدلی در سال ۱۳۸۵ پس از چهل و چهار سال و شش ماه خدمت در عرصه علم بازنشسته شد.

والدین و انساب

پدر و مادر علی بیگدلی فوت شده‌اند و دارای دو برادر و یک خواهر است.

خاطرات کودکی

علی بیگدلی علاوه بر تحصیل به ورزش دو و میدانی علاقه زیادی داشت، بطوری که در این رشته به فعالیت پرداخته و به مقام قهرمانی استان تهران دست یافت. او در موسیقی نیز در زمینه‌های آواز، تنبک و تار به طور مختصر تحت آموزش بوده است.

تحصیلات رسمی و حرفه‌ای

علی بیگدلی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در شهر محل زادگاهش، قم به تحصیل پرداخت و دیپلمش را اخذ کرد. پس از آن (تجربه کارمندی در سفیدرود) در سال ۱۳۴۶ در رشته حقوق دانشگاه ملی با رتبه سیزده پذیرفته شد ولی بدلیل اشتغال داشتن در آموزش و پرورش نمی‌توانست روزها به تحصیل بپردازد. بالاخره در سال ۱۳۴۷ بصورت شبانه‌روزی در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی در رشته ادبیات فرانسه به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ کارشناسی رشته مذکور عازم فرانسه شد و جامعه‌شناسی را ادامه داد ولی به علت علاقه به رشته تاریخ در دانشگاه تولوز در جنوب فرانسه به تحصیل رشته تاریخ پرداخت و دوره دکتری را نیز روی سلجوقیان و جنگ‌های صلیبی کار کرد.

فعالیت‌های ضمن تحصیل

علی بیگدلی در کنار تحصیل به مدت دوازده سال به شغل روزنامه نگاری در روزنامه‌های اطلاعات، آیندگان و مجله سیاه و سفید اشتغال داشت. بهترین خاطره از دوران خبرنگاری آشنایی با مقامات اجرایی کشور بود. پس از انقلاب اسلامی بیش از صد برنامه مصاحبه رادیویی، تلویزیونی و بیش از صد و بیست مصاحبه مطبوعاتی در لیست کارنامه کاری خود دارد.

استادان و مربیان

استاد فروزانفر، دکتر ذبیح‌الله صفا، دکتر موسی بروخیم و غیره از استادان دکتر بیگدلی بودند بطوری که وی از آن‌ها به عنوان اساتید برجسته و تاثیر گذار در زندگی خود یاد می‌کند.

هم دوره‌ای‌ها و همکاران

همکلاسی‌های علی بیگدلی به ترتیب از میان شانزده نفر، شش نفر یهودی، چهار نفر مسیحی و شش نفر مسلمان بود حتی در طول چهار سال تحصیلی برای یک بار هم صحبتی از تفاوت‌های دینی به میان نیامد.

همسر و فرزندان

علی بیگدلی در سال ۱۳۵۱ با همسر خود که هم اکنون بازنشسته آموزش و پرورش است ازدواج کرد. ماحصل این ازدواج دو فرزند پسر به نام‌های سینا (دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران) و عطا (دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران) می‌باشد.

مشاغل و سمت‌های مورد تصدی

علی بیگدلی پس از اخذ دیپلم خود در سال ۱۳۴۴ در اداره آب و برق سفیدرود مشغول به کار شد. وی پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد در وزارت راه و ترابری به فعالیت پرداخت و در سن سی‌ودو سالگی مدیر کل آموزش گردید. سپس عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های تابعه این وزارتخانه شد. از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۱ معاونت اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی را بر عهده گرفت. ایشان همچنین برای مدت کوتاهی مسئولیت معاونت وزارت راه و ترابری را در سازمان هواپیمایی کشوری را بر عهده داشتند.

فعالیتهای آموزشی

علی بیگدلی از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۶۱ در بیش از ده دانشگاه و مدرسه عالی به تدریس پرداخت. تخصص ایشان در زمینه تاریخ اروپا است و بیشترین آموزش ایشان در زمینه علوم سیاسی در حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و تاریخ روابط بین‌الملل بوده است و تا مقطع دکترای این رشته به تدریس پرداخته‌اند و کتب درسی این حوزه را نیز خود نگاشته‌اند.

گاهشمار

۱۳۲۲ - تولد در شهر قم

۱۳۴۴ - اشتغال در اداره آب و برق سفیدرود

۱۳۴۶ - قبولی در رشته حقوق، دانشگاه ملی ایران(شهید بهشتی) با رتبه سیزده (به دلیل اشتغال در آموزش و پرورش انصراف دادند)

۱۳۴۷ - تحصیل در رشته ادبیات فرانسه در مدرسه عالی ادبیات و زبان‌های خارجی

۱۳۵۰ - عزیمت به فرانسه جهت ادامه تحصیل

۱۳۵۱ - ازدواج

۱۳۵۳ - آغاز تدریس در دانشگاه‌های داخلی

۱۳۵۸ - اشتغال به عنوان معاون اداری مالی سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان هواشناسی

۱۳۸۵ - بازنشستگی پس از چهل‌وچهار سال خدمت

تالیفات

ترجمه‌ها

مقالات و مصاحبه‌ها

۱۳۸۵ - مشروطه ایرانی، انقلاب نیست[۲]

۱۳۸۷ - تحرکات جدید اروپا در برابر ایران هسته‌ای[۳]

منابع

پیوند به بیرون