قله‌ای به رنگ خون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قله‌ای به رنگ خون
کارگردانگیرمو دل تورو
تهیه‌کننده
نویسنده
بازیگران
تدوین‌گربرنات ویلاپلانا
شرکت
تولید
لجندری پیکچرز
دی‌دی‌وای
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-۱۰-۱۶)
مدت زمان
۱۱۹ دقیقه[۱]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۵۵ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۷۴٬۷ میلیون دلار[۲]

قله‌ای به رنگ خون (انگلیسی: Crimson Peak) فیلمی در ژانر ترسناک و فانتزی به کارگردانی گیرمو دل تورو و نویسندگی دل تورو و متیو رابینز است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. میا واشیکوفسکا، تام هیدلستون، جسیکا چستین، چارلی هونام و جیم بیور از ستارگان این فیلم هستند. داستان فیلم در انگلستان دوره ویکتوریایی اتفاق می افتد. نویسنده ای مشتاق با شوهر جدیدش و خواهرشوهرش به قصری گوتیک و متروکه در انگلستان نقل مکان می کند. او باید راز ارواح خانه جدیدش را کشف کند.

در سال ۲۰۰۶، فیلم نامه گمانی دل تورو و رابینز به یونیورسال پیکچرز فروخته شد و دل تورو مقام کارگردان اثر را گرفت. به دلیل تداخل در برنامه ها، کار تولید به تعویق افتاد. گفته می شود این فیلم "داستان ارواح و عشق گوتیک" را در هم آمیخته و به شدت از دیگر فیلم های ترسناک هم چون در چنگ ارواح، بی گناهان و درخشش الهام گرفته است. عکاسی اولیه در ۱۰ فوریه ۲۰۱۴ در استودیوهای پاینوود تورنتو در تورنتو، اونتاریو آغاز شد و باقی فیلمبرداری در همیلتون انجام شد و پروژه در ۱۶ مه همان سال به پایان رسید. لجندری پیکچرز و شرکت تولید دل تورو یعنی دی دی وای پروداکشنز، کار تهیه فیلم را به عهده داشت.

قله ای به رنگ خون در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در فنتستیک فست اکران شد و در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ با فرمت های استاندارد و آی مکس در امریکا منتشر شد. فیلم عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد و اکثراً ارزش های تولید، بازی ها و کارگردانی را ستودند. ولی عده ای از پلات ها و شخصیت ها انتقاد کردند. این فیلم با بودجه ۵۵ میلیون دلاری خود در سطح جهان، ۷۴میلیون دلار سود کرد. به علاوه در بیست و یکمین مراسم امپایر اواردز، در سه موضوع نامزد شد. در چهل و دومین مراسم سترن اواردز نیز در نه موضوع نامزد و در سه مورد برنده شد؛ از جمله بهترین فیلم ترسناک، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای چستین و بهترین طراحی تولید برای توماس ای سندرز.

داستان[ویرایش]

در قصری قدیمی در منطقه ای کوهستانی در شمال انگلستان، در پایان قرن نوزدهم اتفاق می افتد. ادیت کوشینگ (میا واشیکوفسکا) عاشق سر توماس شارپ (تام هیدلستون) می شود و با او ازدواج می کند. ولی بعد می فهمد که شوهر جذاب وی همان کسی نیست که وانمود می کند. در این خانه رازی جریان دارد که تنها همسرش و خواهر او لیدی لوسیل شارپ (جسیکا چستین) از آن خبر دارند.[۳]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "CRIMSON PEAK (۱۵)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. 25 September 2015. Retrieved 25 September 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Crimson Peak (۲۰۱۵)". Box Office Mojo. (Amazon.com). Retrieved 20 October 2015. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |work= (help)
  3. «فیلم قله ای به رنگ خون در سینماهای جهانی». یورونیوزفارسی. ۱۴ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]