سینا دهقان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سینا دهقان نوکیش و دانشجوی اهل ایران است که به دلیل نوشتن مطالبی در شبکه اجتماعی لاین در سال ۱۳۹۴ دستگیر شده و در سال ۱۳۹۶ به اتهام سب‌النبی به اعدام محکوم شد.[۱][۲]

اشتباه دربارهٔ عقیده وی[ویرایش]

سینا دهقان، مثل دو دوست همفکر بازداشت‌شده‌اش یعنی محمد نوری (محکوم به اعدام) و سحر الیاسی (محکوم به حبس) آتئسیت است؛ ولی در برخی رسانه‌ها به اشتباه، اعلام شد که نوکیش مسیحی[۳] هستند.[۴]

بازداشت[ویرایش]

سینا دهقان در ۲۹ مهر ۱۳۹۴ در حالی که آخرین روزهای خدمت سربازی‌اش در پادگانی در تهران را می‌گذراند از سوی سپاه پاسداران بازداشت و به زندان اراک منتقل شد. علت بازداشت او، نوشتن مطالب انتقادی در شبکه اجتماعی لاین بود.[۵] دهقان که در زمان بازداشت ۱۹ ساله بود و درحالی که نهادهای مدافع حقوق بشر از صدور حکم اعدام برای چنین اتهامی انتقاد می‌کنند، به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، حکم اعدام او در دیوان عالی کشور هم تأیید شده‌است.[۶][۷] سینا دهقان در مهر ۱۳۹۴ درحالی که تنها چند روز به پایان دوره خدمت سربازی‌اش باقی مانده بود توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران در پادگان محل خدمت خود در اراک بازداشت شد و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.[۶] او به دلیل راه‌اندازی کمپینی روی شبکه اجتماعی لاین و نوشتن مطالبی روی آن در مخالفت با دین اسلام در شعبه اول دادگاه کیفری اراک به سب‌النبی متهم شد.[۶] به گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، مأموران امنیتی در زمان بازجویی به سینا دهقان گفته بودند که اگر اتهاماتش را بپذیرد و زیر برگه‌ها را امضا کند بعداً می‌تواند توبه‌نامه بنویسد و آزاد شود، سینا دهقان به حرف بازجوها عمل می‌کند اما به اعدام محکوم می‌شود. درحالی که به گفته خانواده‌اش بارها در دادگاه ابراز پشیمانی و توبه کرده بود.[۶]

سینا دهقان در پرونده‌اش اتهام دیگری هم دارد تحت عنوان توهین به رهبر جمهوری اسلامی ایران، اتهامی که به صدور حکم شانزده ماه زندان هم برای او منجر شده‌است. خبر از صدور و تأیید حکم اعدام برای سینا دهقان توسط کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع از این پرونده منتشر شده و تاکنون هیچ‌یک از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اینباره اظهار نظری نکرده‌اند.[۶]

جستارهای وابسته[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «محکومیت اعدام یک جوان ۲۰ ساله به اتهام سب النبی و امیدواری خانواده برای شکستن حکم در دیوان عالی کشور». کمپین حقوق بشر در ایران. ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸.
  2. «Sina Dehghan». سفارت مجازی ایالات متحده در ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸.
  3. «گزارش کوتاه از حکم اعدام چهار نوکیش مسیحی». ایران گلوبال. ۲۰۱۸-۰۳-۱۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۴ اکتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۹.
  4. «خداناباوران در ایران اسلامی؛ ما وجود داریم». دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۲-۲۶.
  5. «تایید حکم اعدام یک جوان ۲۱ ساله به اتهام "سب‌النبی"». دویچه وله. ۲۴ مارس ۲۰۱۷. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۵ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ مهتاب وحیدی راد (۱۶ آوریل ۲۰۱۷). «ملاقات با سینا دهقان». رادیو فردا. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱.
    مهتاب وحیدی راد (۱۶ آوریل ۲۰۱۷). «ملاقات با سینا دهقان». رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رادیو فردا. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ فوریه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱.
  7. جعفری، سروش (۲۴ مارس ۲۰۱۷). «دیوان عالی کشور حکم اعدام یک جوان را به اتهام توهین به پیامبر تأیید کرد». یورونیوز. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱. دریافت‌شده در ۲۸ فوریه ۲۰۲۱.

منابع[ویرایش]