رچان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رُچان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمان
شهرستانبافت
بخشبخش خبر
دهستانخَبر (بافت)
نام محلیرُچُن
نام‌های دیگرروچان
رُچان بر ایران واقع شده‌است
رُچان
۲۸°۴۹′۰۵″شمالی ۵۶°۱۹′۲۵″شرقی / ۲۸٫۸۱۸۱۲۷۰۲۸°شمالی ۵۶٫۳۲۳۶۸۹۰۵۶°شرقی / 28.818127028; 56.323689056
مردم
جمعیت۲۰۷ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۹۰۶۸۰
منطقه حفاظت شده روچان و رشد دو گونه سردسیری (گردو) و گرمسیری (نخل) در کنار هم به دلیل تلاقی اقلیم ایران-تورانی و خلیج -عمانی
خانه‌های روچان بیشتر از مصالح محلی ساخته شده‌اند و اطراف باغات نیز با سنگ به‌صورت خشکه چین حصار شده‌است
نمایی از باغات روچان و خشکیدگی باغات به دلیل عدم رسیدگی مناسب

روچان یا رُچان، روستایی از توابع بخش خَبر شهرستان بافت در استان کرمان ایران است. احتمالاً نام این روستا از واژه روچ به معنای روز گرفته شده‌است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان خبر (بافت) قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۷ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌است.

مشخصات روستا[ویرایش]

این روستا در ۳۶ کیلومتری جنوب دهستان خَبر قرار گرفته‌است. بر اساس شکل استقرار روستای متمرکز بشمار می‌آید که در بین دو تپه و در داخل یک دره کوچک قرار گرفته‌است. از ویژگی‌های خاص این روستا می‌توان به رشد گونه‌های گرمسیر (نخل) و سردسیری (گردو) در کنار هم اشاره کرد که دلیل آن قرارگیری این روستا در محل تلاقی دو اقلیم ایران-تورانی و خلیج- عمانی می‌باشد. این روستا در داخل پارک ملی خبر قرار گرفته‌است و پنج تکه پناهگاه حیات وحش در درون پارک ملی خبر نیز با نام همین روستا مشخص شده‌اند.[۱] این روستا با یک جاده خاکی به روستای خَبر متصل می‌شود.

منابع درآمد[ویرایش]

اکثر مردم این روستا به دلیل نبود معیشت به شهرهای اطراف مهاجرت نموده‌اند و جمعیت ثابت این روستا را اکثراً افراد مسن تشکیل می‌دهند. منابع عمده درآمد این روستا شامل دامداری، زنبورداری، بهره‌برداری از محصولات مرتعی مانند گیاهان دارویی، برداشت بنه و بادام کوهی و بمیزان بسیار ناچیز باغداری و زراعت می‌باشد.

منابع آب[ویرایش]

منابع آب این روستا از دو چشمه بسیار کم‌آب در قسمت شمال شرقی روستا تأمین می‌شود که با به وسیلهٔ لوله‌کشی به باغات هدایت می‌شود.

پروژه گردشگری پارک ملی خبر[ویرایش]

مکانیابی این پروژه در نزدیکی همین روستا صورت گرفته‌است و چند هکتار زمین و مقداری از حقابه مردم این روستا نیز جهت انجام پروژه خریداری شده‌است.[۲]

حیات وحش[ویرایش]

پارک ملی خبر و پناهگاه حیات وحش روچون زیستگاه جانورانی نظیر کل و بز، قوچ و میش، آهو، پلنگ، شاه روباه، کفتار، گرگ، کارآکال، شغال، تشی، خرگوش، خارپشت، رودک عسل خوار، گورکن و …به همراه پرندگانی نظیر عقاب طلایی، عقاب دو برادر، شاهین، هوبره، کبک، تیهو، پری شاخ، قمری معمولی، باقرقره، سینه سیاه، دلیجه و… می‌باشد.[۱]

پوشش گیاهی[ویرایش]

تیپ غالب پوشش گیاهی اراضی اطراف این روستا درمنه می‌باشد.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «پناهگاه حیات وحش روچون». دیده‌بان حیات وحش و محیط زیست ایران. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۲۸.
  2. «پارک ملی خبر بافت، نگین گردشگری ایران می‌شود». پورتال وزارت کشور. بایگانی‌شده از اصلی در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۳-۲۸.