رابین فن پرسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رابین ون پرسی)
روبین فن پرسی
فن پرسی با فنرباغچه در فوریه ۲۰۱۶
اطلاعات شخصی
نام کامل روبین فن پرسی[۱]
زادروز ۶ اوت ۱۹۸۳ ‏(۴۰ سال)[۱]
زادگاه روتردام، هلند
قد ۱٫۸۳ متر (۶ فوت ۰ اینچ)[۲]
پست مهاجم
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۷–۱۹۹۹ اکسلسیور
۱۹۹۸–۲۰۰۱ فاینورد
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۰۱–۲۰۰۴ فاینورد ۶۱ (۱۴)
۲۰۰۴–۲۰۱۲ آرسنال ۱۹۴ (۹۶)
۲۰۱۲–۲۰۱۵ منچستر یونایتد ۸۶ (۴۸)
۲۰۱۵–۲۰۱۸ فنرباغچه ۵۷ (۲۵)
۲۰۱۸–۲۰۱۹ فاینورد ۳۷ (۲۱)
مجموع ۴۳۵ (۲۰۴)
تیم ملی
۲۰۰۰ زیر ۱۷ سال هلند ۶ (۰)
۲۰۰۱ زیر ۱۹ سال هلند ۶ (۰)
۲۰۰۲–۲۰۰۵ زیر ۲۱ سال هلند ۱۲ (۱)
۲۰۰۵–۲۰۱۷ هلند ۱۰۲ (۵۰)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

روبین فن پرسی (هلندی: Robin Van Persie؛ زادهٔ ۶ اوت ۱۹۸۳) بازیکن فوتبال پیشین اهل هلند است. او از محصولات تیم جوانان فاینورد است. او در سال ۲۰۰۴ به آرسنال پیوست و در اوت ۲۰۱۱ کاپیتان این تیم شد. وی یک سال بعد به منچستر یونایتد پیوست. فن پرسی از بهترین بازیکنان جهان در نسل خود بود و سبک بازی او با مارکو فان باستن اسطوره هلندی، مقایسه می‌شود. فن پرسی با ۵۰ گل زده در ۱۰۲ بازی رکورددار گلزنی برای تیم ملی هلند است. او در سال ۲۰۱۸ به تیم فاینورد هلند ملحق شد و در پایان فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

دوران فعالیت[ویرایش]

روبین فن پرسی در آرسنال (۲۰۰۹)

فن پرسی فوتبال حرفه‌ای را در باشگاه «فاینورد» هلند آغاز کرد. او در آن باشگاه در جناحین زمین بازی می‌کرد و بسیار موفق ظاهر می‌شد. رابین فن پرسی با وجود استعداد زیادی که از خود نشان می‌داد رابطه خوبی با «برت ون مارویک» مربی «فاینورد» نداشت. «مارویک» مربی خیلی سخت‌گیری بود و حتی یک‌بار درست قبل از بازی تیمش برابر رئال مادرید در بازی‌های جام اروپا، فن پرسی را به خانه فرستاد. همین رابطه تیره نشان می‌داد پس از پایان قرارداد با باشگاه فاینورد امیدی به تمدید آن نیست.

روبین فن پرسی در آرسنال با بازوبند کاپیتانی این تیم (۲۰۱۱)

در همان زمان بود که آرسن ونگر متوجه فن پرسی شد. البته باشگاه‌های «آیندهوون»، «وردربرمن» و «سویا» هم به انتقال و خرید او علاقه زیادی نشان دادند ولی آرسنال باشگاه‌های دیگر را کنار زد و با مبلغ سه میلیون پوند با او قرارداد بست. پس از ورود «فن پرسی» به آرسنال او مهاجم باشگاه شد و خیلی خوب استعداد خود را به همگان نشان داد.

تا وقتی تیری آنری در آرسنال بود، فن پرسی اغلب روی نیمکت ذخیره می‌نشست ولی پس از جدایی آنری از آرسنال در فصل بازی‌های ۲۰۰۸–۲۰۰۷ فن پرسی مهاجم اول تیم شد و گل‌های به یادماندنی را به ثمر رساند.

در بازی‌های مقدماتی ۲۰۰۸ اروپا فن پرسی تأثیر خوبی در بازی‌های مقابل لوگزامبورگ و بلاروس داشت و با دو گل خود سبب شد تیم ملی هلند سه بر هیچ بازی را ببرد. او این روند را در بازی‌های بعدی هم ادامه داد و گل‌های بیشتری به ثمر رساند. او علی‌رغم اینکه در بازی‌های آغازین به عنوان بال کناری بازی می‌کرد توانست به هشتمین گل‌زن تاریخ آرسنال تبدیل شود.[۳]

منچستر یونایتد[ویرایش]

۱۳–۲۰۱۲[ویرایش]

۱۵ اوت ۲۰۱۲، باشگاه آرسنال اعلام کرد که بر سر انتقال فن پرسی با منچستر یونایتد به توافق رسیده و فقط توافقات شخصی فن پرسی و منچستر یونایتد باقی‌مانده‌است.[۴] در ۱۷ اوت ۲۰۱۲، وی با مبلغ ۲۲٫۵ میلیون پوند به علاوه ۱٫۵ میلیون پوند که در صورت قهرمانی منچستر یونایتد در لیگ برتر یا لیگ قهرمانان اروپا در چهار سال آینده به آرسنال پرداخت خواهد شد، رسماً به منچستر یونایتد پیوست. او با منچستر یونایتد قرارداد ۴ ساله (تا ژوئن ۲۰۱۶) امضاء کرد.[۵][۶]

او اولین بار در دقیقه ۶۸ بازی با اورتون به عنوان یار تعویضی به جای دنی ولبک به میدان آمد که یونایتد آن بازی را در نهایت ۱ بر صفر باخت. پنج روز بعد، در بازی با فولهام، با اولین شوتش برای باشگاه، اولین گلش برای این تیم را به ثمر رساند. در آن بازی با منچستر یونایتد ۳–۲ برد. در ۲ سپتامبر ۲۰۱۲، او اولین هتریکش را برای یونایتد در مقابل ساوت‌همپتون انجام داد که آن بازی هم ۳–۲ به سود منچستر به پایان رسید.

در ۲۲ آوریل ۲۰۱۳، فن پرسی مقابل تیم استون ویلا هت‌تریک کرد و سبب شد تا تیمش با برد ۳–۰ مقابل این تیم، به بیستمین قهرمانی در لیگ برتر جزیره دست پیدا کند.[۷]

در پایان فصل، طرفداران تیم منچستر یونایتد، فن پرسی را به عنوان بهترین بازیکن فصل انتخاب کردند و جایزه سر مت بازبی در فصل ۱۳–۲۰۱۲ به او رسید.[۸]

۱۴–۲۰۱۳[ویرایش]

فن پرسی در شروع این فصل، در بازی جام خیریه با ویگان، دو گل به ثمر رساند و یونایتد با پیروزی ۲ بر صفر قهرمان جام خیریه ۲۰۱۳ شد که اولین جام دیوید مویس هم به حساب می‌آمد.

در اولین بازی لیگ برتر، فن پرسی در ۱۵۰گل از ۲۰۰گل تیمش مقابل سوانسی را به ثمر رساند و یونایتد بازی اول خود را ۴–۱ برد.

روبین فن پرسی بر سر تمرینات تیم‌ملی کشور هلند

جام جهانی ۲۰۱۴[ویرایش]

فن پرسی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم خوش درخشید. در اولین بازی تیم ملی هلند مقابل اسپانیا که مدافع عنوان قهرمانی بود فن پرسی دو گل زیبا زد و این بازی با نتیجه ۵ بر ۱ خاتمه یافت. گل اول فن پرسی در این بازی یکی از زیباترین گل‌های ادوار جام جهانی بود. برای اولین بار در تاریخ جام جهانی برگزارکننده فینال جام قبل در دوره گروهی با هم همگروه شدند و بازنده فینال انتقام سختی از برنده جام قبلی گرفت.

آمار ملی[ویرایش]

سال ب گلها
۲۰۰۵ ۷ ۱
۲۰۰۶ ۱۲ ۶
۲۰۰۷ ۴ ۰
۲۰۰۸ ۹ ۵
۲۰۰۹ ۸ ۲
۲۰۱۰ ۱۱ ۵
۲۰۱۱ ۹ ۶
۲۰۱۲ ۱۰ ۷
۲۰۱۳ ۱۰ ۱۰
۲۰۱۴ ۱۵ ۸
۲۰۱۵ ۵ ۱
۲۰۱۶ ۰ ۰
۲۰۱۷ ۱ ۰
مجموع ۱۰۲ ۵۰

افتخارات[ویرایش]

فن پرسی با هلند به فینال جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ رسید.

فاینورد

آرسنال

منچستر یونایتد

هلند

فردی

فن پرسی هنگام بازی برابر سوانزی سیتی در سال ۲۰۱۱

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Hugman, Barry J., ed. (2005). The PFA Premier & Football League Players' Records 1946–2005. Queen Anne Press. p. 627. ISBN 1-85291-665-6.
  2. "Robin Van Persie". Soccerbase. Retrieved 15 August 2016.
  3. «Facts about Robin van Persie».
  4. "Terms agreed for Van Persie transfer" (به انگلیسی). Arsenal.com. 15 August 2012. Archived from the original on 16 August 2012. Retrieved 11 February 2013.
  5. Coppack, Nick (ManUtd.com (Manchester United)). "Van Persie transfer completed" (به انگلیسی). Retrieved 11 February 2013. {{cite web}}: Check date values in: |تاریخ= (help)
  6. "Robin van Persie in £24m move to Man Utd from Arsenal" (به انگلیسی). BBC Sport. 17 August 2012. Retrieved 11 February 2013.
  7. "Van Persie delighted to finally win his first winners medal in England as Dutch striker fires United to title glory" (به انگلیسی). Daily Mail. 22 April 2013. Retrieved 22 April 2013.
  8. "Van Persie wins fans' award" (به انگلیسی). ManUtd.com. 15 May 2013. Retrieved 22 May 2013.
  9. "PSV vs. Feyenoord - 4 August 2018 - Soccerway". us.soccerway.com.
  10. "Full Time Report" (PDF). UEFA.com. Retrieved 1 September 2012.
  11. Lawrence, Amy (22 May 2005). "Vieira holds his nerve to claim historic penalty prize for Arsenal". The Observer. Guardian News and Media. Retrieved 19 August 2010.
  12. "Reyes lights up Shield". The Football Association. 8 August 2004. Archived from the original on 17 August 2004. Retrieved 27 June 2014.
  13. McNulty, Phil (27 February 2011). "Arsenal 1–2 Birmingham". BBC Sport. Retrieved 8 March 2019.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ "Robin van Persie: Overview". Premier League. Archived from the original on 18 April 2018. Retrieved 28 September 2018.
  15. Rostance, Tom (11 August 2013). "Man Utd 2–0 Wigan". BBC Sport. Retrieved 14 July 2015.
  16. O'Rourke, Pete (22 April 2012). "Van Persie takes PFA prize". Sky Sports. Retrieved 22 April 2012.
  17. "Arsenal striker Robin van Persie named PFA Player of the Year". BBC Sport. 22 April 2012. Retrieved 23 May 2018.
  18. "Gareth Bale wins PFA Player of Year and Young Player awards". BBC Sport. 28 April 2013. Retrieved 23 May 2018.
  19. "Arsenal's Robin van Persie named FWA Footballer of the Year". BBC. 24 April 2012. Retrieved 24 April 2012.
  20. "2011/12 Player Review: Robin van Persie". Archived from the original on 9 August 2016. Retrieved 21 July 2016.
  21. Tuck, James; Marshall, Adam (15 May 2013). "Van Persie wins fans' award". Manchester United F.C. Retrieved 16 May 2013.
  22. Chambers, Miles. "Van Persie breaks Netherlands goal record - Goal.com". www.goal.com. Retrieved 28 April 2019.
  23. Sunderland, Tom. "FIFA Puskas Award 2014: Voting Results and Reaction for James Rodriguez's Goal". Bleacher Report. Retrieved 28 April 2019.

پیوند به بیرون[ویرایش]