مسعود اوزیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسعود اوزیل
اطلاعات شخصی
نام کامل مسعود اوزیل[۱]
زادروز ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ ‏(۳۵ سال)[۲]
زادگاه گلزنکیرشن، آلمان غربی
قد ۱٫۸۰ متر (۵ فوت ۱۱ اینچ)[۳]
پست هافبک هجومی
باشگاه‌های جوانان
۱۹۹۵–۱۹۹۸ وست فالیا ۰۴
۱۹۹۸–۱۹۹۹ تئوتونیا شالکه-نورد
۱۹۹۹–۲۰۰۰ فالکه گلزنکیرشن
۲۰۰۰–۲۰۰۵ روت وایس اسن
۲۰۰۵–۲۰۰۶ شالکه ۰۴
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۲۰۰۶–۲۰۰۸ شالکه ۰۴ ۳۰ (۰)
۲۰۰۸–۲۰۱۰ وردر برمن ۷۱ (۱۳)
۲۰۱۰–۲۰۱۳ رئال مادرید ۱۰۵ (۴۵)
۲۰۱۳–۲۰۲۱ آرسنال ۱۸۴ (۳۳)
۲۰۲۱–۲۰۲۲ فنرباغچه ۳۲ (۸)
۲۰۲۲–۲۰۲۳ استانبول باشاک‌شهر ۴ (۰)
تیم ملی
۲۰۰۶–۲۰۰۷ زیر ۱۹ سال آلمان ۱۱ (۴)
۲۰۰۷–۲۰۰۹ زیر ۲۱ سال آلمان ۱۶ (۵)
۲۰۰۹–۲۰۱۸ آلمان ۹۲ (۲۳)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۲۲ اوت ۲۰۲۲.
‡ آمار بازی‌ها و گل‌های ملی به‌روز شده در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۱۸

مسعود اوزیل (به ترکی استانبولی: Mesut Özil) (زاده ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸) بازیکن سابق فوتبال اهل آلمان است اوزیل به عنوان یکی از بهترین هافبک بازی ساز در دوران فوتبالی خود و یکی از بهترین پاسورهای تاریخ فوتبال یاد می‌شود.او از کوردهای ترکیه بود

دوران حرفه‌ای[ویرایش]

وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ در تیم ملی آلمان بازی می‌کرد. به او لقب پادشاه پاس را داده‌اند و از سوی فیفا آقای پاس گل جهان معرفی شده‌است. او قابلیت بازی با توپ، پاس‌های عالی و قدرت دید بالایی دارد. اولین تیم او وستفالیا ۰۴ بود که تیمی محلی در منطقه شالکه است، پس از آن به شالکه ۰۴ ملحق شد و اولین بازیش برای این تیم را در ۱۷ سالگی انجام داد و به یکی از پدیده‌های تیمش مبدل شد. در دومین فصل مورد اعتماد اسلومکا، مربی جدید تیم قرار نداشت. پدر اوزیل از این وضعیت خسته شد پس از رد پیشنهاد تمدید قرارداد یک میلیون یورویی توسط شالکه، پسرش را راهی وردربرمنی کرد که به دنبال جانشینی برای دیگو بود. بازیکن برزیلی به باشگاه فوتبال یوونتوس رفت و اوزیل با ۴٫۵ میلیون یورو به باشگاه فوتبال وردربرمن رفت تا ناجی این تیم باشد و بعد آن اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به رئال مادرید اسپانیا پیوست. اوزیل پس از سپری کردن دوره درخشان در رئال مادرید در فصل آخر حضور خود با قراردادی به قیمت ۴۲٫۵ میلون پوند به باشگاه آرسنال پیوست. او در سال ۲۰۱۴ همراه با تیم ملی آلمان قهرمان جام جهانی شد. در سال ۲۰۱۸ نیز پس از حواشی زیاد پس از حذف تیم ملی آلمان در دور گروهی جام‌جهانی و باخت به تیم ملی مکزیک و کره جنوبی، از تیم ملی آلمان خداحافظی کرد. او در سن ۳۴سالگی، در روز ۲۲ مارس ۲۰۲۳ از دوران حرفه ای فوتبال خداحافظی کرد.[۴]

دوران ملی[ویرایش]

جام جهانی ۲۰۱۰[ویرایش]

اوزیل ۲۱ ساله، با توجه به غیبت بالاک در جام جهانی، طراح اصلی تیم ملی آلمان در جام جهانی بود و در تیم ملی کشورش، با یک سبک بازی فوق‌العاده به مقام سومی جهان رسید. تکنیک او جان تازه‌ای به فوتبال ماشینی آلمان بخشید و البته باید شهرت خود را مدیون یواخیم لوو، تئوریسین متبحر آلمانی باشد. او در سه بازی تیم آلمان بازی کرد و در بازی با غنا از لبه محوطه ۱۸ قدم یک گل به ثمر رساند.[۵]

جام جهانی ۲۰۱۴[ویرایش]

اوزیل از بازیکنان مطرح آلمان در جام جهانی ۲۰۱۴ بود که در انتها توانست به همراه دیگر بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان جام قهرمانی جام جهانی را بالای سر خود ببرد. او همچنین در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ با هشت گل بهترین گلزن آلمان شد و نقش اصلی را در قهرمانی آلمان در ماراکانا داشت.

زندگی شخصی[ویرایش]

مسعود اوزیل در ۱۵ اکتبر ۱۹۸۸ در شهر گلزنکیرشن در آلمان غربی (سابق) به دنیا آمد. اوزیل با ماریا لاگربلوم (خواهر سارا کونور، خواننده مشهور آلمانی) ازدواج کرد اما این ازدواج چندان به طول نینجامید بعد از حضور اوزیل در اسپانیا همسرش بنا به گفتهٔ خودش طاقت دوری از کشورش و نبود اوزیل در خانه به خاطر شرکت در تمرینات فشردهٔ رئال مادرید را نیاورد و از او جدا شد. اوزیل زین الدین زیدان را سرمشق خود دانسته‌است.

اوزیل یک مسلمان معتقد است و قبل از ورود به زمین، آیاتی از قرآن را می‌خواند. او در مصاحبه با روزنامه چاپ برلین تاگسشپیل گفت: «من نماز می‌خوانم و هم‌تیمی‌هایم می‌دانند در آن مدت کوتاه نمی‌توانند با من صحبت کنند.»[۶][۷] اوزیل در کتاب جدید خود در رابطه با تصمیم خود در سال ۲۰۰۶ که تیم ملی آلمان را برای بازی انتخاب کرد، می‌گوید: «من افتخار می‌کنم قادر به تصمیم‌گیری زیر فشار و بازی برای تیم ملی آلمان هستم. همچنین خیلی خوشحالم که هرگز به ترکیه پشت نکردم، درست قبل از شروع بازی من دعا می‌خوانم، همیشه قبل از شروع بازی و در هنگام ورود به زمین بازی به زبان ترکی دعا می‌خوانم و در این دعا از خداوند می‌خواهم من و هم بازی‌هایم را از مصدومیت‌ها در امان بدارد.»[۸][۹] او اضافه می‌کند که «من به عنوان یک کودک این دعاها را از پدر و مادرم یادگرفته‌ام. من بعد از بیدار شدن از خواب و بعد از خوردن غذا و در طول خواندن سرود ملی دعا می‌خوانم.»[۹][۱۰] همچنین اوزیل در مورد چالش انتخاب بازی کردن برای تیم ملی آلمان و تیم ملی ترکیه می‌نویسد: «پدر و برادرم می‌خواستند که من برای تیم ملی آلمان بازی کنم. اما مادر و خواهرم مخالف بودند و می‌گفتند باید برای تیم ملی ترکیه بازی کنم. این تصمیم من ظرف چند دقیقه گرفته نشد. این تصمیم می‌توانست کل دوران حرفه‌ای من را به‌طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، من حرف‌های خانواده‌ام و عقاید متفاوت آن‌ها در مورد این تصمیم سخت را شنیدم. امکان‌پذیر نیست که در سن ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ سالگی شما در چنین موضوع سختی به تنهایی تصمیم‌گیری کنید. من از همان ابتدا با پدرم موافق بودم، اما پذیرش آن در آغاز برایم امکان‌پذیر نبود. من نمی‌خواستم شتاب زده عمل کنم یا تصمیم اشتباهی را بگیرم.»[۱۰][۱۱] چند روز پیش از آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، اوزیل با اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در لندن دیدار کرد و عکس‌هایی که از این دیدار منتشر شد، واکنش‌های تندی را در آلمان به همراه داشت که سرانجام اوزیل به این انتقادات واکنش نشان داد، و در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۸ با انتشار متنی در صفحه توئیتر و اینستاگرامش، اعلام کرد که دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهد کرد. او نوشت: «رفتاری که از سوی فدراسیون فوتبال آلمان و خیلی‌های دیگر با من شد، باعث شده که دیگر نخواهم پیراهن تیم ملی آلمان را به تن کنم. احساس می‌کنم که دیگر به من نیاز ندارند و فکر می‌کنم دستاوردهایی که از اولین بازی ملی ام در سال ۲۰۰۹ داشتم، فراموش شده‌است. این تصمیم را با ناراحتی و بعد از بررسی‌های زیاد، به دلیل اتفاقات اخیر، گرفتم. من تا زمانی که این احساس عدم احترام و نژادپرستی را دارم، دیگر برای تیم ملی آلمان بازی نخواهم کرد. من همیشه با احساس غرور و هیجان، پیراهن آلمان را به تن می‌کردم اما دیگر این احساس را ندارم. گرفتن این تصمیم بسیار دشوار بود زیرا همیشه با تمام وجود برای هم تیمی‌هایم، کادر فنی و مردم آلمان بازی کردم. اما وقتی مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال آلمان چنین رفتاری با من دارند، به ریشه‌های من بی‌احترامی می‌کنند و خودخواهانه من را به تبلیغات سیاسی وصل می‌کنند، دیگر نمی‌توانم ادامه بدهم. من به این دلیل فوتبال بازی نمی‌کنم و اینطور نیست که عقب بنشینم و کاری نکنم. نژادپرستی هرگز نباید پذیرفته شود».[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵]

«مسعود در سال ۲۰۱۹ با مدل و هنرپیشه ترک تبار آمینه گولشه ازدواج کرد و چندی بعد ازدواجشان صاحب یک دختر شدند».

دوران باشگاهی[ویرایش]

رئال مادرید[ویرایش]

اوزیل در جام جهانی ۲۰۱۰ عالی بود و در آن جام پدیده شد. بعد از آن تیم‌های زیادی در پی جدی من او بودند. بارسلونا، آرسنال و رئال مادرید مهم‌ترین تیم‌ها بودند. اوزیل با بستن قراردادی به ارزش ۱۵ میلیون یورو به رئال مادرید اسپانیا پیوست. اوزیل در اولین فصل حضورش در رئال ۲۵ پاس گل داد و از این نظر در اروپا بهترین عملکرد را داشت. او در دومین فصل حضورش شماره ۱۰ را پوشید و در تیم ژوزه مورینیو پلی میکر اصلی شد. اوزیل در مسابقات باشگاه‌های فوتبال اسپانیا (لالیگا) نیز به عنوان یکی از تأثیرگذارترین بازیکنان رئال مادرید موجبات قهرمانی این تیم را فراهم نمود.

آرسنال[ویرایش]

اوزیل پس از ۳ سال حضور در رئال مادرید در نقل و انتقالات تابستان ۲۰۱۳ با قراردادی ۵ ساله به ارزش ۴۲٬۵ میلیون یورو به آرسنال انگلیس پیوست. در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ در مقابل ساندرلند اولین بازی اش را برای توپچی‌ها انجام داد و در همان بازی اولین پاس گلش را نیز به ژیرو داد. در فصل ۲۰۱۳/۱۴ در بین نامزدهای توپ طلا قرار گرفت و در تیم منتخب یوفا هم قرار گرفت. او در سال ۲۰۱۶ با ۱۸ پاس گل بهترین پاسور لیگ شد. او در مجموع حضورش در آرسنال ۳۳ گل به ثمر رسانده‌است.

فنرباغچه[ویرایش]

او پس از مشکلاتی که بین او و مربی اش میکل آرتتا به وجود آمد از لیست بازیکنان اصلی تیم خط خورد و سکونشین شد او همیشه از باشگاه فوتبال فنرباغچه به عنوان تیم محبوبش نام برده‌است و بالاخره به آرزوی قلبی خود رسید و با قراردادی ۴ ساله به فنرباغچه پیوست.

باشک شهر[ویرایش]

او در سال ۲۰۲۲ به این باشگاه پیوست

آمار باشگاهی[ویرایش]

عملکرد لیگ جام قاره‌ای دیگر مجموع
فصل باشگاه لیگ بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل بازی گل
لیگ برتر جام حذفی اروپا دیگر مجموع
۲۰۰۶–۲۰۰۷ شالکه بوندسلیگا ۱۹ ۰ ۱ ۰ ۱ ۰ ۲ ۰ ۲۳ ۰
۲۰۰۷–۲۰۰۸ ۱۱ ۰ ۱ ۱ ۴ ۰ ۰ ۰ ۱۶ ۰
جمع ۳۰ ۰ ۲ ۱ ۵ ۰ ۲ ۰ ۳۹ ۰
۲۰۰۷–۲۰۰۸ وردربرمن بوندسلیگا ۱۲ ۱ ۰ ۰ ۲ ۰ ۰ ۰ ۱۴ ۱
۲۰۰۸–۲۰۰۹ ۲۸ ۳ ۵ ۲ ۱۴ ۰ ۰ ۰ ۴۷ ۵
۲۰۰۹–۲۰۱۰ ۳۱ ۹ ۵ ۰ ۱۰ ۲ ۰ ۰ ۴۶ ۱۱
۲۰۱۰–۲۰۱۱ ۰ ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۱ ۰
جمع ۷۱ ۱۳ ۱۱ ۲ ۲۶ ۲ ۰ ۰ ۱۰۸ ۱۷
۲۰۱۰–۲۰۱۱ رئال مادرید لالیگا ۳۶ ۶ ۶ ۳ ۱۱ ۱ ۰ ۰ ۵۳ ۱۰
۲۰۱۱–۲۰۱۲ ۳۵ ۴ ۵ ۰ ۱۰ ۲ ۲ ۱ ۵۲ ۷
۲۰۱۲–۲۰۱۳ ۳۲ ۹ ۸ ۰ ۱۰ ۱ ۲ ۰ ۵۲ ۱۰
۲۰۱۳–۲۰۱۴ ۲ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۲ ۰
جمع ۱۰۷ ۱۹ ۱۹ ۳ ۳۱ ۴ ۴ ۱ ۱۶۱ ۲۷
۲۰۱۳–۲۰۱۴ آرسنال لیگ جزیره ۲۶ ۵ ۵ ۱ ۸ ۱ ۱ ۰ ۴۰ ۷
۲۰۱۴–۲۰۱۵ ۲۲ ۴ ۵ ۱ ۵ ۰ ۰ ۰ ۳۲ ۵
۲۰۱۵–۲۰۱۶ ۳۵ ۶ ۱ ۰ ۸ ۲ ۱ ۰ ۴۵ ۹
۲۰۱۶–۲۰۱۷ ۳۳ ۸ ۳ ۰ ۸ ۴ ۰ ۰ ۴۵ ۱۲
۲۰۱۷–۲۰۱۸ ۲۶ ۴ ۰ ۰ ۷ ۱ ۲ ۰ ۳۵ ۵
۲۰۱۸–۲۰۱۹ ۲۴ ۵ ۱ ۰ ۱۰ ۱ ۰ ۰ ۳۵ ۶
۲۰۱۹–۲۰۲۰ ۱ ۰ ۱ ۰ ۰ ۰ ۱ ۰ ۲ ۰
جمع ۱۶۷ ۳۲ ۱۶ ۲ ۴۶ ۹ ۵ ۰ ۲۳۴ ۴۸
مجموع ۳۷۵ ۶۴ ۴۸ ۸ ۱۰۸ ۱۵ ۹ ۱ ۵۴۲ ۹۲

پاس گل[ویرایش]

اوزیل تنها بازیکن تاریخ فوتبال است که در همه رقابت‌های جام جهانی، یورو، لیگ قهرمانان اروپا، لیگ اروپا، لیگ جزیره، بوندس لیگا و لالیگا آقای پاس گل شده‌است.

او تا سال ۲۰۱۲ در تمامی تورنمنت‌ها ۶۰ پاس گل داده‌است و در مجموع در لیگ تا ژانویه ۲۰۱۳، ۴۰ پاس گل داده‌است و از این رو به عنوان آقای پاس گل جهان محسوب شد و به او لقب پادشاه پاس گل را داده‌اند. او در سال ۲۰۱۲، ۳۰ پاس گل داد که رکوردار پاس گل در بین ۵ لیگ معتبر جهان است. وی در نوامبر ۲۰۱۵ رکوردی جدیدی در لیگ برتر ثبت کرد، او توانست در شش بازی متوالی پاس گل بدهد.

بازیکنان زیر عنوان «آقای پاس گل جهان» را در سال ۲۰۱۲ کسب کردند.

افتخارات[ویرایش]

وردربرمن[ویرایش]

رئال مادرید[ویرایش]

آرسنال[ویرایش]

آلمان[ویرایش]

فعالیت اجتماعی[ویرایش]

مسعود اوزیل بخشی از پاداش قهرمانی در جام جهانی فوتبال را به کودکان غزه اهدا کرد. اوزیل در همین سال هزینه عمل جراحی ۱۱ کودک برزیلی را بر عهده گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. "Updated squads for 2017/18 Premier League confirmed". Premier League. 2 February 2018. Retrieved 10 February 2018.
  2. "FIFA World Cup South Africa 2010: List of players: Germany" (PDF). FIFA. 4 June 2010. p. 11. Archived from the original (PDF) on 17 May 2020. Retrieved 10 February 2018.
  3. "Mesut Özil: Overview". Premier League. Retrieved 10 February 2018.
  4. «Top facts about Mesut Ozil».
  5. «Mesut Özil, Türk mü türt mü? - Mesut Özil Mesut Ozil Mesut Oezil Fan Sitesi». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۶ نوامبر ۲۰۱۱.
  6. Rosentritt, Michael (2 July 2010). "Mesut Özil: Ich habe nie Angst [Mesut Özil: I am never afraid]" (in German). Der Tagesspiegel. "TAGESSPIEGEL: Ihre Art sich direkt vor einem Spiel zu konzentrieren ist es, Verse aus dem Koran leise vor sich hin zu sprechen. MESUT ÖZIL: Das mache ich in der Kabine, bevor wir rausgehen. Ich bete dann und meine Mitspieler wissen schon, dass sie in dieser kurzen Zeit nicht mit mir reden können."
  7. «Germany's Mesut Ozil recites Holy Quran before World Cup matches |/ TwoCircles.net». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژوئن ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئن ۲۰۱۲.
  8. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ ژوئن ۲۰۲۰.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ http://timesofindia.indiatimes.com/sports/off-the-field/ozil-prays-in-turkish-during-german-anthem/articleshow/57467920.cms?utm_source=twitter.com&utm_medium=referral&utm_campaign=TOIsportsnews
  10. ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مارس ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۹ مارس ۲۰۱۷.
  11. http://www.hindustantimes.com/football/mesut-ozil-prays-in-turkish-during-german-anthem/story-l66lLhlJZDRS5XqPjlnPHJ.html
  12. http://www.varzesh3.com/news/1540211/رسمی-مسوت-اوزیل-از-بازی-های-ملی-خداحافظی-کرد
  13. https://www.usatoday.com/story/sports/soccer/2018/07/22/germany-star-ozil-defends-his-photo-with-turkish-president/37047385/
  14. https://www.theguardian.com/football/2018/jul/22/mesut-ozil-retires-german-national-team-discrimination
  15. https://www.yenisafak.com/en/sports/citing-racism-soccer-star-mesut-ozil-quits-german-team-3437039