درگاه:قزوین/مشاهیر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش مشاهیر ۱

درگاه:قزوین/مشاهیر/۱

علی‌اکبر دهخدا (۱۲۵۷ – ۷ اسفند ۱۳۳۴)، ادیب، لغت‌شناس، سیاستمدار و شاعر ایرانی بود. او مؤلف و بنیان‌گذار لغت‌نامه دهخدا نیز بوده‌است. دهخدا از درخشان‌ترین چهره‌های فرهنگ و ادب فارسی معاصر است. علی‌اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ خورشیدی در تهران و در محله سنگلج دیده به جهان گشود. پدرش خان باباخان که سپاهی بود و از ملاکان متوسط قزوین بود، پیش از زاده شدن وی از قزوین خارج شد و دار و ندار خود را فروخت و در تهران اقامت گزیده بود. هنگامی که او نه ساله بود پدرش در بروجرد فوت کرد و مادرش تربیت او را به عهده گرفت. در آن زمان غلامحسین بروجردی که از دوستان خانوادگی آن‌ها بود کار تدریس دهخدا را آغاز کرد و دهخدا تحصیلات قدیمی را نزد او آموخت. از مهم ترین تألیف های دهخدا می توان به لغتنامه دهخدا ، امثال و حکم و مجموعه مقالات چرند و پرند اشاره کرد .

ویرایش مشاهیر ۲

درگاه:قزوین/مشاهیر/۲

ابوالقاسم عارف قزوینی (۱۲۵۹ – ۲ بهمن ۱۳۱۲) شاعر و تصنیف‌ساز اهل ایران بود. خانه عارف قزوینی در محله حمدالله مستوفی شهر قزوین قرار دارد. عارف در سال ۱۲۵۹ هجری خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. پدرش «ملاهادی وکیل» بود. عارف صرف و نحو عربی و فارسی را در قزوین فراگرفت. خط شکسته و نستعلیق را بسیار خوب می‌نوشت. موسیقی را نزد میرزا صادق خرازی فراگرفت. مدتی به اصرار پدر در پای منبر میرزا حسن واعظ، یکی از وعاظ قزوین، به نوحه‌خوانی پرداخت و عمامه می‌بست؛ ولی پس از مرگ پدر عمامه را برداشت و ترک روضه‌خوانی کرد.در سال ۱۲۸۲ در زمان آغاز ۲۳ سالگی عارف زمزمه مشروطیت بلند شده بود عارف نیز با غزلهای خود به موفقیت مشروطیت کمک کرد.وی نخستین تصنیفش را در ۱۸ سالگی ساخت. عارف، تصنیف‌های وطنی-سیاسی یا عشقی می‌ساخته و در هر دو زمینه نیز بی‌باک و سنت‌شکن بوده‌است. چون بیشتر تصنیف‌های عارف دربارهٔ و اوضاع زمانه بودند تأثیر بسزایی در مجامع آن روز داشتند. عارف از نخستین کسانی است که در ایران کنسرت برگزار کرد و به جنبهٔ غیر مجلسی بودن و مردمی بودن آن تأکید می‌ورزید.

ویرایش مشاهیر ۳

درگاه:قزوین/مشاهیر/۳

خواجه نظام‌الدین عبیدالله زاکانی معروف به عبید زاکانی شاعر، نویسنده و لطیفه‌پرداز ایرانی قرن هشتم هجری است که طبق قراین موجود در اواخر قرن هفتم یا اوایل قرن هشتم ه.ق. در یکی از توابع قزوین چشم به جهان گشود.صرفنظر از این‌که عبید شاعر بوده‌است، همگان نام او را با طنز و هزل عجین و اغلب عامه او را به لطایفش می‌شناسند. برخی عبید زاکانی را پدر طنز فارسی لقب داده اند.در این میان منظومه موش و گربه شهرت بسیار داشته و ریش نامه و صد پند از همه لطیف ترند. مانند بسیاری از طنزپردازان متقدم مانند سعدی شیرازی، طنز و هزل به یکسان در لطایف او راه یافته‌است.

ویرایش مشاهیر ۴

درگاه:قزوین/مشاهیر/۴

سید اشرف‌الدین حسینی(۱۲۸۷ قزوین - ۱۳۵۲ ه.ق. تهران یا ۱۲۴۹-۱۳۱۳ ه.ش. یا ۱۸۷۰-۱۹۳۴ م) مشهور به نسیم شمال شاعر احمداسرانویسنده و مدیر روزنامه نسیم شمال از روزنامه‌های دوره مشروطیت ایران بود.اشرف‌الدین چنان‌که خود گفته‌است در ۱۲۸۸ ه‍. ق/۱۸۷۰م در قزوین زاده شد. نام پدرش را سیداحمد حسینی قزوینی گفته‌اند. در ۶ ماهگی پدر را از دست داد و میراث پدریش غصب شد.اشرف‌الدین تحصیلات مقدماتی را در مدرسهٔ صالحیهٔ قزوین نزد ملاعلی طارمی و ملامحمد علی برغانی صالحی به پایان رساند و سپس رهسپار عتبات شد. در کربلا در درس فقه و اصول میرزاعبدالله و میرزا علی‌نقی برغانی صالحی حاضر شد؛ و پس از حدود ۵ سال به قزوین بازگشت.تحول اساسی در زندگی او هنگامی رخ داد که در ۱۳۲۴ ه‍.ق به رشت مهاجرت کرد. اشرف‌الدین در این سال‌ها با رهبران مشروطیت در گیلان آشنا شد و نخستین شمارهٔ نسیم شمال را به صورت هفتگی منتشر ساخت.

ویرایش مشاهیر ۵

درگاه:قزوین/مشاهیر/۵

ابوالحسن قزوینی (۱۲ آبان ۱۲۴۲ الوند قزوین − ۳ اسفند ۱۳۴۹ تبریز)فرزند ملا موسی معروف به «اقبال‌السلطان» و «اقبال آذر» خواننده موسیقی اصیل ایرانی و صاحب یکی از قوی‌ترین صداها در آواز ایرانی بود. تندیس یادبود او در سال ۱۳۸۷، ابتدای جاده سلامت الوند قزوین نصب شد. هنرستان موسیقی تبریز به نام او نامگذاری شده است.اقبال، آموزش ردیف‌های موسیقی را نزد استاد حاج ملا عبدالکریم جناب قزوینی آموخت. خوانندگی را در آیین تعزیه خوانی آغاز نمود. به همراه گروه تعزیه قزوین برای اجرا بارها در تکیه دولت تهران و نیز در تبریز تعزیه خوانی نمود. خوانندگی وی، نمونه‌ای از شیوه آوازی مکتب قزوین است. وی در سال ۱۲۷۷ هجری خورشیدی برای کار در شهرداری، از قزوین به تبریز رفت. وی در دستگاه محمدعلی میرزا ولیعهد مظفرالدین شاه و بعد نزد احمدشاه رفت‌وآمد داشت.

ویرایش مشاهیر ۶

درگاه:قزوین/مشاهیر/۶

علامه میرزا محمد بن عبدالوهاب قزوینی مشهور به علامه قزوینی (۱۱ فروردین ۱۲۵۶ تهران – ۶ خرداد ۱۳۲۸ تهران)، ادیب و پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران بود.محمد قزوینی در یازدهم فروردین ۱۲۵۶ خورشیدی در تهران در محله دروازه قزوین به دنیا آمد. پدر و اجدادش از اهل قلم و فرهنگ بودند. پدر بزرگ او ملا عبدالعلی قزوینی از دانشمندان قزوین بود. پدرش ملا عبدالوهاب قزوینی معروف به «ملا آقای قزوینی» اصلاً اهل بلوک بشاریات (اکنون بخش بشاریات) بود که با کوشش شخصی صاحب مرتبه‌ای در دانش و ادب شد و به تهران آمد و در مدرسه معیرالممالک درس می‌داد. او مدت طولانی در زمان جنگ جهانی دوم اروپا زندگی میکرد ولی پس بازگشتش در ایران نیز تمام اوقات او صرف مطالعه و تحقیق و تصحیح متون کهن می‌شد. تصحیح دیوان حافظ با همکاری قاسم غنی یادگار دورهٔ اقامت او در تهران است.

ویرایش مشاهیر ۷
ویرایش مشاهیر ۸
ویرایش مشاهیر ۹
ویرایش مشاهیر ۱۰
ویرایش مشاهیر ۱۱
ویرایش مشاهیر ۱۲
ویرایش مشاهیر ۱۳
ویرایش مشاهیر ۱۴
ویرایش مشاهیر ۱۵
ویرایش مشاهیر ۱۶
ویرایش مشاهیر ۱۷
ویرایش مشاهیر ۱۸
ویرایش مشاهیر ۱۹
ویرایش مشاهیر ۲۰
ویرایش مشاهیر ۲۱
ویرایش مشاهیر ۲۲
ویرایش مشاهیر ۲۳
ویرایش مشاهیر ۲۴
ویرایش مشاهیر ۲۵
ویرایش مشاهیر ۲۶
ویرایش مشاهیر ۲۷
ویرایش مشاهیر ۲۸
ویرایش مشاهیر ۲۹
ویرایش مشاهیر ۳۰
ویرایش مشاهیر ۳۱
ویرایش مشاهیر ۳۲
ویرایش مشاهیر ۳۳
ویرایش مشاهیر ۳۴
ویرایش مشاهیر ۳۵
ویرایش مشاهیر ۳۶
ویرایش مشاهیر ۳۷
ویرایش مشاهیر ۳۸
ویرایش مشاهیر ۳۹
ویرایش مشاهیر ۴۰
ویرایش مشاهیر ۴۱
ویرایش مشاهیر ۴۲
ویرایش مشاهیر ۴۳
ویرایش مشاهیر ۴۴
ویرایش مشاهیر ۴۵
ویرایش مشاهیر ۴۶
ویرایش مشاهیر ۴۷
ویرایش مشاهیر ۴۸
ویرایش مشاهیر ۴۹
ویرایش مشاهیر ۵۰
ویرایش مشاهیر ۵۱
ویرایش مشاهیر ۵۲
ویرایش مشاهیر ۵۳
ویرایش مشاهیر ۵۴
ویرایش مشاهیر ۵۵
ویرایش مشاهیر ۵۶
ویرایش مشاهیر ۵۷
ویرایش مشاهیر ۵۸
ویرایش مشاهیر ۵۹
ویرایش مشاهیر ۶۰
ویرایش مشاهیر ۶۱
ویرایش مشاهیر ۶۲
ویرایش مشاهیر ۶۳
ویرایش مشاهیر ۶۴
ویرایش مشاهیر ۶۵
ویرایش مشاهیر ۶۶
ویرایش مشاهیر ۶۷
ویرایش مشاهیر ۶۸
ویرایش مشاهیر ۶۹
ویرایش مشاهیر ۷۰
ویرایش مشاهیر ۷۱
ویرایش مشاهیر ۷۲
ویرایش مشاهیر ۷۳
ویرایش مشاهیر ۷۴
ویرایش مشاهیر ۷۵
ویرایش مشاهیر ۷۶
ویرایش مشاهیر ۷۷
ویرایش مشاهیر ۷۸
ویرایش مشاهیر ۷۹
ویرایش مشاهیر ۸۰
ویرایش مشاهیر ۸۱
ویرایش مشاهیر ۸۲
ویرایش مشاهیر ۸۳
ویرایش مشاهیر ۸۴
ویرایش مشاهیر ۸۵
ویرایش مشاهیر ۸۶
ویرایش مشاهیر ۸۷
ویرایش مشاهیر ۸۸
ویرایش مشاهیر ۸۹
ویرایش مشاهیر ۹۰
ویرایش مشاهیر ۹۱
ویرایش مشاهیر ۹۲
ویرایش مشاهیر ۹۳
ویرایش مشاهیر ۹۴
ویرایش مشاهیر ۹۵
ویرایش مشاهیر ۹۶
ویرایش مشاهیر ۹۷
ویرایش مشاهیر ۹۸
ویرایش مشاهیر ۹۹