درگاه:شیطان‌پرستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش درگاه شیطان‌پرستی

شیطان‌پرستی (به انگلیسی: Satanism) گروهی از باورهای ایدئولوژیک یا فلسفی است که هواداران آن شیطان را یک طرح و الگوی اصلی و قبل از عالم هستی می‌پندارند. آن‌ها شیطان را موجودی زنده و با چند وجه از طبیعت انسان مشترک می‌دانند. شیطان‌پرستی را در گروه «راه چپ» مخالف با «راه راست» طبقه‌بندی می‌کنند.[۱] دست چپی‌ها به غنی سازی درونی خود در جریان کارهای خودشان معتقدند و بر این باورند که در نهایت باید تنها به خود جواب پس دهند. در حالی که دست راستی‌ها غنی سازی درونی خود را از طریق وقف کردن و بندگی خود در مقابل قدرتی بزرگ‌تر به دست می‌آورند و باورشان این است که باید در مقابل آن قدرت بزرگ‌تر جوابگو باشند.

ویرایش نوشتار برگزیده

انتان زندر لاوی (به انگلیسی: Anton Szandor LaVey؛ زادهٔ ۱۱ آوریل ۱۹۳۰ – درگذشتهٔ ۲۹ اکتبر ۱۹۹۷) با نام شناسنامه‌ای هوارد استنتون لوی (به انگلیسی: Howard Stanton Levey) نویسنده، رهبر دینی، موسیقی‌دان آمریکایی و بنیان‌گذار شیطان‌گرایی لاویایی بود.

سال‌های کودکی و نوجوانی لاوی در سان فرانسیسکو سپری شدند. انتان در نوجوانی ترک تحصیل کرد تا وارد یک سیرک شود و بعد از آن برای مدتی در دایرهٔ جنائی پلیس مشغول به کار بود. او در ۲۱ سالگی ازدواج کرد، اما ازدواجی که کمتر از یک دهه دوام داشت و پس از آن به طلاق انجامید. رابطه بعدی‌اش با داین هگارتی نیز طی سالیان طولانی نتوانست موفقیت‌آمیز باشد و اما سومین و آخرین همراه زندگی‌اش، بلانچ بارتون بود که تا آخرین شب زندگی انتان، در کنار او ماند. انتان لاوی — که از سال‌ها قبل به تب روماتیسمی مبتلا بود — پس از ۳۱ سال مدیریت کلیسای شیطان و در ۶۷ سالگی، بر اثر بیماری ادم ریه درگذشت. مرگ او در یک بیمارستان تحت مدیریت کاتولیک‌ها رخ داد و ابهامات و شایعاتی را نیز با خود به همراه داشت.

لاوی پایه‌گذار دین شیطان‌گرایی لاویایی بود که اساس آن را ماده‌باوری، فردگرایی، عینیت‌گرایی، داروینیسم اجتماعی، خودپرستی عقلایی، عشق به زندگی و لذت‌گرایی متعادل (بر مبنای اپیکوریسم)، با رویکرد به نسبی‌گرایی اخلاقی تشکیل می‌دهد. او همچنین بنیان‌گذار کلیسای شیطان و نویسندهٔ کتاب‌هایی همچون انجیل شیطانی، جادوگر شیطانی و آیین شیطانی بود. شخصیت و دیدگاه‌هایش، موضوع مقاله‌های متعددی در نشریات مختلف از جمله نیوزویک، تایم، لوک و ام‌سی کالز بود. دو زندگی‌نامه دربارهٔ لاوی نوشته شده: انتقام‌جوی شیطان نوشته بارتون اچ ولف که در ۱۹۷۴ انتشار یافت و زندگی خصوصی یک شیطان‌گرا به قلم بلانچ بارتون که جلد اول آن در ۱۹۹۰ و جلد دوم آن در ۲۰۱۴ منتشر شد.

گرث جی مدوی، روان‌شناس، تاریخ‌نگار و علم غیب‌دان انگلیسی، انتان لاوی را «یک نمایشگر مادرزاد» توصیف کرده و جین لا فونتین انسان‌شناس و پژوهشگر انگلیسی، از او به عنوان «چهره‌ای رنگارنگ با جذابیت‌های قابل توجه» نام برده‌است. همچنین محققان شیطان‌پرستی دانشگاه پرفکسنلد و جسپر آ. پیترسن، لاوی را به عنوان نمادین‌ترین چهرهٔ شیطانی جامعه توصیف کردند. لاوی به دلیل بنیان‌گذاری کلیسای شیطان و شیطان‌گرایی لاویایی لقب‌هایی همچون پدر شیطان‌گرایی، سنت پل شیطان‌گرایی، پاپ سیاه و اهریمنی‌ترین مرد جهان را نیز داشت.
ادامه…

ویرایش زندگی‌نامه برگزیده
ویرایش نوشتارهای برگزیده
ویرایش ویکی‌پروژه‌های مرتبط
ویرایش نگاره برگزیده
ویرایش یادبودها
ویرایش گردشگری

خانه سیاه (به انگلیسی: Black House) ساختمانی بود که در گذشته در خیابان کالیفرنیا در شهر سان فرانسیسکو، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا قرار داشت. این خانه توسط انتان لاوی در سال ۱۹۵۶ خریداری شده و از سال ۱۹۶۶ تا زمان مرگ او در سال ۱۹۹۷ به عنوان مرکز ادارهٔ کلیسای شیطان مورد استفاده قرار می‌گرفت. لاوی سمینارها و آیینهای شیطان‌پرستی را تا سال ۱۹۷۲ در این خانه اجرا می‌کرد.

ویرایش آن‌چه می‌توانید انجام دهید
ویرایش رده‌ها
  1. Set Cookies