داج دارت (پی‌اف)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
داج دارت (پی‌اف)
دید کلی
شرکتداج[الف]
نام‌های دیگرفیات ویاجو (چین)
فیات اوتیمو (چین، هاچ‌بک)
تولیدمه ۲۰۱۲–سپتامبر ۲۰۱۶
ژوئن ۲۰۱۲–مارس ۲۰۱۷ (چین)[۱]
مدل سال۲۰۱۲–۲۰۱۶ (چین)
۲۰۱۳–۲۰۱۶
مونتاژایالات متحده: بلویدر، ایلینوی (کارخانه مونتاژ اف‌سی‌ای بلویدر)
چین: چانگشا (گاک فیات کرایسلر)
طراحتیموتی آلن دویل و مایکل نیکلاس[۲]
روبرتو جیولیتو (اوتیمو)[۳]
بدنه و شاسی
کلاسکامپکت (سی)
شکل بدنه
طرح‌بندیموتور جلو-محور جلو
سکوکامپکت یواس واید
خودروهای وابسته
پیشرانه
موتور
جعبه‌دنده۵ سرعتهٔ دستی (چین)
۶ سرعتهٔ اف‌پی‌تی سی۶۳۵ دستی[۴]
۶ سرعتهٔ اف‌پی‌تی سی۶۳۵ دوکلاچه[۴]
۷ سرعتهٔ اف‌پی‌تی سی۷۲۵ دوکلاچه (چین)[۵]
۶ سرعتهٔ پاورتک ۶اف۲۴ خودکار[۴]
ابعاد
فاصله بین محورها۱۰۶٫۴ اینچ (۲٬۷۰۳ میلیمتر)[۶]
۱۰۶٫۶ اینچ (۲٬۷۰۸ میلیمتر) (ویاجو/اوتیمو)
درازا۱۸۳٫۹ اینچ (۴٬۶۷۱ میلیمتر)[۶]
۱۸۴٫۲ اینچ (۴٬۶۷۹ میلیمتر) (فیات ویاجو)
۱۷۸٫۹ اینچ (۴٬۵۴۴ میلیمتر) (فیات اوتیمو)
پهنا۷۲٫۰ اینچ (۱٬۸۲۹ میلیمتر)[۶]
۷۲٫۸ اینچ (۱٬۸۴۹ میلیمتر) (ویاجو/اوتیمو)
بلندی۵۷٫۷ اینچ (۱٬۴۶۶ میلیمتر)[۶]
۵۷٫۹ اینچ (۱٬۴۷۱ میلیمتر) (فیات ویاجو)
۵۸٫۱ اینچ (۱٬۴۷۶ میلیمتر) (فیات اوتیمو)
وزن خالص۳٬۱۸۶–۳٬۳۴۸ پوند (۱٬۴۴۵–۱٬۵۱۹ کیلوگرم)[۷]
گاه‌شمار
پیشیندوج کالیبر
دوج اونجر
پسینداج نئون (مکزیک)

داج دارت یک سدان کامپکت موتور جلو-محور جلو است که توسط اف‌سی‌ای یواس، یکی از شرکت‌های تابعه گروه فیات کرایسلر، تولید و به بازار عرضه‌شد. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی در دیترویت، میشیگان به نمایش درآمد. در برخی از بازارهای غیر ایالات متحده، دوج دارت با نام فیات ویاجو به فروش می‌رسید.

دارت (پی‌اف) اولین سدان کامپکت داج از زمان توقف تولید مدل نئون در سال ۲۰۰۵ بود. نام دارت توسط دوج برای مدل‌های ۱۹۶۰–۱۹۷۶ برای مدل‌های اندازه بزرگ، انداره متوسط و در نهایت کامپکت استفاده شد.

تاریخچه[ویرایش]

یک خودروی مفهومی مینی ام‌پی‌وی توسط کرایسلر طراحی و توسعه یافت و در سال ۲۰۰۶ با نام داج هورنت معرفی شد.[۸] این اولین تلاش داج برای ساخت خودرویی به اندازه آن بود و انتظار می‌رفت این خودرو در سال ۲۰۱۰ عرضه شود. این مفهوم به دلیل بحران مالی ۲۰۰۹ و تغییر ساختار گروه کرایسلر کنار گذاشته شد.[۹] پس از ادغام کرایسلر با فیات در اواخر سال ۲۰۱۰، مفهوم کوچک دوج هورنت شکل جدیدی به خود گرفت و پلت‌فرم فیات را به اشتراک گذاشت.[۱۰] در دسامبر ۲۰۱۱، خودروساز اعلام کرد که سدان کوچک جدید داج دارت نامیده می‌شود.[۱۱][۱۲][۱۳]

دارت برای فروش در نمایندگی‌های ایالات متحده در اواخر ژوئن ۲۰۱۲ برنامه‌ریزی شده بود.[۱۴] تولید مدل آئرو در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۲ آغاز شد.[۱۵] تولید مدل جی‌تی در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۳ آغاز شد.[۱۶]

در مارس ۲۰۱۴ و در نمایشگاه خودرو ژنو، سرجیو مارکیونه در مورد تولید احتمالی یک مدل هاچ‌بک برای بازار آمریکای شمالی اظهار نظر کرد و گفت: «به مصرف‌کنندگان آمریکای شمالی ما به تدریج جایگزین‌هایی با هزینه مشابه یا نزدیک به هزینه ارائه می‌شود» و خریداران بالقوه ممکن است فیات ۵۰۰ایکس یا جیپ رنگید باشد.

امکانات[ویرایش]

داج دارت جی‌تی (نمای عقب)
نمای داخلی

دارت دارای سه گزینه انتقال است،[۱۷] از جمله گیربکس اتوماتیک پاورتک ۶اف۲۴ از هیوندای،[۱۸] که با فرمان برقی تقویت‌شده همراه است و همچنین دارای حسگر و موتور الکتریکی است که روی قفسه نصب‌شده‌است.[۱۹] فضای داخلی با ۱۲ ترکیب رنگ/پارچه مختلف و سیستم‌های اختیاری روشنایی محیط قابل تنظیم است. صندلی‌های چرمی ارتقا یافته هستند. داشبورد دارای ۷-اینچ (۱۷۸-میلیمتر) صفحه نمایش رنگی TFT، یک «قاب جزیره‌ای شناور» که بین سنج‌های گرد سنتی قرار می‌گیرد، که به‌صورت گرافیکی اطلاعات کامپیوتر سفر و سامانه ناوبری را نشان می‌دهد. این یکپارچه‌شده‌است تا به‌نظر برسد که بخشی از خود خوشه سنج است، نه یک صفحه نمایش جداگانه. فضای ذخیره‌سازی شامل جعبه دستکش، کنسول مرکزی با جک‌های الکترونیکی کمکی و جیب‌های نقشه کنسول است.[۱۹] حجم صندوق عقب ۱۳٫۱ فوت مکعب (۳۷۰ لیتر) است.

در سال ۲۰۱۴، تمام دارت‌ها به غیر از اس‌ئی تلفن استاندارد یو کانکت بلوتوث را برای سال ۲۰۱۴ دریافت کردند. بسته بکتاپ با رینگ‌های آلیاژی مشکی و رنگ‌های مشکی برای همه مدل‌ها به جز اس‌ئی و لیمیتد، و همچنین بسته ظاهری نسخه کالیفرنیا برای SXT و لیمیتد، هر دو برای سال ۲۰۱۴ در دسترس قرار گرفتند.

دارت اولین سدان کامپکتی بود که دارای سیستم تشخیص موانع عقب و نظارت بر نقاط کور بود.[۱۹] نسخه دارت با رانندگی ترکیبی تنظیم‌نشده مصرف سوختی معادل ۴۰ مایل بر گالون آمریکایی (۵٫۹ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۴۸ مایل بر گالون بریتانیایی) را دارا بود و این امکان را برای فیات فراهم کرد تا ۵ درصد از سهام گروه کرایسلر را به‌دست‌آورد.[۲۰]

دارت از سیستم تعلیق مشابه آلفارومئو جولیتا استفاده می‌کند: در جلو دارای سامانه تعلیق مک فرسون مستقل، فنرهای سیم پیچ، دمپرهای دو لوله و نوار تثبیت‌کننده است، در حالی که در عقب دارای سیستم تعلیق چند لینک مستقل است.[۶] به گفته مهندس ارشد دارت، سیستم تعلیق در مقایسه با آلفا کمی نرم شده‌است.[۲۱]

مدل‌ها[ویرایش]

داج دارت در طول دوره تولید چهار ساله خود در چندین سطح مختلف عرضه شد که هر مدل دارای سطح متمایز تجهیزات استاندارد و اختیاری خود بود:

اس‌ئی[ویرایش]

اس‌ئی مدل پایه داج دارت بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ بود. تجهیزات استاندارد زیر را ارائه می‌کرد: موتور ۲٫۰ لیتری تایگرشارک با قدرت ۱۶۰ اسب بخار، گیربکس دستی شش سرعته، استریو AM/FM با پخش‌کننده CD/MP3 تک دیسک با دستگاه کمکی و ورودی‌های USB، سیستم صوتی چهار بلندگو، بخاری (بدون تهویه مطبوع)، شیشه‌های برقی و قفل درها، سطوح نشیمن پارچه‌ای، صندلی‌های سطلی جلو با قابلیت تنظیم دستی دوگانه، صندلی نیمکت عقب تاشو تقسیم‌شونده، ابزار دقیق، رینگ فولادی ۱۵ اینچ با قالپاق پلاستیکی و دستگیره‌های در و آینه‌های جانبی سیاه. گزینه‌های اضافی موجود برای این مدل شامل گروه تجهیزات محبوب اس‌ئی است که تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع، بلوتوث U Connect با پخش صدا، رادیو ماهواره ای SiriusXM، سیستم صوتی با شش بلندگو، ورودی بدون کلید و آینه‌های جانبی هم‌رنگ بدنه را اضافه می‌کند. یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز برای این تریم موجود بود. در اواسط سال ۲۰۱۶، تریم اس‌ئی دوج دارت متوقف شد.

اس‌ایکس‌تی[ویرایش]

اس‌ایکس‌تی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ تریم «سطح متوسط» داج دارت بود. تجهیزات زیر را به تریم پایه اس‌ئی اضافه کرد: چرخ‌های آلیاژی آلومینیومی شانزده اینچی (مدل‌های ۲۰۱۴ و جدیدتر)، بلوتوث U Connect با پخش صدا، رادیو ماهواره ای SiriusXM، یک سیستم صوتی با شش بلندگو (سیستم صوتی با چهار بلندگو پس از اواسط سال ۲۰۱۶)، تهویه مطبوع، ورودی بدون کلید و دستگیره‌های در و آینه‌های جانبی با کلیدهای رنگی خارجی. گزینه‌های اضافی برای این سطح تریم شامل رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی شانزده اینچی (استاندارد در مدل‌های ۲۰۱۴ و جدیدتر)، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه نمایش لمسی ۸٫۴ اینچی U Connect، صدای ۵۰۶ واتی آلپاین با صدای فراگیر تقویت شده با ۹ بلندگو بود. سیستم، استارت از راه دور، گیربکس شش سرعته اتوماتیک، موتور ۱٫۴ لیتری MultiAir I4 با قدرت ۱۶۰ اسب بخار، پکیج Rallye، صفحه نمایش خوشه ابزار TFT هفت اینچی و صندلی سطلی راننده با قابلیت تنظیم برقی. در طی چند ماه پایانی تولید دوج دارت، این مدل با نام اس‌ایکس‌تی اسپورت شناخته شد و با توقف تریم مدل پایه قبلی اس‌ئی، به تریم پایه دوج دارت تبدیل شد.

لیمیتد[ویرایش]

لیمیتد بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ تریم «بالا» ی دارت بود و تجهیزات زیر را به سطح تریم اس‌ایکس‌تی «سطح متوسط» اضافه کرد: رینگ‌های آلومینیومی هفده اینچی، سیستم اطلاعات سرگرمی U Connect 8.4 اینچی. صندلی سطلی راننده جلو با قابلیت تنظیم برقی، سطوح نشیمن با روکش چرم لوکس ناپا (مدل‌های ۲۰۱۴ به بعد)، صندلی‌های جلو با دو گرمکن، صفحه نمایش خوشه ابزار TFT هفت اینچی، گیربکس شش سرعته اتوماتیک، ۱۶۰ اسب بخار قدرت ۱٫۴ موتور I4 توربوشارژ L MultiAir، موتور چهار سیلندر خطی ۲٫۴ لیتری Tigershark با قدرت ۱۸۴ اسب بخار (استاندارد در مدل‌های بعدی)، رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی صیقلی هفده اینچی، ناوبری GPS, Enter-n'-Go بدون کلید با استارت دکمه‌ای سیستم صوتی فراگیر تقویت‌شده ممتاز Alpine با ۹ بلندگو، ۵۰۶ وات، و سطوح نشیمن با روکش چرم لوکس ناپا (فقط در مدل‌های ۲۰۱۳ اختیاری). در اواسط سال ۲۰۱۶، تریم لیمیتد دوج دارت متوقف شد.

آئرو[ویرایش]

تریم آئروی داج دارت که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در دسترس بود و بر اساس سطح تریم اس‌ایکس‌تی «سطح متوسط» بود؛ بر مصرف سوخت تمرکز داشت و ویژگی‌های زیر را به آن مدل اضافه کرد: U Connect صفحه نمایش لمسی ۸٫۴ اینچی اطلاعات سرگرمی سیستم و موتور ۱٫۴ لیتری مولتی‌ایر ۱۶۰ اسب بخاری. ویژگی‌های اضافی در این سطح تریم شامل چرخ‌های آلیاژی آلومینیومی، گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه و استارت از راه دور است. تریم Aero Dodge Dart به رتبه مصرف سوخت EPA 41 MPG Highway دست یافت. در اواسط سال ۲۰۱۶، سطح تریم آئرو داج دارت متوقف شد.

جی‌تی[ویرایش]

جی‌تی بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ بهترین تریم داج دارت بود. این خودرو تجهیزات زیر را به تریم محدود اضافه کرد: سطوح نشیمن با روکش چرم لوکس Nappa, Enter-n'-Go بدون کلید با فشار استارت دکمه‌ای، چرخ‌های آلیاژی آلومینیومی هجده اینچی گرانیت کریستالی، سیستم صوتی فراگیر تقویت‌شده ممتاز Alpine با ۹ بلندگو و موتور ۲٫۴ لیتری تایگرشارک با قدرت ۱۸۴ اسب بخار. گزینه‌های اضافی در این سطح تریم شامل رینگ‌های آلیاژی آلومینیومی هایپر بلک هجده اینچی، گیربکس شش سرعته اتوماتیک و استارت از راه دور بود. در چند ماه پایانی تولید دوج دارت، این مدل با نام جی‌تی اسپورت شناخته می‌شد.

موتورها[ویرایش]

موتور داج دارت رالی

دارت دارای سه گزینه موتور است: یک موتور ۱۶ سوپاپ ۲ لیتری تایگرشارک، یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶ سوپاپ ۲٫۴ لیتری مولتی‌ایر ۲ «تایگرشارک» و یک موتور توربو ۱٫۴ لیتری ۱۶ سوپاپ مولتی‌ایر توربوشارژر اینترکولردار که در آلفا رومئو جولیتا نیز استفاده شده‌است.[۲۲] این موتور برای استفاده آمریکایی، ها مجدداً تنظیم شده‌است (به عنوان مثال، درجه روغن مورد نیاز به روغنی که به‌طور گسترده در ایالات متحده و کانادا موجود است تغییر یافته‌است) در فیات ۵۰۰ آبارث تغییر داده‌است.[۲۳] دارت ۱٫۴تی همچنین گشتاور بیشتری نسبت به آبارث خواهد داشت. یک جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته با تمام گزینه‌های موتور موجود است. همچنین یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک در موتورهای ۲٫۰ و ۲٫۴ لیتری اختیاری است و یک گیربکس شش سرعته دوکلاچه در نسخه ۱٫۴ لیتری توربو موجود است. مارکیونه گفته‌است که تا مدتی بعد یک ۹ سرعته اتوماتیک در دسترس نخواهد بود.[۲۴] همه موتورهای دارت در داندی، میشیگان ساخته شده‌اند.[۲۵]

در سال ۲۰۱۴، دارت اس‌تی‌ایکس و لیمیتد شامل یک موتور ۲٫۴ لیتری آی۴ با رتبه‌بندی اسب بخار افزایش یافته بود؛ در حالی که موتور ۲٫۰ لیتری تایگرشارک فقط در مدل پایه اس‌ئی در دسترس بود. موتور ۲٫۴ لیتری آی۴ در اواخر سال ۲۰۱۳ با معرفی مدل دارت جی‌تی عرضه شد. مدل‌های دارت آئرو، رالی، اس‌ایکس‌تی و لیمیتد تنها مدل‌های موجود با موتور ۱٫۴ لیتری مولتی‌ایر توربوشارژ آی۴ هستند.

مدل نوع موتور ظرفیت پیستون قدرت گشتاور مصرف سوخت (شهر/بزرگراه) EPA est. یادداشت
اس‌ئی، اس‌ایکس‌تی (۲۰۱۳)، اس‌تی‌ایکس اسپورت، رالی، لیمیتد (۲۰۱۳) ۲٫۰ لیتری تایگرشارک آی۴ کرایسلر ۱۹۹۹ سی‌سی (۱۲۲ مکعب اینچ) ۱۶۰ اسب بخار ترمز (۱۱۹ کیلووات) در ۶۴۰۰ دور در دقیقه ۱۴۸ پوند-فوت (۲۰۱ نیوتن متر) در ۴۶۰۰ دور در دقیقه ۲۵ مایل بر گالون آمریکایی (۹٫۴ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۳۰ مایل بر گالون بریتانیایی) / ۳۶ مایل بر گالون آمریکایی (۶٫۵ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۴۳ مایل بر گالون بریتانیایی) -
اس‌ایکس‌تی (۲۰۱۳)، رالی، لیمیتد (۲۰۱۴) ۱٫۴ لیتری آی۴ فایر مولتی‌ایر توربو فیات ۱٬۳۶۸ سانتی‌متر مکعب (۸۳٫۵ اینچ مکعب) ۱۶۰ اسب بخار ترمز (۱۱۹ کیلووات) در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۸۴ پوند-فوت (۲۴۹ نیوتن متر) در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ۲۷ مایل بر گالون آمریکایی (۸٫۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۳۲ مایل بر گالون بریتانیایی) / ۳۹ مایل بر گالون آمریکایی (۶٫۰ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۴۷ مایل بر گالون بریتانیایی) -
آئرو ۲۷ مایل بر گالون آمریکایی (۸٫۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۳۲ مایل بر گالون بریتانیایی) / ۴۱ مایل بر گالون آمریکایی (۵٫۷ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۴۹ مایل بر گالون بریتانیایی) -
اس‌ایکس‌تی، لیمیتد، جی‌تی، جی‌تی اسپورت ۲٫۴ لیتری آی۴ تایگرشارک مولتی‌ایر ۲ کرایسلر ۲٬۳۶۰ سی سی (۱۴۴ مکعب اینچ) ۱۸۴ اسب بخار ترمز (۱۳۷ کیلووات) در ۶۲۵۰ دور در دقیقه ۱۷۱ پوند-فوت (۲۳۲ نیوتن متر) در ۴۸۰۰ دور در دقیقه ۲۳ مایل بر گالون آمریکایی (۱۰ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۲۸ مایل بر گالون بریتانیایی) / ۳۳ مایل بر گالون آمریکایی (۷٫۱ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر؛ ۴۰ مایل بر گالون بریتانیایی) -

*منبع:[۴][۲۶]

  • تنظیمات موتور و گیربکس
مدل موتور سال‌ها جعبه‌دنده
۲٫۰ لیتری آی۴ تایگرشارک کرایسلر ۲۰۱۲–۲۰۱۶ ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک (پاورتک ۶اف۲۴)
۱٫۴ لیتری آی۴ فایر مولتی‌ایر توربو فیات ۲۰۱۲–۲۰۱۶ ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته دوگانه کلاچ خشک
۲٫۴ لیتری آی۴ تایگرشارک مولتی‌ایر ۲ کرایسلر ۲۰۱۲–۲۰۱۶ ۶ سرعته دستی، ۶ سرعته اتوماتیک (پاورتک ۶اف۲۴)

ایمنی[ویرایش]

دارت به ویژگی‌های ایمنی متعددی مجهز است، مانند: دستیار ترمز، دیفرانسیل قفل ترمز، پشتیبانی از ترمز بارانی، جبران هیدرولیک تقویت، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ترمز ضد قفل، کاهش چرخش الکترونیکی، کمک به حرکت در سربالایی ، کنترل چرخش تریلر، دوربین پشتیبان عقب و کمک پارک عقب. دارت دارای ۱۰ کیسه هوای استاندارد است. همچنین دارای یک سیستم تکیه گاه سر واکنشی برای صندلی‌های جلو است و دیگر سیستم‌های موجود نظارت بر نقاط کور و تشخیص مسیر متقاطع عقب هستند.[۲۷] جولیتا، که دارت بر اساس آن ساخته شده‌است؛ بالاترین امتیاز را برای یک خودروی کامپکت در تست‌های یورو ان‌سی‌ای‌پی کسب کرده‌است.[۲۸]

مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) به دارت ۲۰۱۳ در تست‌های تصادف مانع افست جلو، واژگونی و برخورد جانبی امتیاز پنج ستاره ایمنی داد. دارت همچنین جایزه ایمنی برتر IIHS را برای سال ۲۰۱۲ به دست آورد.[۲۹]

امتیازات داج دارت IIHS:[۳۰]
همپوشانی کوچک جلو: سمت راننده قابل قبول
همپوشانی متوسط جلو خوب
بغل خوب
مقاومت سقف خوب
تکیه‌گاه سر و صندلی خوب
NHTSA داج دارت ۲۰۱۳:[۳۱][۳۲]
کلی: 5/5 ستاره
راننده: 5/5 ستاره
سرنشین جلو: 5/5 ستاره
سرنشین عقب سمت چپ: 5/5 ستاره
سرنشین عقب سمت راست: 5/5 ستاره
سرنشین وسط: 5/5 ستاره
واژگونی: 4/5 ستاره / ۱۰٫۷۰٪

ورزش‌های موتوری و اس‌آرتی[ویرایش]

در نمایشگاه بین‌المللی خودروی نیویورک در سال ۲۰۱۲، یک داج دارت چهارچرخ محرک رالی به نمایش گذاشته شد. خودروی آبی و سفید با نشان اس‌آرتی وارد مسابقات قهرمانی جهانی رالی کراس ۲۰۱۲ شد که توسط قهرمان چهار دوره رالی آمریکا، تراویس پاسترانا و هم‌تیمی‌هایش رانندگی می‌شد.[۳۳]

بر اساس دوج دارت ۲۰۱۳، این خودرو شامل یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ توربوشارژر با قدرت ۶۰۰ اسب بخار (۴۴۷ کیلووات) و بیش از ۵۵۰ پوند-فوت (۷۴۶ نیوتن متر) گشتاور بود.[۳۴][۳۵] حضور دارت در فصل قهرمانی مسابقات جهانی رالی کراس در سال ۲۰۱۳ ادامه یافت؛ اما پس از اینکه پاسترانا در هر دو سال رتبه دهم را در جدول رده‌بندی راننده‌ها کسب کرد، دوج از این سری خارج شد و او در سال ۲۰۱۴ به تیم رالی سوبارو آمریکا بازگشت.

دارت اس‌آرتی ۴ در ابتدا بر اساس برنامه پنج ساله گروه فیات کرایسلر اتومبیلز (FCA) در سال ۲۰۱۴ برای عرضه در دسامبر ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، به دلیل تصمیم به پایان تولید دارت، نسخه اس‌آرتی ۴ لغو شد.[۳۶]

مدل‌های فیات[ویرایش]

فیات ویاجو («سفر» در فارسی)، همچنین به نام fēi xíang (菲翔)، یک نسخه سدان از دوج دارت برای بازار چین است که توسط مرکز طراحی گروه فیات در تورین، ایتالیا طراحی شده‌است. این خودرو با یک موتور ۱٫۴ لیتری تی-جت با قدرت ۱۲۰ اسب بخار (۸۸ کیلووات) یا ۱۵۰ اسب بخار (۱۱۰ کیلووات)، همراه با گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته دوکلاچه برای سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در دسترس بود. یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه خشک نیز از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ استاندارد بود.[۳۷] ویاجو در سال ۲۰۱۲ در نمایشگاه بین‌المللی خودرو پکن رونمایی شد و فروش آن در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۲ آغاز شد.[۳۸][۳۹] تحویل آن نیز در آخر ۲۰۱۲ آغاز شد.[۴۰]

فیات اوتیمو یک نسخه هاچ‌بک ۵ در از ویاجو برای بازار چین است. این خودرو در سال ۲۰۱۳ در نمایشگاه خودرو گوانگژو معرفی شد. طراحی اوتیمو توسط روبرتو جیولیتو انجام شده‌است.[۴۱] اوتیمو همان موتور و گیربکس‌هایی را ارائه می‌دهد که به صورت استاندارد در ویاجو وجود دارد.[۴۲]

موتورها[ویرایش]

مدل سال‌ها تیپ/کد قدرت و گشتاور
۱٫۴تی ۱۲۰ اچ‌پی ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۱٬۳۶۸ سانتی‌متر مکعب (۸۳٫۵ اینچ مکعب) آی۴ توربو (تی-جت توربو) ۱۲۰ اسب بخار متری (۸۸ کیلووات؛ ۱۱۸ اسب بخار) در ۵٬۵۰۰ دور در دقیقه، ۲۰۶ نیوتن متر (۱۵۲ پوند-فوت) در ۲٬۵۰۰ دور در دقیقه
۱٫۴تی ۱۵۰ اچ‌پی ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۱٬۳۶۸ سانتی‌متر مکعب (۸۳٫۵ اینچ مکعب) ۴ توربو (تی-جت توربو) ۱۵۰ اسب بخار متری (۱۱۰ کیلووات؛ ۱۴۸ اسب بخار) در ۵٬۵۰۰ دور در دقیقه، ۲۳۰ نیوتن متر (۱۷۰ پوند-فوت) در ۳٬۰۰۰ دور در دقیقه

جعبه‌دنده‌ها[ویرایش]

مدل سال‌ها نوع
۱٫۴تی ۱۲۰ اچ‌پی اکسکلوسیو ادیشن ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته دوکلاچه تَر
۱٫۴تی ۱۲۰ اچ‌پی اینجوی ادیشن ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۵ سرعته دستی، ۶ سرعته دوکلاچه تَر
۱٫۴تی ۱۲۰ اچ‌پی انرجایزر اینجوی ادیشن ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۶ سرعته دوکلاچه تَر
۱٫۴تی ۱۵۰ اچ‌پی اکسکلوسیو ادیشن ۲۰۱۲–۲۰۱۷ ۶ سرعته دوکلاچه تَر

تولید[ویرایش]

دارت در کارخانه مونتاژ بلویدر کرایسلر تولید می‌شد[۴۳][۲۵][۴۴] که در آن دوج کالیبر (۲۰۰۶–۲۰۱۱), جیپ کامپس، جیپ پاتریوت، نسل‌های اول و دوم کرایسلر نئون (۱۹۹۵–۲۰۰۵) و دوج اس‌آرتی-۴ (۲۰۰۳–۲۰۰۵) نیز تولید می‌شدند.

دارت از یک نوع اصلاح شده از پلتفرم کامپکت فیات استفاده می‌کرد[۴۵] که با آلفا رومئو جولیتا (۹۴۰) مشترک بود، ۱٫۵ اینچ (۳۸ میلی‌متر) عریض شد و فاصلهٔ بین دو محور آن ۳٫۷ اینچ (۹۴ میلی‌متر) افزایش یافت - و پلت‌فرم کامپکت یواس واید (CUSW) را ایجاد کرد. پلت‌فرم اصلاح شده که با الزامات ایالات متحده سازگار شده و متعاقباً پلت‌فرم پی‌اف را مجدداً طراحی کرد؛ طی تقریباً ۱۸ ماه با هزینه ۱ میلیارد دلار آمریکا طراحی شد.[۴۶]

بازاریابی[ویرایش]

در ماه مه ۲۰۱۳، داج دارت در فیلمی برای تبلیغ فیلم سریع و خشمگین ۶ ظاهر شد، ولی در خود فیلم ظاهر نشد. این ماشین در سریع و خشمگین ۶: بازی ظاهر می‌شود.[۴۷]

توقف تولید[ویرایش]

در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۶، فیات کرایسلر پایان تولید داج دارت و کرایسلر ۲۰۰ را اعلام کرد تا تمرکز خود را به سمت خودروهای کراس اوور هدایت کند. طرحی برای انتقال تولید از کارخانه مونتاژ بلویدر به مکزیک در حال انجام بود؛ اما بعداً لغو شد.

تولید دارت پس از شکست در برآورده کردن انتظارات فروش، در ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ پایان یافت[۴۸] و در بازار مکزیک داج نئون احیا شده بر اساس فیات تیپو جای آن را گرفت.[۴۹]

طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۷ برگزار شد، سرجو مارکیونه، رئیس فیات کرایسلر گفت: «هم اکنون می‌توانم به شما بگویم که هر دو خودروی کرایسلر ۲۰۰ و دوج دارت، به همان اندازه که محصولات عالی‌ای بودند، در طول این هشت سالی که من مدیرعامل فیات کرایسلر بودم کمترین سود مالی را در بین شرکت‌های ما داشتند». وی همچنین افزود افزود: «من هیچ سرمایه‌گذاری‌ای را نمی‌شناسم که به اندازه این دو سرمایه‌گذاری بد باشد».[۵۰]

فروش[ویرایش]

فروش ویاجو و اوتیمو در سپتامبر ۲۰۱۷ به دلیل عملکرد پایین فروش به پایان رسید و تنها ۱۶۲۳ ویاجو و ۶۵۰ اوتیمو در طول سال پایانی تولید فروخته شد.[۵۱][۵۲]

سال ایالات متحده کانادا مکزیک چین
فیات ویاجو[۵۳] فیات اوتیمو[۵۴]
۲۰۱۲ ۲۵٬۳۰۴[۵۵] ۳٬۴۶۰[۵۵] ۲٬۵۲۶[۵۶] ۱۱٬۲۸۸
۲۰۱۳ ۸۳٬۳۸۸[۵۷] ۹٬۸۷۰[۵۸] ۱٬۰۶۶[۵۹] ۴۸٬۳۷۵
۲۰۱۴ ۸۳٬۸۵۸[۶۰] ۷٬۶۲۳ ۸۴۹[۶۱] ۴۳٬۹۲۲ ۲۴٬۱۶۸
۲۰۱۵ ۸۷٬۹۰۸[۶۲] ۳٬۰۶۱ ۲۹۲ ۲۱٬۳۹۹ ۱۰٬۰۸۲
۲۰۱۶ ۴۳٬۴۰۲[۶۲] ۱٬۴۲۴[۵۹] ۴۴ ۷٬۶۱۸ ۵٬۰۸۱
۲۰۱۷ ۱۰٬۰۸۲[۶۳] ۵۳۳[۶۴] ۱٬۶۲۳ ۶۵۰
۲۰۱۸ ۳۸۶[۵۵] ۴ ۲۴۸ ۲۱
۲۰۱۹ ۱۶[۵۵] ۱ ۲۳
۲۰۲۰ ۵
۲۰۲۱ ۱۰[۶۵] ۱

یادداشت‌ها[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Fiat: stop alla produzione di Viaggio e Ottimo in Cina". Investireoggi.it. March 27, 2017. Retrieved April 27, 2017.
  2. US D674319, Doyle, Timothy Allen & Michael Nicholas, "Automobile body", published 2013-01-15, assigned to کرایسلر 
  3. Ross, Jeffrey. "2014 Fiat Ottimo is an Italian Dodge Dart hatchback in China". Autoblog.com. Retrieved March 26, 2014.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ ۴٫۳ ۴٫۴ ۴٫۵ ۴٫۶ "New Tigershark Engines and Turbo 1.4-liter MultiAir Engine Power 2013 Dodge Dart". media.chrysler.com (Press release). Retrieved January 10, 2012.
  5. "Fiat C725 DCT". Quattroruote.it. January 30, 2014. Retrieved January 9, 2017.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ۶٫۳ ۶٫۴ "2013 Dodge Dart – 2012 Detroit Auto Show". insideline.com. Retrieved January 8, 2012.
  7. "2013 Dodge Dart Canadian Specifications" (PDF). chryslercanada.ca. Archived from the original (PDF) on November 4, 2014. Retrieved November 4, 2014.
  8. Keegan, Matt (June 13, 2008). "Hornet Now A Possibility For Chrysler". Auto Trends. Archived from the original on February 11, 2012. Retrieved January 25, 2012.
  9. "2012 Dodge Hornet and the 2006 Dodge Hornet concept cars". Allpar.com. Retrieved January 25, 2012.
  10. Johnson, Drew (June 19, 2009). "Future Chrysler, Fiat and Alfa Romeo Models Revealed". LeftLaneNews. Retrieved January 12, 2012.
  11. Holmes, Jake (December 6, 2011). "No Hornet: 2013 Dodge Dart is Dodge's New Compact Car". Motor Trend. Retrieved January 25, 2012.
  12. Vellequette, Larry P. (November 12, 2011). "Marchionne isn't one to name names". Automotive News. Retrieved January 25, 2012.
  13. Vellequette, Larry P. (December 12, 2011). "Dart name: Valuable heritage -- or baggage?". Automotive News. Retrieved May 7, 2012.
  14. Sabatini, Jeff (May 9, 2012). "2013 Dodge Dart production kicks off in Belvidere". Autoblog.com. Retrieved May 9, 2012.
  15. Ross, Jeffrey N. (October 5, 2012). "2013 Dodge Dart Aero fuel miser priced from $19,295". Autoblog.com. Retrieved April 4, 2013.
  16. Miersma, Seyth (January 14, 2013). "2013 Dodge Dart GT offers subtle menace in compact form". Autoblog.com. Retrieved January 24, 2013.
  17. "the All-New 2013 Dodge Dart Compact Car". Dodge. Retrieved December 8, 2011.
  18. "Hyundai to supply 6-speed automatic for 2013 Dodge Dart". Egmcartech.com. January 19, 2012. Retrieved September 29, 2012.
  19. ۱۹٫۰ ۱۹٫۱ ۱۹٫۲ "Dodge Dart". dart-mouth.com. Retrieved December 9, 2011.
  20. "Fiat increases its interest in Chrysler Group LLC to 58.5%" (PDF) (Press release). Fiat. Retrieved January 25, 2012.
  21. "2013 Dodge Dart". motortrend.com. Retrieved January 10, 2012.
  22. Stenquist, Paul (December 6, 2011). "Dodge Dart: A Familiar Name Returns From an Unlikely Place". The New York Times. Retrieved December 6, 2011.
  23. "Powering the hot 2013 Dodge Dart: Chrysler and Fiat engines". dart-mouth.com. Retrieved January 10, 2012.
  24. "2013 Dodge Dart is the Neon of the future". autoblog.com. Retrieved January 9, 2012.
  25. ۲۵٫۰ ۲۵٫۱ Neil, Dan (September 8, 2012). "Dart Shows Reanimated Chrysler Is No Stiff". The Wall Street Journal. p. D11.
  26. "2013 Dodge Dart [w/video]". autoblog.com. Retrieved April 30, 2012.
  27. "Class-leading Safety Features" (Press release). Chrysler. Retrieved January 10, 2012.
  28. "Alfa Romeo Giulietta claims five star safety rating in EURO NCAP crash testing". Italiaspeed. June 2, 2010. Retrieved October 14, 2014.
  29. "Dodge Dart and three others latest to earn IIHS Top Safety Pick". autoblog.com. Retrieved October 4, 2012.
  30. IIHS (Dodge Dart)
  31. NHTSA (Dodge Dart 2013)
  32. matthew.lynberg.ctr@dot.gov (10 June 2016). "Ratings". NHTSA. Retrieved 7 February 2018.
  33. "160 Horsepower Dodge Dart Rally Car". Allpar. Retrieved April 9, 2012.
  34. "Taking Passion for Performance to New Heights — Dodge Enters Global RallyCross With All-new Dodge Dart and Travis Pastrana". Chrysler. Retrieved September 29, 2012.
  35. "600 Horsepower Dodge Dart Rally Car". Allpar. Retrieved April 9, 2012.
  36. "100 Years of Attitude (Dodge Brand Presentation)" (PDF). FCA Group. 2013. Retrieved 28 December 2020.
  37. "Fiat Viaggio range".
  38. "Dodge Dart to be pronounced "Fiat Viaggio" in Italian". autoblog.com. Retrieved April 14, 2012.
  39. "Fiat Viaggio: world preview at the Beijing International Auto Show". Fiatpress.com (Press release). April 13, 2012. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved September 29, 2012.
  40. "GAC Fiat at the 12th Beijing International Auto Show". Fiatpress.com (Press release). April 23, 2012. Archived from the original on 4 March 2016. Retrieved September 29, 2012.
  41. Ross, Jeffrey. "2014 Fiat Ottimo is an Italian Dodge Dart hatchback in China". Autoblog.com. Retrieved March 26, 2014.
  42. "Fiat Ottimo specs".
  43. "1st production Dodge Dart rolls off assembly line". freep.com. Retrieved May 8, 2012.
  44. "Chrysler Group LLC Manufacturing Operations". Chrysler. Retrieved April 4, 2013.
  45. "2013 Dodge Dart – 2012 Detroit Auto Show". roadandtrack.com. Archived from the original on January 11, 2012. Retrieved January 9, 2012.
  46. "Fiat/Chrysler: Dodge Dart rappresenta futuro gruppo (Wsj)". borsaitaliana.it (به ایتالیایی). Retrieved January 11, 2012.
  47. Shaya, Isabella (May 13, 2013). "Dodge banks on Fast & Furious 6 tie-in to rev up Dart sales". Automotive News. Retrieved September 4, 2013.
  48. "Dodge Dart's death follows a short life". USA Today (به انگلیسی). Retrieved September 13, 2020.
  49. Ramey, Jay (26 July 2016). "The Dodge Dart and Chrysler 200 may be gone sooner than we thought". Autoweek. Retrieved 28 December 2020.
  50. Stockdale, Joel (9 January 2017). "Marchionne says the Chrysler 200 and Dodge Dart were terrible investments for FCA". Autoblog. Retrieved 28 December 2020.
  51. "Fiat Viaggio sales".
  52. "Fiat Ottimo sales".
  53. "Fiat Viaggio China auto sales figures". carsalesbase.com (به انگلیسی). 2015-04-22. Retrieved 2021-10-13.
  54. "Fiat Ottimo China auto sales figures". carsalesbase.com (به انگلیسی). 2015-04-22. Archived from the original on December 3, 2020. Retrieved 2021-10-13.
  55. ۵۵٫۰ ۵۵٫۱ ۵۵٫۲ ۵۵٫۳ Cain, Timothy. "Dodge Dart Sales Firgures". Good Car Bad Car. Retrieved 28 December 2020.
  56. "AMDA Mex (Industria Automotriz 2008-2014.pdf)" (PDF). Archived from the original (PDF) on January 20, 2016. Retrieved June 8, 2017.
  57. Gasnier, Matt (January 7, 2014). "USA Full Year 2013: Ford F-Series at its best since 2006 – Best Selling Cars Blog".
  58. "Fiat Car Sales Canada". Cars Italy. Retrieved January 9, 2017.
  59. ۵۹٫۰ ۵۹٫۱ "North America FCA Group". fcagroup.com.
  60. "FCA US LLC Reports December 2014 U.S. Sales Increased 20 Percent - Best December Sales in a Decade; Full-Year Sales Up 16 Percent - Strongest Annual Sales Since 2006". PR Newswire. January 5, 2015. Retrieved March 17, 2015.
  61. "Al Volante (Pone FCA Fin a Producción del Dodge Dart y Chrysler 200)". Alvolante.info. Retrieved January 9, 2017.
  62. ۶۲٫۰ ۶۲٫۱ "FCA (Sales North America)". Fcanorthamerica.com. January 4, 2017. Archived from the original on 5 January 2017. Retrieved January 9, 2017.
  63. "FCA US Reports 2017 December and Full-year Sales". media.fcanorthamerica.com.[پیوند مرده]
  64. "FCA Canada Reports All-time Record Sales Year for Both Ram Brand and Ram Pickup Trucks". media.fcanorthamerica.com.[پیوند مرده]
  65. Good Car Bad Car (Sales USA & Canadá 2020 & 2021)

پیوند به بیرون[ویرایش]