تنگی دریچه آئورت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تنگی دریچه آئورت
در مرکز یک دریچه آئورت با تنگی شدید ناشی از بیماری روماتیسمی قلب وجود دارد. دریچه توسط آئورت احاطه شده است. تنه ریوی در سمت راست پایین است. شریان کرونری راست، برش طولی، در پایین سمت چپ است. شریان کرونر اصلی چپ که از طول بریده شده است، در سمت راست قرار دارد.
تخصصکاردیولوژی ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰I35.0, I06.0, Q23.0
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام395.0, 396.0, 746.3
دادگان بیماری‌ها844
مدلاین پلاس000178
ئی‌مدیسینmed/۱۵۷
پیشنت پلاستنگی دریچه آئورت

تنگی دریچه آئورت (به انگلیسی: Aortic stenosis) اغلب در اثر تنگی مادرزادی یا احتمالاً به‌علت آهکی شدن (کلسیفیکاسیون) دریچه به‌دنبال تب روماتیسمی ایجاد می‌شود. آئورت بزرگترین سرخرگ بدن می‌باشد که خون را از بطن چپ قلب دریافت و به اعضای بدن می‌رساند. در ابتدای محل خروج آئورت از بطن چپ، دریچه آئورت (دریچه سینی آئورتی) قرار دارد. کار دریچه آئورت این است که هنگام انبساط بطن چپ بسته شده و مانع از برگشت خون از آئورت به قلب می‌شود.

علائم تنگی دریچهٔ آئورت بی‌حالی، درد قفسهٔ سینه و تنگی نفس هستند که همه به‌دلیل عدم توانائی قلب برای تأمین خون کافی بدن بروز می‌کنند. از عوارض تنگی دریچه آئورت هیپرتروفی بطن چپ و نارسایی قلبی است.

تشخیص و درمان[ویرایش]

در سمع قلب ما صدای اضافی (سوفل سیستولیک لوزی شکل) داریم و در اکوکاردیوگرافی (پژواک‌نگاری قلب) کاهش سرعت خروج خون از بطن چپ را مشاهده می‌کنیم.

درمان غیر دارویی با جراحی قلب و تعویض دریچه آئورت است. برای تعویض دریچه هم از دریچه مصنوعی (سنتتیک) و هم از دریچه طبیعی استفاده می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

تنگی دریچه میترال

منابع[ویرایش]

  • سیسیل مبانی طب داخلی. تهران ۲۰۰۴