تبانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تَبانی توافق بین دو یا چند نفر است که گاهی به صورت سری و غیرقانونی و گاهی با فریب‌کاری، اغفال، کلاهبرداری از حقوق قانونی افراد و گاهی توسط قانون خاص، اغفال یا به‌دست آوردن مزایای غیر منصفانه صورت می‌گیرد و در عین حال، توافقی نیست میان شرکت‌هایی که کار بازار، تنظیم قیمت یا تولید محدود را به‌دست می‌گیرند که می‌تواند شامل ثبات دستمزد، بازپرداخت یا بد جلوه‌دادن












hi;;kjgاستقلال روابط بین بخش‌های تبانی نباشد. در زمان معین، تمامی اعمال، تحت تأثیر تبانی قرار نمی‌گیرد.

تعریف[ویرایش]

مطالعهٔ اقتصادی و رقابت بازار و تبانی زمانی که شرکت‌های رقیب برای رسیدن به سود با یکدیگر همکاری می‌کنند در صنعت اتفاق می‌افتد. تبانی اغلب با ساختار بازار انحصاری صورت می‌گیرد و این در حالی است که تصمیم تعداد کمی از شرکت‌ها بازار کلی را به‌دست می‌گیرد. موافقت‌نامه‌ها وضعیت خاصی از تبانی صریح هستند. تبانی که آشکار نیست و به عبارتی تحت عنوان تبانی ضمنی شناخته شده‌است.

تنوع[ویرایش]

طبق تئوری تعیین قیمت نئوکلاسیک‌ها و تئوری گیم، استقلال کاربران برای به حداقل رساندن قیمت، افزایش بازدهی و کاهش قیمت که تعیین‌کنندهٔ توانایی شرکت‌های شخصی است؛ بنابراین چنانچه تبانی شرکت‌ها قیمت را افزایش دهد، زیان مربوط به فروش به حداقل می‌رسد و مشتریان حق انتخاب در قیمت‌های کمتر را از دست می‌دهند. این سودها موجب تبانی در هزینه (ارزش) بازدهی جامعه می‌شود.

دگرگونی تئوری سنتی همان تئوری تقاضای ناگهانی است. شرکت‌ها با موجی از تقاضای پیچیده مواجه می‌شوند. زمانی که قیمت‌های شرکتی کاهش یابد و سایر شرکت‌ها به منظور حفظ فروش به جایگاهی دست می‌یابند و زمانی که قیمت شرکتی افزایش می‌یابد را به‌طور محتمل دنبال می‌کند و زمانی که سود فروش را از دست می‌دهند سعی می‌کنند که قیمت‌ها را در سطح پیشین حفظ کنند. تقاضای ناگهانی موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود زیرا هر شرکت با کاهش قیمت، سود کمی دریافت می‌کند و زمانی که وضعیت برعکس پیش آید تحت تئوری نئوکلاسیک‌ها و مدل‌های تئوری گیم مانند رقابت برت رند سود افزوده می‌شود.

شاخص‌ها[ویرایش]

شاخص‌های شامل تبانی عبارت‌اند از:

  • قیمت یکنواخت
  • کفایت برای کاهش قیمت
  • توجه به تغییرات قیمت
  • مبادلهٔ اطلاعات

نمونه‌ها[ویرایش]

تبانی در ایالات متحده آمریکا، کانادا و بیشتر ایالات شرقی غیرقانونی است و ناشی از رقابت قانون مخالف است اما تبانی ضمنی به شکل هدایت قیمت و درک مفهومی اتفاق می‌افتد. چند مثال تبانی در ایالت متحده شامل:

  • تقسیم بازار و ثبات قیمت در میان کارخانه‌داران ابزار الکتریکی سنگین در دههٔ ۱۹۶۰ شامل جنرال الکتریک است.
  • تلاش توسط صاحبان لیگ برتر بیسبال برای کاهش حقوق بازیکنان در میانهٔ دههٔ ۱۹۸۰
  • بهره از مدت قرارداد با عوامل آزاد NBA برای کمک به حق امتیاز اهداف
  • ثبات قیمت با کارخانه‌داران غذا به منظور بهبود غذاهای سریع به مدارس و نظامیان در سال ۱۹۹۳
  • تقسیم بازار و تعیین بازده افزودنی خوراک دام، به‌نام لیزین، توسط شرکت‌هایی در ایالات متحده، ژاپن و کرهٔ جنوبی در سال ۱۹۹۶، که آرچر دنیلز میدلند برجسته‌ترین آن‌ها بود.[۱]

روش‌های بسیاری که با تبانی صریح تمایل به پیشرفت دارند. عملکرد آنالیز سهام و ملاقات شرکای صنعتی نتیجه مقدار عجیب استراتژیک و شفافیت قیمت است. این امر به هر شرکت اجازه می‌دهد که بداند چه‌طور و چه زمان سایر شرکت‌ها در حال قیمت‌گذاری تولیداتشان هستند. اگر عملکرد صنعت موجب پیچیده‌تر شدن قیمت‌ها شود به گونه‌ای که درک آن برای مصرف‌کننده مشکل باشد (مانند قیمت‌های خطرناک، مالیات‌های مخفی و دستمزدهایی در صنعت بی‌سیم و هزینه‌های تبدیل به پول نقد) این وضعیت موجب تمرکز در رقابت‌ها می‌شود و این در حالی است که قیمت‌ها بی‌معنا می‌شود. این امر موجب ثبات قیمت‌ها در صنایع می‌شود و رقابت در آگهی و تصاویر و گاهی از لحاظ تئوری موجب آسیب به مصرف‌کننده با ثبات قیمت طبیعی می‌شود.

موانع[ویرایش]

موانع در تبانی می‌تواند موضوع مهمی باشد. در یک صنعت مفروض این موانع ممکن است شامل: شمار شرکت‌ها: شمار شرکت‌ها در صنایع افزایش می‌یابد و سازماندهی، ساخت و پاخت و ارتباطات به‌طور موفقیت‌آمیزی مشکل است.

تفاوت هزینه و تقاضا بین شرکت‌ها: اگر هزینه بین شرکت‌ها تغییر کند تعیین قیمتی که خروجی را ثابت نگه دارد مشکل می‌شود.

فریب: انگیزهٔ قابل توجهی برای فریفتن توافق‌های فروش وجود دارد گرچه کاهش قیمت موجب راه‌اندازی جنگ قیمت‌ها می‌شود در کوتاه‌مدت شرکت‌های معیوب به میزان قابل توجهی دست می‌یابند. این پدیده تحت عنوان «فریفتن» معرفی شده‌است.

ورود عامل بالقوه: شرکت‌های جدیدی که وارد صنعت می‌شوند، تعیین قیمت‌های جدید و حذف تبانی (قوانین ضد بست و بند ارزان و مالیات) از ورود شرکت‌های خارجی به بازار جلوگیری می‌کنند.

رکود اقتصادی: افزایش متوسط هزینهٔ کلی یا کاهش در سود، موجب بهبود سود برای رقابت با شرکت‌های رقیب می‌شود. این شرکت‌ها به منظور به‌دست آوردن سهم بازار وسیع‌تر و افزایش تقاضای بیشتر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

پانویس[ویرایش]

  1. Hunter-Gault, Charlayne (October 15, 1996). "ADM: Who's Next?". MacNeil/Lehrer Newshour (PBS). https://www.pbs.org/newshour/bb/business/october96/adm_10-15.html بایگانی‌شده در ۲۰۰۷-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine. Retrieved on 2007-10-17.

منابع[ویرایش]