قله‌ای به رنگ خون

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از به رنگ خون)
قله‌ای به رنگ خون
کارگردانگیرمو دل تورو
تهیه‌کننده
نویسنده
بازیگران
تدوین‌گربرنات ویلاپلانا
شرکت
تولید
لجندری پیکچرز
دی‌دی‌وای
توزیع‌کنندهیونیورسال استودیوز
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-۱۰-۱۶)
مدت زمان
۱۱۹ دقیقه[۱]
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۵۵ میلیون دلار[۲]
فروش گیشه۷۴٬۷ میلیون دلار[۲]

قله‌ای به رنگ خون (انگلیسی: Crimson Peak) فیلمی در ژانر ترسناک و فانتزی به کارگردانی گیرمو دل تورو و نویسندگی دل تورو و متیو رابینز است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. میا واشیکوفسکا، تام هیدلستون، جسیکا چستین، چارلی هونام و جیم بیور از ستارگان این فیلم هستند. داستان فیلم در انگلستان دوره ویکتوریایی اتفاق می افتد. نویسنده ای مشتاق با شوهر جدیدش و خواهرشوهرش به قصری گوتیک و متروکه در انگلستان نقل مکان می کند. او باید راز ارواح خانه جدیدش را کشف کند.

در سال ۲۰۰۶، فیلم نامه گمانی دل تورو و رابینز به یونیورسال پیکچرز فروخته شد و دل تورو مقام کارگردان اثر را گرفت. به دلیل تداخل در برنامه ها، کار تولید به تعویق افتاد. گفته می شود این فیلم "داستان ارواح و عشق گوتیک" را در هم آمیخته و به شدت از دیگر فیلم های ترسناک هم چون در چنگ ارواح، بی گناهان و درخشش الهام گرفته است. عکاسی اولیه در ۱۰ فوریه ۲۰۱۴ در استودیوهای پاینوود تورنتو در تورنتو، اونتاریو آغاز شد و باقی فیلمبرداری در همیلتون انجام شد و پروژه در ۱۶ مه همان سال به پایان رسید. لجندری پیکچرز و شرکت تولید دل تورو یعنی دی دی وای پروداکشنز، کار تهیه فیلم را به عهده داشت.

قله ای به رنگ خون در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در فنتستیک فست اکران شد و در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۵ با فرمت های استاندارد و آی مکس در امریکا منتشر شد. فیلم عموما نقدهای مثبتی دریافت کرد و اکثراً ارزش های تولید، بازی ها و کارگردانی را ستودند. ولی عده ای از پلات ها و شخصیت ها انتقاد کردند. این فیلم با بودجه ۵۵ میلیون دلاری خود در سطح جهان، ۷۴میلیون دلار سود کرد. به علاوه در بیست و یکمین مراسم امپایر اواردز، در سه موضوع نامزد شد. در چهل و دومین مراسم سترن اواردز نیز در نه موضوع نامزد و در سه مورد برنده شد؛ از جمله بهترین فیلم ترسناک، بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای چستین و بهترین طراحی تولید برای توماس ای سندرز.

داستان[ویرایش]

در قصری قدیمی در منطقه ای کوهستانی در شمال انگلستان، در پایان قرن نوزدهم اتفاق می افتد. ادیت کوشینگ (میا واشیکوفسکا) عاشق سر توماس شارپ (تام هیدلستون) می شود و با او ازدواج می کند. ولی بعد می فهمد که شوهر جذاب وی همان کسی نیست که وانمود می کند. در این خانه رازی جریان دارد که تنها همسرش و خواهر او لیدی لوسیل شارپ (جسیکا چستین) از آن خبر دارند.[۳]

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "CRIMSON PEAK (۱۵)". هیئت رده‌بندی سنی فیلم‌های بریتانیا. 25 September 2015. Retrieved 25 September 2015.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "Crimson Peak (۲۰۱۵)". Box Office Mojo. (Amazon.com). Retrieved 20 October 2015. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |work= (help)
  3. «فیلم قله ای به رنگ خون در سینماهای جهانی». یورونیوزفارسی. ۱۴ اکتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۳ اکتبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]