اوهورو کنیاتا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوهورو کنیاتا
کنیاتا در ۲۰۱۴
چهارمین رئیس‌جمهور کنیا
دوره مسئولیت
۹ آوریل ۲۰۱۳ – ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲
قائم‌مقامویلیام روتو
پس ازموای کیباکی
پیش ازویلیام روتو
معاون نخست‌وزیر کنیا
دوره مسئولیت
۱۳ آوریل ۲۰۰۸ – ۹ آوریل ۲۰۱۳
همکار مصلیه مدوادی
رئیس‌جمهورموای کیباکی
نخست‌وزیررایلا اودینگا
وزیر اقتصاد
دوره مسئولیت
ژوئیه ۲۰۰۹ – ژوئیه ۲۰۱۲
وزیر تجارت
دوره مسئولیت
آوریل ۲۰۰۸ – ژانویه ۲۰۰۹
وزیر دولت محلی
دوره مسئولیت
۲۰۰۱ – ۲۰۰۲
اطلاعات شخصی
زاده
اوهورو مویگای کنیاتا

۲۶ اکتبر ۱۹۶۱ ‏(۶۲ سال)
نایروبی،
ملیت کنیا
حزب سیاسیجشن اتحاد (۲۰۱۲-تا کنون)
دیگر عضویت‌های سیاسیاتحادیه ملی کنیا آفریقا (قبل از ۲۰۰۰)
حزب وحدت ملی (۲۰۰۷–۲۰۱۲)
همسر(ان)مارگارت کنیاتا
فرزندان۳ فرزند
پیشهسیاستمدار
وبگاه
والدین: جومو کنیاتا

اوهورو مویگای کنیاتا (به انگلیسی: Uhuru Muigai Kenyatta) (زاده ۲۶ اکتبر ۱۹۶۱) سیاستمدار اهل کنیا است که به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور کنیا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۲ خدمت کرده است.[۱]او به‌عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور و نخستین فردی است که دادگاه لاهه او را متهم کرده و رئیس‌جمهور شده‌است.[۲][۳] او پیش از این در دولت کنیا به عنوان وزیر دولت محلی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ بود. او رهبر اپوزیسیون رسمی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ بود و پس از آن معاون نخست‌وزیر کنیا (رایلا اودینگا) بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ بود. کنیاتا همچنین رئیس اتحادیه ملی آفریقا کنیا (KANU) بود.

وی پسر جومو کنیاتا، نخستین رئیس‌جمهور این کشور است.

کنیاتا در انتخابات ریاست‌جمهوری کنیا سال ۲۰۱۳، با کسب ۵۰٫۰۳ درصد آرا و با به دست آوردن برتری اندکی نسبت به رایلا اودینگا نخست‌وزیر وقت کنیا، پیروز شد.[۴][۵] در سال ۲۰۱۷ وی با کسب ۵۴ درصد آرای مردمی مجدداً در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید و برای بار دیگر به ریاست جمهوری انتخاب شد.[۶][۷]

جومو کنیاتا[ویرایش]

اوهورو کنیاتا پسر جومو کنیاتا است. جومو کنیاتا اولین رئیس جمهور کنیا پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۶۴ است.

جومو پس از تحمل هفت سال زندان با فشار سوسیالیستها بر انگلستان در ۱۹ اوت ۱۹۶۱ آزاد شد. اتحادیه ملی کنیا به رهبری جومو کنیاتا، بلافاصله پس از استقلال کنیا در ۱۲ دسامبر ۱۹۶۳، دولت را تشکیل دادند و یک سال بعد جومو کنیاتا اولین رئیس جمهور کنیا شد اما با مرگ کنیاتا در سال ۱۹۷۸، دنیل آراپ موی رئیس جمهور شد.[۸]

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۰۷ کنیا[ویرایش]

پس از شکست اودینگا و ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۷ میان طرفداران رایلا اودینگا و موای کیباکی دو نامزد پست ریاست جمهوری در کنیا، هزار نفر کشته و هزاران فرد دیگر به خاطر شدت درگیری‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. اودینگا مدعی بود که کیباکی آراء وی را دزدیده‌است.

دادگاه بین‌المللی لاهه، اوهورو کنیاتا را متهم به جنایت علیه بشریت در جریان درگیری‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۷ کرده‌است و قرار بود وی را در ژوئیه ۲۰۱۳ در لاهه محاکمه کند.[۹][۱۰][۱۱]

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷[ویرایش]

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ کنیا جمعه شب ۱۱ اوت با پیروزی اوهورو کنیاتا برای دومین دور پیاپی به پایان رسید. وی با ۵۴٫۲۷ صدم درصد آراء برای رئیس جمهور فعلی کنیاتا در مقابل ۴۴٫۷۴ صدم درصد آراء برای رقیبش رایلا اودینگا توسط کمیسیون انتخابات کنیا اعلام شد. این در حالی است که پیش از این رقبای کنیاتا بر تقلب و دستکاری آراء انگشت گذاشته بودند، با اعلام نتایج خشم مخالفان به اوج رسیده و خشونتهایی و درگیریهایی را دربرداشت که باعث مرگ چهار نفر شده‌است. کمیسیون انتخابات کنیا ادعای مخالفان را نادرست خوانده و بر منصفانه و آزادانه بودن انتخابات صحه گذاشته‌است. رایلا اودینگا این انتخابات را مهندسی شده توصیف کرد و درصدد پیگیری آن از طریق مراجع قضایی می‌باشد، وی به این شکل این شمارش آرا را به رسمیت نمی‌شناسد.[۱۲][۱۳]

منابع[ویرایش]

  1. Jason Patinkin in Nairobi (30 March 2013). "Uhuru Kenyatta's election victory is upheld by Kenya's supreme court 2017". The Guardian. Archived from the original on 4 January 2017. Retrieved 2015-11-29.
  2. نخستین فردی است که لاهه او را متهم کرده و رئیس جمهور شده‌است.
  3. جنایت علیه بشریت و خشونت‌های مربوط به انتخابات بحث‌برانگیز سال 2007 کنیا [پیوند مرده]
  4. «'اوهورو کنیاتا' با کسب 50.03 درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
  5. "اوهورو کنیاتا" پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور با کسب 50.03 درصد از آرا
  6. Carol Kimutai and Patel Okumu. "Uhuru Kenyatta got 8.2 million votes against Raila's 6.7 million". Standard Digital. Retrieved August 11, 2017.
  7. Nation Team. "Uhuru Kenyatta, 55, wins second term as President of Kenya". Daily Nation. Retrieved August 11, 2017.
  8. «جومو کنیاتا اولین رئیس جمهور کنیا پس از استقلال این کشور». بایگانی‌شده از اصلی در ۱ نوامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
  9. «خشونت‌ها و ناآرامی‌ها پس از اعلام شمارش آرا». بایگانی‌شده از اصلی در ۲ ژانویه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
  10. «ناآرامی‌های پس از انتخابات سال ۲۰۰۷ میان طرفداران رایلا اودینگا و اموای کیباکی». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۱۷ اوت ۲۰۱۳.
  11. انتخابات سال 2007
  12. اوهورو کنیاتا با شکست رقیبش در انتخابات ریاست جمهوری برای دور دوم زمام کشور را به دست گرفت
  13. «اوهورو کنیاتا برای دومین دوره پیاپی رئیس‌جمهور کنیا شد». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۴ اوت ۲۰۱۷.