اسلام در تایلند

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسلام در تایلند

اطلاعات کشور
نام کشور  تایلند
جمعیت ۶۳٬۳۸۹٬۷۳۰
اسلام در کشور
جمعیت مسلمانان ۳٬۹۳۰٬۰۰۰[۱]
درصد مسلمانان ۵٫۸

اسلام در تایلند بزرگترین اقلیت دینی به‌شمار می‌رود. از تعداد مسلمانان این کشور آمار دقیقی در دست نیست و تعداد آنان بین ۶ تا ۱۵ درصد کل جمعیت تایلند تخمین زده می‌شود.

اغلب مسلمانان تایلندی سنی مذهب بوده و شیعیان یک درصد از جمعیت مسلمانان را تشکیل می‌دهند. در حال حاضر ۲۵۰۰ مسجد در تایلند موجود است که تنها تعداد ۴۳۴ از آن‌ها در استان ناراتیوات قرار دارد. در بانکوک پایتخت این کشور نیز تعداد این مساجد در حدود ۲۵۰ باب تخمین زده می‌شود. علاوه بر مساجد، از دیگر بنیادهای فرهنگی مسلمانان در تایلند می‌توان به مدارس دینی موجود در این کشور اشاره کرد که در ترویج دین اسلام نقش اساسی دارند.

شیعیان[ویرایش]

پیشینه حضور شیعیان دوازده امامی به زمان مهاجرت یک تاجر ایرانی به نام شیخ احمد قمی در سال ۱۶۰۲ بر می‌گردد.[۲] با حضور او و افزایش تدریجی شیعیان دوازده امامی، مراسم تعزیه خوانی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در آیوتایا (پایتخت قدیم تایلند) برگزار می‌شده‌است.[۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «Mapping the Global Muslim Population: A Report on the Size and Distribution of the World's Muslim Population» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۰ اکتبر ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹.
  2. «The Muslim People of Thailand». بایگانی‌شده از اصلی در ۳۱ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹.
  3. «اسلام در تایلند». مطالعات شیعه‌شناسی. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۰ مه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۰۹.