آلن کار (نویسنده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آلن کار
زادهآلن جان کار
۲ سپتامبر ۱۹۳۴
پاتنی، لندن، انگلیس
درگذشته۲۹ نوامبر ۲۰۰۶ (۷۲ سال)
بنالمادنا، اندلس، اسپانیا
پیشهنویسنده، حسابدار
ملیتبریتانیایی
سبک نوشتاریخودیاری
کار(های) برجستهراه آسان برای ترک سیگار (۱۹۸۵)
وبگاه

آلن جان کار (به انگلیسی: Allen John Carr)[۱] (۲ سپتامبر ۱۹۳۴ - ۲۹ نوامبر ۲۰۰۶) نویسنده بریتانیایی کتاب‌هایی در مورد ترک سیگار و سایر وابستگی‌های روانی از جمله اعتیاد به الکل بود.

زندگینامه[ویرایش]

در پوتنی، لندن متولد شد، [2] کار در 18 سالگی سیگار کشیدن را در حین انجام خدمات ملی آغاز کرد. او در سال 1958 به عنوان حسابدار صلاحیت کرد. کار سرانجام در 15 ژوئیه 1983، در سن 48 سالگی، پس از بازدید از یک هیپنوتیزم درمانگر، سیگار را ترک کرد. با این حال، این خود هیپنوتیزم درمانی نبود که او را قادر به توقف کرد - "من علیرغم و نه به دلیل آن ملاقات موفق شدم" و "لحظه ای که از کلینیک خارج شدم و به خانه برگشتم روشن شدم...". دو اطلاعات کلیدی وجود داشت که کار را قادر می‌سازد اواخر همان روز متوقف شود. اول، هیپنوتیزم به او گفت که سیگار کشیدن "فقط اعتیاد به نیکوتین" است، که کار قبل از آن لحظه هرگز درک نکرده بود، یعنی او یک معتاد است. دوم، پسرش جان یک کتاب راهنمای پزشکی به او قرض داد که توضیح می‌داد ترک فیزیکی نیکوتین درست مانند یک «احساس پوچی و ناامن» است.[3] او ادعا می‌کند که این دو درک در ذهنش متبلور شد که چگونه متوقف کردن آن آسان بود و بنابراین او را قادر ساخت که تمایل شدیدی برای توضیح روش خود برای هرچه بیشتر سیگاری‌ها دنبال کند.[4]

فلسفه[ویرایش]

کار می آموزد که سیگاری ها با کشیدن یک سیگار تقویت نمی شوند و سیگار کشیدن فقط علائم ترک سیگار قبلی را تسکین می دهد که به نوبه خود علائم ترک بیشتری را پس از اتمام آن ایجاد می کند. به این ترتیب اعتیاد به مواد مخدر خود را تداوم می بخشد. او تاکید کرد که "آرامش" سیگاری ها با روشن کردن سیگار، احساس "بازگشت به حالت عادی" احساسی است که افراد غیرسیگاری همیشه تجربه می کنند. به طوری که سیگاری ها وقتی سیگاری روشن می کنند واقعاً سعی می کنند به حالتی برسند که افراد غیرسیگاری از تمام زندگی خود لذت ببرند. وی همچنین اظهار داشت که علائم ترک در واقع با شک و ترس در ذهن فرد سیگاری سابق ایجاد می شود و بنابراین اگر این شک و ترس برطرف شود، ترک سیگار آنطور که معمولاً تصور می شود آسیب زا نیست.

در کلینیک آلن کار در طول جلسات ترک سیگار، افراد سیگاری اجازه دارند به سیگار کشیدن ادامه دهند، در حالی که تردیدها و ترس های آنها برطرف شده است، با هدف تشویق و توسعه ذهنیت یک فرد غیر سیگاری قبل از خاموش شدن آخرین سیگار. دلیل دیگری برای اجازه دادن به سیگاری‌ها برای کشیدن سیگار در حین انجام مشاوره، اعتقاد کار است که متقاعد کردن یک فرد سیگاری برای ترک سیگار تا زمانی که مکانیسم "تله نیکوتین" را درک نکند دشوارتر است. این به این دلیل است که توجه آنها کاهش می یابد در حالی که آنها همچنان معتقدند ترک کردن سیگار آسیب زا و بسیار دشوار است و همچنان این باور را حفظ می کنند که به نیکوتین وابسته هستند.

ادعای دیگر منحصر به فرد در روش کار این است که برای ترک سیگار نیازی به اراده نیست.

استدلال او این بود که ترس از «ترک کردن» چیزی است که باعث می‌شود اکثر سیگاری‌ها به سیگار کشیدن ادامه دهند، در نتیجه تداوم توهم لذت واقعی سیگاری را به عنوان یک توجیه اخلاقی برای پوچ بودن ذاتی سیگار در مواجهه با مشکلات پزشکی و علمی طاقت‌فرسا ضروری می‌کند. شواهدی از خطرات آن در عوض، او سیگاری‌ها را تشویق می‌کند که به ترک سیگار فکر کنند، نه به عنوان ترک، بلکه به عنوان «فرار»..

راه اسان[ویرایش]

کار در سال 1983 شغل حسابداری خود را ترک کرد و اولین کلینیک Easyway خود را راه اندازی کرد. (او در واقع سیگار را ترک کرد و برنامه خود را از برنامه‌ای به نام برنامه زندگی رایگان برای سیگاری‌ها که توسط InControl International Inc در بیمارستان‌های سراسر ایالات متحده ارائه می‌شد الگوبرداری کرد) او ده کتاب نوشت که در جدول رتبه‌بندی کتاب‌های منتخب از جمله اولین کتابش به عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌ها ظاهر شدند. راه آسان برای ترک سیگار (1985).[نیازمند منبع] موفقیت کلینیک اصلی لندن، از طریق شفاهی و توصیه مستقیم، منجر به ایجاد شبکه ای جهانی از 100 کلینیک Easyway در 35 کشور به همراه تولید صدا شده است. سی دی و دی وی دی.


Easyway Allen Carr از طریق دو کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده از نظر بالینی اثبات شده است. در سال 2020، یک کارآزمایی بالینی تصادفی‌سازی‌شده در بریتانیا، راه آسان آلن کار را به خوبی، اگر نگوییم بهتر از برنامه استاندارد طلایی NHS که از NRT و پشتیبانی روان‌شناختی 1-1 استفاده می‌کند، نشان داد [5] و در سال 2018 یک کارآزمایی ایرلندی نشان داد که آسان‌راه آلن کار تقریباً خوب است. دو برابر موثرتر از سایر روش های ترک سیگار موجود در سرویس بهداشتی.[6] بر اساس ضمانت بازگشت کامل وجه (که مستلزم دو جلسه پیگیری بدون بازپرداخت هزینه سفر است)، کلینیک‌های Carr ادعا می‌کنند که نرخ موفقیت 90 درصد در کمک به ترک سیگار به مدت سه ماه و 51 درصد [7] درصد موفقیت در کمک به ترک سیگار است. به مدت 12 ماه بر اساس یک مطالعه مستقل که با هیچ سازمان بهداشتی مرتبط نبود. حمایت های مشهور شامل ریچارد برانسون، آنتونی هاپکینز، اشتون کوچر، الن دی جنرس، نیکی گلسر، کریسی هایند، مایکل مک اینتایر، پینک، جیسون مراز، شارلوت چرچ و هریتیک روشن است که به تلاش های سازمان برای گسترش تجاری کمک می کند.[8]

کلینیک های آلن کار توسط درمانگران/ تسهیل کننده هایی اداره می شوند که زمانی سیگاری بوده اند و از روش کار برای ترک سیگار استفاده کرده اند. همه درمانگران/تسهیل کننده ها اعضای انجمنی هستند که توسط سازمان Easyway Allen Carr، اعضای انجمن بین المللی درمانگران آلن کار (MAACTI) ایجاد شده است، و عضویت نشان می دهد که درمانگر/تسهیل کننده استخدام دقیق و فرآیند جامع آموزش و توسعه را تکمیل کرده است. قبل از اینکه هر کسی بتواند به عنوان یک درمانگر/تسهیل کننده Easyway Allen Carr تمرین کند، لازم است. آنها فقط می توانند این کار را تحت مجوز Allen Carr's Easyway (International) Ltd یا Allen Carr's Easyway (US) Ltd انجام دهند.کار همچنین تعدادی کتاب دیگر در مورد موضوعاتی مانند کاهش وزن، توقف مصرف الکل و غلبه بر ترس از پرواز نوشت. او همراه با دوستان نزدیک، تحت حمایت‌ها و نویسندگان همکارش، رابین هیلی (رئیس، ایزی‌وی آلن کار) و جان سی دیسی (مدیرعامل جهانی و درمانگر ارشد آسان‌راه آلن کار)، کتاب‌هایی نوشت که با قمار، بدهی/خرج‌های ناخواسته سروکار داشتند. اعتیاد به شکر، خوردن عاطفی، تمرکز حواس، اعتیاد به فناوری/تلفن هوشمند، اعتیاد به کافئین، بخارپزی/JUUL با برنامه‌های ویدئویی آنلاین کنترل سیگار کشیدن، بخارپزی/JUUL، الکل، کوکائین، حشیش، اعتیاد به شکر و کربوهیدرات، خوردن احساسی، قمار، اعتیاد به کافئین، ترس پرواز، و ذهن آگاهی در سال 2020، تخمین زده شد که روش ایزی وی آلن کار به بیش از 50 میلیون نفر در سراسر جهان کمک کرده است.[9][10] در سال 2021، ایزی وی آلن کار به کمپین جهانی یک ساله سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بدون دخانیات در سال 2021 کمک کرد.[11]

زندگی شخصی[ویرایش]

در اواخر جولای 2006، مشخص شد که او در سن 71 سالگی به سرطان ریه مبتلا شده است.[12] ماه بعد او فاش کرد که این وضعیت پایانی است و امید به زندگی او حدود 9 ماه است. کار گفت: از زمانی که آخرین سیگارم را دود کردم، 23 سال پیش، خوشحال ترین مرد جهان بودم. امروز هم همین احساس را دارم. کار به تونی بلر نوشت و از دولت بریتانیا و NHS خواست روش او را بپذیرند و گفت که "نفوذ قدرتمند" لابی‌گرانی که برای شرکت‌های جایگزین نیکوتین کار می‌کردند، آنها را علیه او برانگیخت. 72، در نتیجه سرطان ریه او. او در خانه خود در Benalmádena، در غرب مالاگا، اسپانیا درگذشت.[14][15][16]

کار از نزدیک با دوستان نزدیک و همکاران قدیمی خود رابین هیلی و جان سی دیسی همکاری کرد و مسئولیت ادامه کار خود، توسعه روشی برای پوشش هر چه بیشتر اعتیادها و مسائل را به آنها واگذار کرد[17] (رئیس و مدیر عامل جهانی به ترتیب راه آسان آلن کار). با اصرار ناشران بین‌المللی، جان سی دیسی با اکراه به خود اجازه می‌دهد که به عنوان یکی از نویسندگان کتاب‌های آلن کار معرفی شود، اما به وضوح می‌گوید: «من بسیار لذت می‌برم که هر گونه تمجید از کتاب‌ها (به درستی) را به آلن کار منحرف کنم. من بسیار خوش شانس بودم که از سال 1998 تا این حد با او کار کردم و این افتخار را داشتم که او از من خواست تا کارش را ادامه دهم."

انتشارات برگزیده[ویرایش]

نیکوتین[ویرایش]

  • راه آسان برای ترک سیگار (1985)
  • تنها راه برای ترک سیگار برای همیشه
  • راه آسان آلن کار برای زنان برای ترک سیگار
  • کتاب کوچک ترک سیگار
  • راه آسان مصور برای ترک سیگار
  • آلن کار چگونه یک غیر سیگاری شاد باشیم
  • آلن کار Easyway Express
  • بوت کمپ ترک سیگار آلن کار
  • راه آسان آلن کار برای ترک سیگار
  • مربی من برای ترک سیگار با آلن کار (Nintendo DS، 2008)
  • راه آسان آلن کار برای ترک سیگار (به روزترین نسخه روش)

الکل[ویرایش]

  • راه آسان برای ترک نوشیدن
  • راه آسان آلن کار برای کنترل الکل
  • پرخوری / تغذیه ناسالم
  • آسان وزن آلن کار برای کاهش وزن
  • آلن کار اکنون وزن کم می کند
  • شکر خوب آلن کار، شکر بد
  • راه آسان آلن کار برای ترک خوردن احساسی
  • ترس از پرواز
  • راه آسان برای لذت بردن از پرواز
  • نگرانی / اضطراب
  • راه آسان برای توقف نگرانی

متفرقه[ویرایش]

  • Burning Ambition: داستان الهام بخش تلاش یک مرد برای درمان دنیای سیگار
  • راه آسان آلن کار برای توقف قمار
  • آلن کار اکنون از بدهی خارج شوید
  • تلفن هوشمند آلن کار تلفن گنگ: خود را از اعتیاد دیجیتال رها کنید
  • راه آسان آلن کار برای ذهن آگاهی
  • راه آسان آلن کار برای خواب بهتر
  • راه آسان آلن کار برای ترک کوکائین
  • راه آسان آلن کار برای ترک حشیش

منابع[ویرایش]

  1. "Allen Carr". The Independent (به انگلیسی). London. 30 November 2006. Archived from the original on 2018-02-02. Retrieved 6 February 2022.