آلن هیلز ۸۴۰۰۱

مختصات: ۷۶°۵۵′۱۳″ جنوبی ۱۵۶°۴۶′۲۵″ شرقی / ۷۶٫۹۲۰۲۸°جنوبی ۱۵۶٫۷۷۳۶۱°شرقی / -76.92028; 156.77361
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهاب‌سنگ آلن هیلز ۸۴۰۰۱
Meteorite fragment ALH84001
نوعAchondrite
ClanMartian meteorite
GroupletOrthopyroxenite
ترکیبLow-Ca Orthopyroxene, Chromite, Maskelynite, Fe-rich carbonate[۱]
Shock stageB
Weathering gradeA/B
کشورجنوبگان
منطقهAllan Hills, Far Western Icefield
مختصات۷۶°۵۵′۱۳″ جنوبی ۱۵۶°۴۶′۲۵″ شرقی / ۷۶٫۹۲۰۲۸°جنوبی ۱۵۶٫۷۷۳۶۱°شرقی / -76.92028; 156.77361[۱]
Observed fallNo
Found date۱۹۸۴
TKW1930.9 g
رسانه‌های مرتبط در انبار ویکی‌مدیا
آلن هیلز ۸۴۰۰۱ در موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونیان به نمایش گذاشته شده‌است
ساختار میکروسکپی شهاب‌سنگ آلن هیلز ۸۴۰۰۱

آلن هیلز ۸۴۰۰۱ (به انگلیسی: ALH84001) شهاب‌سنگی است که با داشتن ۴٫۰۹۱ بیلیون سال یکی از کهنسال‌ترین نمونه‌هائی است که تا کنون در سامانهٔ خورشیدی پیدا شده‌است.

این شهاب‌سنگ را یک گروه شهاب‌سنگ یاب در ۲۷ ماه دسامبر سال ۱۹۸۴ میلادی در ناحیه‌ای به همین نام در مناطق قطبی جنوبگان پیدا کرد.

برابر با گروه‌بندی‌های موجود آلن هیلز ۸۴۰۰۱ از آن دسته از شهاب‌سنگ‌هائی است که بنا بر گمان کنونی به صورتی از سیارهٔ مریخ جدا شده‌اند. بر اساس گمانه زنی‌های پذیرفتنی، این سنگ ۱۷ میلیون سال پیش از سیارهٔ مریخ جدا شده و ۱۳٫۰۰۰ سال پیش به زمین رسیده‌است.

در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی پژوهشگران دانشگاه هاوایی در مانوا بر پایهٔ داده‌های ماهوارهٔ نقشه‌بردار سراسر مریخ و نیز یافته‌های فضاپیمای رباتیک ادسی مریخ ۲۰۰۱ به این نتیجه رسیدند که آلن هیلز ۸۴۰۰۱ می‌تواند از سنگ‌های نزدیک به دره‌وار مارینر؛ که در گذشته در زیرآب بوده، باشد. در آن دوره از زمان مریخ؛ با داشتن هواکره و فشار جوی مناسب، می‌توانست آب را به صورت مایع در سطح خود نگاه دارد. بنا بر تئوری، برخورد شهاب‌سنگ بزرگی سبب پیدایش دره‌وار گسترده مارینر در را سبب شده و پاره‌هائی از پیکر مریخ را در فضا پراکنده‌است. بر پایهٔ این دانسته‌ها آلن هیلز ۸۴۰۰۱ می‌تواند در ساختار خود نشانه‌هائی از زیست فرازمینی؛ شاید به صورت میکروسکپی، داشته باشد. با کمک میکروسکوپ الکترونی روبشی و تاریخ‌گذاری پتاسیم و آرگون و تاریخ‌گذاری رادیوکربن پژوهشگران می‌کوشند پاسخ این پرسش را بیابند.

خراش ژرف دره‌وار مارینر بر چهرهٔ مریخ به درازای ۴۰۰۰ کیلومتر و پهنای ۲۰۰ کیلومتر و ژرفای ۷ کیلومتر

این شهاب‌سنگ که ۱۹۳۰ گرم وزن دارد و به باور کارشناسان از تبلور سنگ‌های گداخته ساخته شده تنها نمونه از مریخ مرطوب است. در سال ۲۰۱۱ گزارش شد که بررسی‌های ایزوتوپی نشان داده که کربنات‌های آلن هیلز ۸۴۰۰۱ در دمای ۱۸درجه رسوب یافته‌اند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام database وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Allan Hills 84001». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۱ مه ۲۰۱۵.

  • https://astrobiology.nasa.gov/nai/about/
  • "Meteoritical Bulletin Database: Allan Hills 84001".

جستارهای وابسته[ویرایش]