کندریت کربن‌دار

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Carbonaceous chondrite
— Class —
A slice of the Allende meteorite showing circular chondrules.
گونهChondrite
نام دیگرC chondrites

کندریت کربن‌دار یا کندریت C (به انگلیسی: Carbonaceous chondrite)، کلاسی از شهاب‌سنگ‌های کندریت است که شامل حداقل ۸ گروهِ شناخته‌شده و بسیاری از شهاب‌سنگ‌های گروه‌بندی نشده است. آن‌ها شامل نخستینی‌ترین شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده هشتند. کندریت‌های C نشان‌دهنده تنها یک نسبت کوچک ۴٫۶ درصدی[۱] از سقوط شهاب‌سنگ‌ها بر زمین هستند.

بعضی از کندریت‌های کربن‌دار معروف عبارتند از شهاب‌سنگ‌های: آلنده، مارکیسون، Orgueil, Ivuna, Murray, تگیش لیک، و ساترز میل.

ترکیب و طبقه‌بندی[ویرایش]

کندریت‌های کربن‌دار با توجه به ترکیبات متمایزی که منعکس کنندهٔ نوع بدنهٔ مادری؛ که از آن به وجود آمده‌اند، گروه‌بندی می‌شوند. این گروه‌های کندریت‌های کربن‌دار (سی C) هم‌اکنون هر کدام با یک نام استاندارد دو حرفی (سی‌اکس CX) نامیده می‌شوند، که C نشان "کربن‌دار" بودن‌است (دیگر انواع کندریت‌ها با این حرف آغار نمی‌شوند)، و بعد از آن به جای (X با حرف بزرگ)؛ که اغلب این اولین حرفِ نامِ یک شهاب‌سنگِ شناخته‌شده، و نیز که اغلب نامِ نخستین کشف در آن گروه‌است. چنین شهاب‌سنگ‌هایی اغلب در رابطه با جایی که در آن سقوط کردند، نام‌گذاری می‌شوند، بنابراین هیچ نشانه‌ای از ماهیت و چبود فیزیکی گروه ندارند. گروه (سی‌اچ CH)، که H برای ("فلز بالاً یا "high metal") است، تاکنون تنها استثناست. دسته‌بندی هر گروه در زیر آمده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Bischoff, A.; Geiger, T. (1995). "Meteorites for the Sahara: Find locations, shock classification, degree of weathering and pairing". Meteoritics. 30 (1): 113–122. Bibcode:1995Metic..30..113B. doi:10.1111/j.1945-5100.1995.tb01219.x. ISSN 0026-1114.