اروپا کلیپر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اروپا کلیپر
تجسم هنری از فضاپیمای اروپا کلیپر
فهرست نام‌هاEuropa Multiple Flyby Mission
گونه مأموریتاکتشاف اروپا (قمر)
اپراتورناسا
وبگاه
مدت مأموریتطی مسیر: ۶ سال[۱][۲]
مرحله علمی: ۴ سال
ویژگی‌های فضاپیما
سازندهآزمایشگاه پیش‌رانش جت
جرم پرتاب۶٬۰۰۰ کیلوگرم (۱۳٬۰۰۰ پوند)[۳][۴]
جرم خشک۲٬۶۱۶ کیلوگرم (۵٬۷۶۷ پوند), به استثنای محموله علمی[۴]
جرم بار مفید۳۵۲ کیلوگرم (۷۷۶ پوند)[۴]
ابعادارتفاع: ۶ متر (۲۰ فوت)
گستره صفحات خورشیدی: ۲۲ متر (۷۲ فوت)[۳]
توان۶۰۰ وات (۰٫۸۰ اسب بخار) از سلول خورشیدی[۵]
آغاز مأموریت
تاریخ راه‌اندازی2024[۶]
موشک
سایت پرتابTBD
مدارگرد مشتری
ورود به مدار۲۰۳۰–۲۰۳۱ (alternate rocket)
گردش‌ها44[۳][۷]
DART ←
 


اروپا کلیپر[۹] (که پیش‌تر با عنوان Europa Multiple Flyby Mission نیز شناخته می‌شد) یک مأموریت میان‌سیاره‌ای است که توسط ناسا در حال توسعه بوده و شامل یک مدارگرد است. این مدارگرد برای ارسال در سال ۲۰۲۴ م. برنامه‌ریزی شده‌است. اروپا کلیپر به منظور مطالعهٔ قمر گالیله‌ای اروپا در حالی‌که در مدار اطراف سیارهٔ مشتری قرار دارد، پروازهای در سطح پایین در اطراف این قمر انجام خواهد داد.

مدارگرد اروپا کلیپر از محموله‌ای علمی متشکل از ۹ ابزار تشکیل‌شده و با کمک پیمانکارانی چون آزمایشگاه پیش‌رانش جت، APL، مؤسسهٔ تحقیقات جنوب‌غربی، دانشگاه تگزاس در آستین، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه کلرادو بولدر ساخته خواهد شد.

مهندسین در طراحی مسیر حرکت کلیپر با دشواری پیچیده ای رو به رو هستند. از آنجا که اروپا در کمربند تابشی شدید اطراف مشتری واقع است، کاوشگری که بخواهد این ماه را دور بزند در عرض چند ماه ذوب میشود. برای برطرف ساختن چنین تهدیدی و طولانی کردن این ماموریت، مهندسین تصمیم گرفته اند که کلیپر را در مدار بزرگتری بیرون از این کمربند تابش قرار دهند براین می‌توانند مسیر آن را چنان تغییر دهند که لبه این مدار به مشتری نزدیک‌تر شده و ۴۵ بار از کنار یوروپا بگذرد یکی از اهداف گذراندن کلیپر از کنار یوروپا این است تا بخار آبی را مطالعه کنند که از آبفشان‌های یوروپا به بیرون فواره می‌زند و تلسکوپ فضایی هابل آن ها را مشاهده کرده است و یا حتی کلیپر را از خلال این آبفشان ها عبور دهند. کلیپر میتواند کاوشگر های ریزی را در این آبفشان ها رها سازد و از بخار آب آن ها نمونه گیری کند. حال که کلیپر روی اروپا فرود نمی آید، مطالعه این بخار آب بهترین شانسی است که ما داریم تا اطلاعاتی درباره اقیانوس اروپا به دست آوریم. [۱۰]


فرستادن نام همراه با فضاپیما

ناسا از عموم مردم دعوت کرده نام خود را به نسخۀ اصلی شعری که همراه با مأموریت اروپا کلیپر ناسا به‌سوی قمر اروپا ارسال خواهد شد اضافه کنند. این شعر و نام‌ها، مانند پیامی در یک بطری، میلیاردها کیلومتر سفر خواهند کرد.

در کارگروهی با نام «پیام در بطری» نام‌های بسیاری دریافت خواهد شد و شعری با عنوان «در ستایش رمز و راز: شعری برای اروپا»، که شاعر آن آدا لیمون نام دارد، روی یک ریزتراشه قرار خواهد گرفت.

منابع[ویرایش]

  1. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Leone وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Phillips 2014 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ Europa Clipper Mission. Europa Clipper home page at NASA. Accessed on 2 October 2019.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ ۴٫۲ الگو:Cite newsletter
  5. Goldstein, Barry; Pappalardo, Robert (February 19, 2015). "Europa Clipper Update" (PDF). Outer Planets Assessment Group.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Foust, Jeff (July 10, 2020). "Cost growth prompts changes to Europa Clipper instruments". SpaceNews. Retrieved July 10, 2020.
  7. "All Systems Go for NASA's Mission to Jupiter Moon Europa" (Press release). ناسا. June 17, 2015. Retrieved May 29, 2019.
  8. https://europa.nasa.gov/mission/science-instruments/
  9. "Europa Multiple Flyby Mission". Solar System Exploration. NASA. Archived from the original on July 10, 2015. Retrieved July 9, 2015.
  10. آینده انسان ، میچیو ماکو، فصل ۶ ، صفحه ۱۰۹ و ۱۱۰.

پیوند به بیرون[ویرایش]