اوبندون‌کش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از آبندانکش)
آبندانکش
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانساری
بخشمرکزی
دهستانمیان‌دورود کوچک
آبندانکش بر ایران واقع شده‌است
آبندانکش
۳۶°۳۲′۱۳″شمالی ۵۳°۰۶′۴۵″شرقی / ۳۶٫۵۳۶۹۴۴°شمالی ۵۳٫۱۱۲۵۴۳°شرقی / 36.536944; 53.112543
مردم
جمعیت۶۱۷نفر

آبندانکش با نام رسمی آب‌بندانکش روستایی در بخش مرکزی شهرستان ساری استان مازندران است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان میان‌دورود کوچک قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۶۱۷نفر (۲۱۵خانوار) بوده‌است.[۱]

جاذبه ی گردشگری[ویرایش]

آب بندان

این آب بندان دارای قدمت تاریخی است. بطوری که در گذشته برای تأمین آب روستاهای اطراف نیز از آن استفاده می شد. امروزه جزء مناطق گردشگری این روستا به شمار می رود و گردشگران از آن به خوبی استقبال می کنند.

پارک جنگلی

پارک جنگلی این روستا، که همجوار با تپه ی این روستا است، یکی دیگر از مناطق جذاب و گردشگری است. محیطی گرم و خانوادگی را داراست و دارای یک زمین ورزشی با امکان بازی فوتبال و والیبال است. از آنجا که این پارک در بلندی روستا واقع شده، منظره ی آب بندان و شهر ساری و تپه ی مرمت از این مکان قابل رؤیت است.

حمام قدیمی

این حمام نیز جزء آثار تاریخی به شمار می رود، در گذشته یکی از اهالی محل به عنوان مسئول آن را اداره می کرد.این حمام متعلق به اهالی روستا بود و جزء اموال شخصی نبوده است. هم اکنون این حمام غیر فعال است و به عنوان آثار جذاب گردشگری به شمار می رود.

سوغات[ویرایش]

از محصولات این روستا که مورد توجه گردشگران نیز هست می توان به : نان محلی کشتاک، مرکبات و... نام برد.

مسجد و هیئت مذهبی[ویرایش]

مسجد صاحب الزمان و تکیه و سقا خانه ی تاریخی حضرت ابوالفضل العباس

این مسجد، مسجد اصلی و تنها مسجد روستا به شمار می رود. در جوار این مسجد تکیه ی حضرت ابولفضل العباس و همینطور سقاخانه(دارای قدمت تاریخی) وجود دارد.

هیئت روستای آبندانکش

با نام رسمی "هیئت محبین ابولفضل العباس روستای آبندانکش" در روستای آبندانکش فعالیت می‌کند. برنامه های این هیئت توسط جوانان و نوجوانان روستا مدیریت و اجرا می شود. عزاداری تاسوعا و عاشورا و مراسم علم گردش(در هفتمین روز محرم) از فعالیت های مداوم سالانه ی این هیئت است.

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.