آبا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبا
گروه آبا در سال ۱۹۷۴ - از چپ: بنی، آنی-فرید، آنگنیه‌تا و بیورن
گروه آبا در سال ۱۹۷۴ - از چپ: بنی، آنی-فرید، آنگنیه‌تا و بیورن
اطلاعات پس‌زمینه
ژانرپاپ
دیسکو
پاپ راک
سال‌های فعالیت۱۹۷۲–۱۹۸۲
اعضای پیشینآنگنیه‌تا فلتسکوگ
آنی-فرید لینگستاد
بیورن اولویوس
بنی آندِشون
وبگاه

آبا (به سوئدی: ABBA، مخفف نام اعضای گروه: Agnetha ,Benny ,Björn ,Anni-Frid) پرفروش‌ترین گروه موسیقی پاپ دههٔ ۷۰ میلادی بود.[۱] این گروه توسط دو زوج تشکیل شد و یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های تاریخ است. این گروه سوئدی در سال ۱۹۷۲ با حضور بنی آندِشون و بیورن اولویوس آهنگ‌سازان گروه، و به‌همراه آنی-فرید لینگستاد و آنگنیه‌تا فلتسکوگ خوانندگان گروه، در استکهلم شکل گرفت و تا سال ۱۹۸۲ به فعالیت خود ادامه داد. آلبوم‌های آبا در مجموع بیش از ۳۷۰ میلیون نسخه فروش داشته‌است. این گروه در سپتامبر ۲۰۲۱ از پیوستن دوباره اعضا به هم و شروع فعالیت دوباره هنری گروه بعد از ۴۰ سال با انتشار یک آلبوم خبر دادند.[۲][۳]

جدایی این گروه پرطرفدار با جدایی زوج بیورن و اجنتا از هم آغاز شد و گرچه زوج دیگر سعی در نگهداری گروه کردند اما با جدایی آن دو نیز از هم گروه بدون فعالیت ماند و امید طرفداران گروه را برای ادامهٔ فعالیتشان از بین برد. این گروه هنوز هم به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گروه‌های پاپ در کل تاریخ مطرح می‌شود و خلاقیت این گروه در آن زمان در زمینهٔ خودشان بقدری بالا بود که رکورد فروش را حتی در آمریکا زدند. آهنگ‌های معرف این گروه از جمله «بده! بده! بده!» و «ملکه رقصان»، «اس‌اواس» و… هنوز هم شنیده می‌شود. بسیاری از آهنگ‌های این گروه مورد بازخوانی قرار گرفته‌است.

آبا در سال ۲۰۲۱ دوباره شروع به فعالیت کرده‌است و چند ترانه جدید منتشر کرد و در آلبوم جدید خود با نام سفر از جمله تک‌آهنگی با نام «تنها یک خیال» قرار داد.

اعضا[ویرایش]

آلبوم‌ها[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. تاریخچهٔ آبا (انگلیسی)، وبگاه آل‌میوزیک. بازدید در ۲ سپتامبر ۲۰۱۰.
  2. آبا پای تلفن در حال درآوردن پول، پول، پول بیشتر (انگلیسی)، آدام شروین، تایمز، ۱۹ آوریل ۲۰۰۶. بازدید در ۲۵ فوریه ۲۰۱۱.
  3. «موزه گروه ابا در سوئد». جام جم.

پیوند به بیرون[ویرایش]