کی‌اف-۲۱

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
KF-21 Boramae
side view of a jet fighter model
KAI KF-X miniature at Seoul ADEX ۲۰۱۷
کاربری نسخه ۱: جنگنده برتری هوایی[۱]
نسخه ۲: جنگنده چندمنظوره، جنگنده برتری هوایی[۱]
کشور سازنده کره جنوبی/اندونزی
تولیدکننده صنایع هوافضای کره
گروه طراحی آژانس توسعه دفاعی
نخستین پرواز ۲۰۲۲ (برنامه‌ریزی شده)[۱]
معرفی ۲۰۲۶ (برنامه‌ریزی شده)[۱]
کاربر اصلی نیروی هوایی جمهوری کره
نیروی هوایی اندونزی
تعداد ساخته‌شده ۳ نمونه اولیه[۱]

کی‌اف-۲۱ (انگلیسی: KAI KF-21 Boramae) یک جنگنده نسل ۴٫۵ چندمنظوره محصول مشترک کره جنوبی و اندونزی است که برای نیروی هوایی این دو کشور خدمت خواهد کرد.[۲][۳] پیمانکار اصلی این جنگنده دولت کره جنوبی است که ۶۰ درصد از هزینه پروژه را پذیرفته‌است؛ ۲۰ درصد بودجه توسط اندونزی و ۲۰ درصد دیگر توسط شرکتهای خصوصی فراهم خواهد شد. این جنگنده دارای تجهیزات و الکترونیک جنگنده نسل پنجم است ولی از آنجایی که محفظه بمب ندارد، نمی‌تواند مهمات خود را درون بدنه نگهدارد و به همین دلیل نمی‌تواند در رده جنگنده‌های نسل پنجم طبقه‌بندی شود.[۱][۴][۵] پیش‌نمونه جنگنده در سال ۲۰۲۱ کامل شد و قرار شد تا سال ۲۰۲۸ آماده شود و تولید آن تا سال ۲۰۳۴ ادامه داشته باشد و تعداد ۱۲۰ فروند از آن برای اندونزی و کره جنوبی تولید شود.[۶][۷][۷] همچنین برای صادرات نیز موجود خواهد بود.[۸] این پروژه در اندونزی با نام IF-X شناخته می‌شود که حرف I معرف اندونزی است.[۹] جاکارتا اعلام کرده که پس از تکمیل این هواپیما، نام آن را F-33 خواهد گذاشت.[۱۰]

(۵ ژانویه ۲۰۲۳) صنایع هوافضای کره‌جنوبی، نخستین پرواز آزمایشی سومین نمونه اولیه جنگنده چند منظوره این کشور با نام KF-21 (با شماره بدنه "003") را انجام داد.

پس زمینه[ویرایش]

خط تولید کی‌اف-۲۱

طرح تولید یک جنگنده چندمنظوره در کره جنوبی در سال ۲۰۰۱ به دلیل نیاز نیروی هوایی کره برای بازنشسته کردن جنگنده‌های نورثروپ اف-۵ و مک‌دانل داگلاس اف-۴ فانتوم ۲ ارائه شد.[۱۱][۱۲] پیش‌نیاز تعیین شده توسط نیروی هوایی کره جنوبی اینگونه عنوان شد که جنگنده جدید باید در حد و اندازه‌های داسو رافال و یوروفایتر تایفون باشد ولی برد عملیاتی آن ۵۰ درصد از جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن بیشتر شود. همچنین طول عمر بیشتر از اف-۱۶ و توانایی دیتا لینک تاکتیکی، دارای رادار آرایه اسکن الکترونیکی فعال و اویونیک بهتر و توانایی پرواز ابرپیمایشی باشد. و قدرت مجموع موتورهای آن ۲۰۰ کیلونیوتون باشد و هواپیما بتواند تا سقف پروازی ۱۵ کیلومتر ارتفاع‌گیری کند.[۱۳] ولی دولت کره تصمیم گرفت تا با ارزان کردن پروژه، سطح این هواپیما را به نسل ۴٫۵ کاهش دهد تا از هزینه و سختی‌های این مسیر جلوگیری نماید.[۱۳]

همکاران بین‌المللی پروژه[ویرایش]

پروژه مربوطه با همکاری چندین شرکت اروپایی و آمریکایی انجام خواهد پذیرفت و موتور این پروژه توسط جنرال الکتریک فراهم خواهد شد که از نوع جنرال الکتریک اف۴۱۴ است. کره قصد دارد با کسب لیسانس آمریکا، بخشهای کلیدی این موتور را در خاک خود تولید کند.[۱۴][۱۵] ساخت رادار برای این جنگنده یک چالش جدی بوده‌است[۱۶] و دو شرکت کره‌ای سخت‌افزاری هانوا، و شرکت نرم‌افزاری لیگ نکست۱ با همکاری شرکت التا سیستمز اسرائیل و گروه ساب سوئد رادار جنگنده را تأمین خواهند نمود.[۱۷][۱۸][۱۹][۲۰] شرکت بریتانیایی صنایع هامپسون مسئول ساخت کانوپی هواپیما خواهد بود و در زمینه افزایش مقاومت برخورد پرنده و کیفیت سامانه‌های اپتیکی با شرکت کره‌ای همکاری خواهد کرد.[۲۱][۲۲] گروه ترایومف پیمانکاری ساخت گیربکس هواپیما را برعهده گرفته‌است و همچنین تجهیزات مربوط به انتقال قدرت به هیدرولیک‌ها و سامانه‌های دیگر را نیز تولید می‌کند.[۲۳][۲۴] شرکت آروناتیکال سیستمز که یکی از زیرگروه‌های شرکت کانادایی هروکس-دوتک است نیز پیمانکار ساخت ترمز اضطراری برای هواپیماست.[۲۵][۲۶] شرکت یونایتد تکنالوجیز پیمانکار ساخت تجهیزات کنترل پیرامونی، فشار کابین، سامانه‌های خنک‌کننده، سوپاپ کنترل جریان هوا و استارتر توربین هوا است.[۲۷][۲۸] شرکت مارتین بیکر انگلیس پیمانکار ساخت صندلی پرنده و تجهیزات مربوط به ایجکت است.[۲۹][۳۰] شرکت بریتانیایی کوبهام پیمانکار لانچر آزادسازی موشک، آنتن‌های ارتباطی، مخزن‌های سوخت خارجی و سامانهٔ اکسیژن‌رسانی به کابین خلبان است.[۳۱] شرکت مگیت بریتانیا پیمانکار ساخت ترمز ارابه فرود است[۳۲] و تولید نمایشگرهای کابین خلبان، سنسورهای داخلی و سامانهٔ شناسایی آتش‌سوزی را نیز برعهده دارد.[۳۳][۳۴][۳۵] شرکت چندملیتی ام‌بی‌دی‌ای مسئول هماهنگسازی موشک اروپایی «میتیور» است که یک موشک دوربرد و هوا به هوا است که برای فاصله‌های بیش از میدان دید خلبان به کار می‌رود.[۳۶][۳۷] شرکت انگلیسی البیت سیستمز پیمانکار ساخت سامانهٔ هشدار نزدیک بودن به زمین است.[۳۸][۳۹] شرکت کورتیس-رایت نیز سامانه‌های مربوط به پروازهای آزمایشی را فراهم خواهد کرد.[۴۰][۴۱]

جنجال‌ها[ویرایش]

در سال ۲۰۰۹ گزارش شد که یک ژنرال نیروی هوایی جمهوری کره به جرم فروختن اطلاعات محرمانه از این پروژه به گروه ساب دستگیر شد. طبق پرونده قضایی تشکیل شده، وی از اطلاعات محرمانه عکسبرداری کرده و در ازای چندهزار دلار به شرکت سوئدی فروخت. شرکت ساب این ادعاها را رد کرده‌است.[۴۲][۴۳][۴۴] در گزارش دیگری عنوان شد که یک شرکت خارجی دیگر که نامش رسانه‌ای نشده‌است با پرداخت رشوه به یکی از اعضای تیم امنیتی در مجموعهٔ تحقیقاتی، موفق شد اطلاعات محرمانه مهمی را از پروژه سرقت کند. به گفتهٔ لی میونگ باک این درز اطلاعات موجب شد که هزینهٔ پروژه به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد.[۴۵]

کارشناسان کره‌ای که مخالف این طرح هستند با ناکافی خواندن سطح فناوری کشور کره برای ساخت یک جنگنده از این پروژه انتقاد کردند و گفتند که بودجهٔ تمام شده کی‌اف-۲۱ دوبرابر جنگنده اف-۱۶ است که از این حیث به سرنوشت پروژه ژاپنی میتسوبیشی اف ۲ گرفتار شده‌است و طبق ارزیابی‌های آنها این پروژه یک محصول موفق جهانی نخواهد بود و مشتریان جهانی نخواهد داشت.[۴۶][۴۷]

پیشنهاد ایرباس[ویرایش]

در سال ۲۰۱۳ شرکت ایرباس با پیشنهادی وسوسه انگیز به کره اعلام کرد اگر کره جنوبی به جای خریدن اف-۳۵ از آمریکا، جنگندهٔ یوروفایتر تایفون را به عنوان جنگنده آینده خود برگزیند و آن را خریداری کند، شرکت ایرباس ۲ میلیارد دلار در پروژه کی‌اف-۲۱ سرمایه‌گذاری خواهد کرد. ولی کره جنوبی با خریدن اولین اف-۳۵ این پیشنهاد را ناکام گذاشت و ایرباس در پیشنهادی جدید عنوان کرد درصورتی که تنها ۴۰ فروند یوروفایتر خریداری کند این سرمایه‌گذاری را انجام خواهد داد.[۴۸] ولی در سال ۲۰۱۷ کره جنوبی ۴۰ فروند اف-۳۵ خرید و این پیشنهاد نیز ناکام گذاشته شد.[۴۹]

تأخیر و نامعلوم بودن پروژه[ویرایش]

در پی اتهام جاسوسی از این پروژه شرکت سوئدی کناره‌گیری کرد و کشورهای ایالات متحده آمریکا و ترکیه نیز به همکاری در این زمینه پایان دادند. به دستور پارک گون-هه در سال ۲۰۱۳ پروژه به دلیل مشکلات گوناگون به مدت ۱۸ ماه تعلیق شد.[۵۰][۵۱] در سال ۲۰۱۷ معاون رئیس‌جمهوری اندونزی اعلام کرد که پروژه به دلیل عدم همکاری ایالات متحده در واگذاری فناوری‌های کلیدی موجود در اف-۳۵ با تأخیر روبرو شده‌است.[۵۲][۵۳][۵۴] در سال ۲۰۱۸ سران کشور اندونزی با نظر به اینکه پروژه بسیار طول کشیده‌است ابراز امیدواری کردند که با وجود تأخیر زیاد تا سال ۲۰۳۱ برنامه را ادامه خواهند داد.[۵۵]

ویژگی‌ها[ویرایش]

داده‌ها از Defense Acquisition Program Administration (DAPA)[۵۶][منبع بهتری نیاز است]

ویژگی‌های کلی

  • خدمه: 1 or 2[۲]
  • طول: ۱۶٫۹ متر (۵۵ فوت ۵ اینچ)
  • پهنای بال: ۱۱٫۲ متر (۳۶ فوت ۹ اینچ)
  • ارتفاع: ۴٫۷ متر (۱۵ فوت ۵ اینچ)
  • مساحت بال‌ها: ۴۶٫۵ متر مربع (۵۰۱ فوت مربع)
  • وزن خالی: ۱۱٬۸۰۰ کیلوگرم (۲۶٬۰۱۵ پوند)
  • وزن ناخالص: ۱۷٬۲۰۰ کیلوگرم (۳۷٬۹۲۰ پوند)
  • بیشترین وزن برخاست: ۲۵٬۴۰۰ کیلوگرم (۵۵٬۹۹۷ پوند)
  • پیشرانه هواگرد: ۲ عدد اف۴۱۴ جی‌ئی۴۰۰،‏ ۵۷٫۸ کیلونیوتن (۱۳٬۰۰۰ پوند-نیرو) در هر موتور [۵۷] dry, ۹۷٫۹ کیلونیوتن (۲۲٬۰۰۰ پوند-نیرو) با پس‌سوز

عملکرد

  • بیشینه سرعت: ماخ ۱٫۸۱

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «KAI KF-21 Boramae». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۱.

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ "Meet South Korea's New KF-21 "Hawk" Indigenous Fighter". The Drive. April 9, 2021. Retrieved April 10, 2021.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ "South Korea rolls out the KF-21, joining elite group of global supersonic fighter jet makers". CNN. 9 April 2021. Retrieved 10 April 2021.
  3. T. Washington Institute
  4. Roblin, Sebastien (2021-04-13). "Korea's New KF-21 Jet Isn't A Stealth Fighter—But Could Evolve Into One". نشنال اینترست (به انگلیسی). Retrieved 2021-04-21.
  5. "KF-X Fighter: Koreas Future Homegrown Jet". Archived from the original on 2017-11-23. Retrieved 2019-12-06.
  6. "국립국어원 표준국어대사전". stdict.korean.go.kr. Retrieved April 10, 2021.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ "South Korea unveils prototype of homegrown KF-X fighter jet". Defense News. April 9, 2021. Retrieved April 9, 2021.
  8. "South Korea launches first KF-X fighter prototype, officially named KF-21 Boramae". Asia Pacific Defense Journal. April 11, 2021. Retrieved April 11, 2021.
  9. "PT. Dirgantara Indonesia (Persero)". www.indonesian-aerospace.com. Retrieved 2020-06-15.
  10. https://archive.today/20180126193017/https://www.defenseindustrydaily.com/kf-x-paper-pushing-or-peer-fighter-program-010647/ "KF-X Fighter: Korea's Future Homegrown Jet". Defense Industry Daily. Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 26 January 2018.
  11. "한국형 전투기 개발 계획: KF-X 사업(보라매사업)-pdf" [Korean fighter development plan:KF-X project (Boramae project)] (PDF) (به کره‌ای). 국회입법조사처. 2015-09-10. Retrieved 2017-12-21. {{cite web}}: C1 control character in |url= at position 70 (help)
  12. https://archive.today/20180126193256/https://en.antaranews.com/news/73621/ri-sending-kfx-jet-fighter-production-team-to-south-korea Priyambodo, RH (11 July 2011). "RI sending KFX jet-fighter production team to South Korea". Antara News. Jakarta. Archived from the original on 26 January 2018. Retrieved 26 January 2018.
  13. ۱۳٫۰ ۱۳٫۱ "Turkey could join Korea's fighter plan". koreatimes.co.kr. 8 September 2010. Archived from the original on 22 December 2015. Retrieved 21 January 2017.
  14. https://www.hanwha.com/en/news_and_media/press_release/hanwha-techwin-signs-agreement-with-ge-to-locally-manufacture-f414-engines-for-kf-x-aircrafts.html Hanwha Techwin " Hanwha Techwin Signs Agreement with GE to Locally Manufacture F414 Engines for KF-X Aircrafts" [sic] Archived 2018-01-26 at archive.today hanwha.com, July 12, 2016.
  15. https://www.geaviation.com/press-release/military-engines/ge-aviations-f414-engine-selected-power-south-koreas-kf-x-fighterGE Aviation " GE Aviation's F414 engine selected to power South Korea's KF-X fighter jet " Archived 2019-09-23 at the Wayback Machine geaviation.com, May 26, 2016.
  16. Jeong, Jeff (25 October 2015). "Seoul Debates Best Strategy To Acquire AESA Radar". Defense News.
  17. "Korea turns to Israeli contractor for KF-X jet radar: source". Koreaherald. 2017-03-23. Archived from the original on 2017-12-22. Retrieved 2017-12-20.
  18. Jeong, Jeff (June 2018). "South Korea unveils first images of KF-X design with European missiles". DefenseNews. Retrieved 27 March 2020.
  19. defenseworld.net " Saab To Support S Korean KF-X Fighter Jet's AESA Radar Development" بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۱۱-۲۷ توسط Wayback Machine www.defenseworld.net, Dec 23, 2017.
  20. Jeong, Jeff (March 21, 2018). "Saab ready to offer radar tech for new Seoul fighter". Defense World. Retrieved 27 March 2020.
  21. Courtney Sturniolo, TEXAS "Texstars to develop canopy and windshield transparencies for the KF-X fighter" بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine Texstars LLC, January 25, 2017.
  22. Ryan Maass, upi.com " KAI taps Texstars to develop KF-X fighter transparencies " بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine یونایتدپرس اینترنشنال, JAN. 25, 2017.
  23. Triumph Group " Triumph Awarded Contract with Korea Aerospace Industries For KF-X Airframe Mounted Accessory Drive " بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine گروه ترایومف, March 01, 2017.
  24. Ryan Maass, upi.com " KAI picks Triumph Group for KF-X airframe component " بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine یونایتدپرس اینترنشنال, MARCH 3, 2017.
  25. CESA "CESA signs a contract with KAI for the execution of the KF-X Arrestor Hook System" بایگانی‌شده در ۲۰۱۷-۱۰-۱۶ توسط Wayback Machine CESA [es], July 18, 2017.
  26. Esther Apesteguía – fly-news.es "CESA will develop the emergency braking system of the South Korean fighter KF-X" بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine fly-news.es, July 18, 2017.
  27. Grevatt, Jon (6 February 2018). "Singapore Airshow 2018: UTAS secures work on KFX programme". IHS Jane's 360. Singapore. Archived from the original on 6 February 2018. Retrieved 14 February 2018.
  28. Insinna, Valerie (5 February 2018). "United Technologies announces role on South Korea's KF-X fighter jet program". Defense News. Singapore. Archived from the original on 7 February 2018. Retrieved 14 February 2018.
  29. Martin-Baker " MARTIN-BAKER WINS KF-X EJECTION SEAT COMPETITION " بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine Martin-Baker, Mar 23, 2018.
  30. Dario Leone, theaviationgeekclub.com " Martin-Baker's Mk18 ejection seat for KF-X " بایگانی‌شده در ۲۰۱۹-۰۹-۳۰ توسط Wayback Machine theaviationgeekclub.com, April 1, 2018.
  31. "Cobham lands KF-X fighter jet Oxygen System contract". Air Recognition. 24 April 2018. Archived from the original on 3 May 2018. Retrieved 3 May 2018.
  32. "Meggitt selected for KF-X advanced total braking system". Air Recognition. 24 April 2018. Archived from the original on 3 May 2018. Retrieved 3 May 2018.
  33. "Meggitt signs official contract for supply of fire detection systems to KF-X jet fighter". Meggitt. 18 July 2018. Retrieved 27 March 2020.
  34. "Contract from KAI for development of an Engine Vibration Monitoring Unit". Meggitt. 10 September 2018. Retrieved 27 March 2020.
  35. "Meggitt to develop engine vibration monitoring unit for KF-X jet". Air Force Technology. 12 September 2018. Archived from the original on 2018-09-12. Retrieved 13 September 2018.
  36. "MBDA Missile Systems". www.mbda-systems.com. Archived from the original on 2019-11-23. Retrieved 2019-12-06.
  37. "MBDA Awarded Contract onto South Korea's KAI KF-X Fighter Aircraft". www.defpost.com. Archived from the original on 5 March 2021. Retrieved 29 November 2021.
  38. "Elbit Systems Awarded $43 Million Contract to Equip Next-Gen Korean Fighter Jets in Development with TF/TA Systems". www.elbitsystems.com. Archived from the original on 11 March 2020. Retrieved 2020-03-11.
  39. "Elbit Systems to provide TF/TA systems for RoKAF's future KF-X fighter aircraft". www.janes.com. Archived from the original on 11 February 2020. Retrieved 28 March 2020.
  40. "Curtiss-Wright Selected by KAI to Provide Complete Data Acquisition System". www.curtisswrightds.com. Archived from the original on 2020-05-29. Retrieved 2020-05-26.
  41. "Curtiss-Wright to provide data acquisition system for Korean 5th generation fighter aircraft testing". www.aerospacetestinginternational.com.
  42. "Korean anhölls för läcka till Saab – rapport" [Korean was arrested for leaking to Saab]. تلویزیون سوئد (SVT) (به سامی شمالی). 16 October 2009. Archived from the original on 2009-10-17. Retrieved 2011-04-26.
  43. "Saab suspected of bribes in South Korean jet deal". Swedishwire.com. Archived from the original on 2009-10-10. Retrieved 2011-04-26.
  44. Military Aviation News: Saab being investigated in South Korea over KF-X info leak بایگانی‌شده در ۲۰۱۰-۰۱-۲۳ توسط Wayback Machine. Alert 5 (2009-10-07). Retrieved on 2011-04-26.
  45. Jung Sung-li (6 October 2009). "Probe Into Foreign Defense Firms May Widen". Korea Times. Archived from the original on 29 June 2018. Retrieved 27 March 2020.
  46. "List Of KF-X Opponents Grows". aviationweek.com (به انگلیسی). Archived from the original on 2017-11-12. Retrieved 2017-11-12.
  47. "Warplanes: South Korean Stealth". www.strategypage.com. Archived from the original on 2017-11-12. Retrieved 2017-11-12.
  48. EADS open to S. Korea's split purchase of Eurofighters with F-35s بایگانی‌شده در ۲۰۱۶-۰۳-۰۴ توسط Wayback Machine – Yonhapnews.co.kr, 11 December 2013
  49. Editorial, Reuters. "South Korea to sign deal this month to buy 40 F-35 jets for $7..." Archived from the original on 2019-11-10. Retrieved 2019-12-06.
  50. [۱] بایگانی‌شده در ۲۰۱۸-۰۵-۲۷ توسط Wayback Machine "Indonesia to co-develop $8 billion South Korea fighter jet project" Reuters, October 6, 2014
  51. Post, The Jakarta. "From Super Jet Fighter Project To Lame Duck". The Jakarta Post.com. Archived from the original on 9 November 2017. Retrieved 8 November 2017.
  52. "Korean-Indonesian fighter project hits licensing delays | Jane's 360". www.janes.com. Archived from the original on 2017-11-12. Retrieved 2017-11-12.
  53. "Pentagon says no to 4 KF-X technologies" بایگانی‌شده در ۲۰۱۷-۰۹-۲۵ توسط Wayback Machine koreajoongangdaily.com, Oct 17,2015.
  54. "Who is responsible for troubled KF-X?" بایگانی‌شده در ۲۰۱۶-۰۳-۱۱ توسط Wayback Machine کره هرالد, Nov 27, 2015.
  55. Jeong, Jeff (8 مه 2018). "Is South Korea's future fighter jet partnership with Indonesia falling apart?". Defense News. Seoul. Archived from the original on 10 May 2018. Retrieved 10 May 2018.
  56. "한국형 전투기 KF-X 추진 현황". 방위사업청. 2017-07-10. Archived from the original on 2017-12-22. Retrieved 2017-12-20.
  57. "GE Aviation delivers first F414 engine to South Korea for KF-X program". www.geaviation.com. Retrieved 2021-07-24.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)

پیوند به بیرون[ویرایش]