کوهستان مسختی

مختصات: ۴۱°۵۰′۲۶″ شمالی ۴۲°۳۹′۴۷″ شرقی / ۴۱٫۸۴۰۵۶°شمالی ۴۲٫۶۶۳۰۶°شرقی / 41.84056; 42.66306
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کوهستان مسختی
دیدی از کوهستان مسختی در نزدیکی آباستومانی در گرجستان
Map
کوهستان مسختی در سامتسخه-جاواختی واقع شده
کوهستان مسختی
کوهستان مسختی در آجارستان واقع شده
کوهستان مسختی
کوهستان مسختی در گرجستان واقع شده
کوهستان مسختی
مرتفع‌ترین نقطه
قلهکوه مپیستسخارو
ارتفاع۲٬۸۵۰ متر (۹٬۳۵۰ فوت)
ابعاد
طول۱۵۰ کیلومتر (۹۳ مایل)
جغرافیا
کشور گرجستان
مختصات رشته‌کوه۴۱°۵۰′۲۶″ شمالی ۴۲°۳۹′۴۷″ شرقی / ۴۱٫۸۴۰۵۶°شمالی ۴۲٫۶۶۳۰۶°شرقی / 41.84056; 42.66306
رشته‌کوه مادررشته‌کوه قفقاز

کوهستان مِسخِتی (گرجی: მესხეთის ქედი) که رشته‌کوه آجار-ایمرتی هم نامیده می‌شود بخشی از رشته‌کوه قفقاز کوچک در منطقه مسختی، در جنوب غربی گرجستان است.

جغرافیا[ویرایش]

طول این رشته‌کوه ۱۵۰ کیلومتر است و بلندترین نقطه آن کوه مپیست‌خارو در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد. ویژگی کوهستان مسختی پرباران بودن آن است. محدوده اطراف کوه متیرالا (بخش آجاری از رشته‌کوه) مرطوب‌ترین منطقه در اتحاد جماهیر شوروی بود. انی ناحیه مرطوب‌ترین منطقه قفقاز با بارش سالانه تقریباً ۴۵۰۰ میلی‌متر در سال (۱۸۰ اینچ در سال) است. رودخانه‌های متعددی از کوهستان مسختی سرازیر می‌شوند، ازجمله سوپسا، آچاریستسقالی و ناتانه‌بی.

گیاهان و جانوران[ویرایش]

دامنه‌های کوهستان مسختی سرشار از گونه‌های بومی و پرسابقه است.[۱] این کوهستان عمدتاً در ارتفاع زیر ۱۲۰۰ متری از سطح دریا با جنگل‌های برگ‌ریز (بلوط، شاه‌بلوط، افرا، ممرز، راش) و از ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ متر توسط جنگل‌های سوزنی‌برگ کاج، کاج نوئل و نَرًاد پوشیده شده‌است. مرتفع‌ترین نواحی این رشته توسط چمنزارهای زیرکوهستانی و کوهستانی پوشیده شده‌است.

استرابون از کوه‌های مسختی به عنوان کوهستان پیوسته به به قفقاز یاد می‌کند. (جغرافیا، ۱۱٫۲٫۱)

۱۴٪ از قلمرو رشته مسختی در سه پارک ملی گرجستان به نام‌های پارک‌های ملی کینتریشی، بورجومی-خارانگولی و متیرالا قرار دارد.[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Levan Mumladze, Giorgi Chaladze, Zezva Asanidze, Salome Saghinadze, Ema Khachidze Refugial Forest from the Western Lesser Caucasus 2008