کانستراکت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موتور بازی سازی کانستراکت
توسعه‌دهنده(ها)Scirra
نوشته‌شده باجاوا اسکریپت
سیستم‌عاملویندوز، لینوکس، مک، اندروید، IOS
بن‌سازه رایانشویندوز، وب
در دسترس بهانگلیسی
گونهموتور بازی
وبگاه

کانستراکت (به انگلیسی: Construct) یک موتور بازی‌سازی دو بعدی مبتنی بر اچ‌تی‌ام‌ال۵ است که توسط Scirra Ltd توسعه یافته‌است.[۱][۲]

نسخه‌ها[ویرایش]

کانستراکت کلاسیک[ویرایش]

کانستراکت کلاسیک در سال ۲۰۰۷ ساخته شد. کانستراکت کلاسیک، متن باز و رایگان و فقط خروجی ویندوز می‌داد، بود. یکی از ویژگی‌های مهم کانستراکت کلاسیک این است که می‌توان هم بدون برنامه‌نویسی با آن بازی ساخت و هم با زبان قدرتمند پایتون. کانستراکت کلاسیک مثل گیم میکر می‌شود بازی سه بعدی ساخت ولی ادیتور سه بعدی ندارد. کانستراکت کلاسیک در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد و کانستراکت ۲ جایگزینش شد.

کانستراکت ۲[ویرایش]

کانستراکت ۲ در سال ۲۰۱۱ ساخته شد و در سال ۲۰۱۳ جایگزین کانستراکت کلاسیک شد. با کانستراکت ۲ فقط می‌شود، بازی ۲ بعدی ساخت و نمی‌توان با زبان پایتون در آن برنامه‌نویسی کرد. کانستراکت در ابتدا فقط خروجی وب می‌داد، ولی بعداً خروجی ویندوز هم کانستراکت ۲ اضافه شد و در بعداً به وسیله سایت‌هایی مثل Cocoonjs و Cocoonio و Phonegap و نرم‌افزارهایی مثل وینوس و اینتل می‌شود خروجی اندروید و IOS گرفته شود. کانستراکت ۲ در سال 2021 آخرین آپدیت خود را ارائه و پس از آن منسوخ شد.

کانستراکت ۳[ویرایش]

کانستراکت 3 در سال ۲۰۱۵ ساخته شد و برای مدتی بصورت Preview عرضه شد و در سال 2021 جایگزین کانستراکت 2 شد.

این انجین بازی سازی بصورت تحت وب و بعد ها بصورت PWA دردسترس قرار گرفت. کانستراکت 3 با خروجی های قابل اجرا بر روی سیستم عامل های مختلف آرزوی هواداران خود را براورده کرد. کانستراکت 2 در گذشته با تمام امکاناتی که داشت اما هیچگاه یک خروجی وب استاندارد و مختص به خود را ارائه نمی کرد بلکه تنها با استفاده از کتابخانه منسوخ شده Cordova خروجی موبایل و یک خروجی ویندوز بر پایه مرورگر را به کاربران عرضه میکرد که همین امر باعث شده بود تا کاربران زیادی به استفاده از این انجین ترغیب نشوند. اما خروجی های کانستراکت 3 قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های پایه یونیکس مثل مکینتاش، اندروید، آی او اس و توزیع های کرنل لینوکس و همچنین سیستم عامل ویندوز را دارد. همچنین فرمت ذخیره سازی فایل های csproject از xml به json تغییر کرده که باعث پردازش سریع تر و حجم کمتر در بارگذاری پروژه های مختلف داشته باشد و همچنین خروجی های آن کم حجم تر از خروجی های کانستراکت دو شده است.

سازندگان[ویرایش]

سازنده کانستراکت اشلی گالن و سایت سیرا[۳] است.

منابع[ویرایش]

  1. "Create games with Construct 2". Scirra. Archived from the original on 2016-06-06. Retrieved 2012-03-24.
  2. "London Startup Scirra Launches HTML5 Game Creator". Yahoo News. Archived from the original on 2012-12-26. Retrieved 2017-01-14.
  3. «Game Making Software - Construct 3 ★★★★★». www.construct.net (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۸.