پودوسیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پودوسیت
ساختار جسمک کلیوی: خون در شریانچه آوران، در قسمت فوقانی جریان پیدا کرده و از شریانچه وابران در قسمت پایین تصویر خارج می‌گردد. خون از طریق مویرگ‌های گلومرولی جریان پیدا می‌کند، که در آنجا به علت فشاری که دارد تصفیه می‌گردد. پودوسیت‌ها (سبز) حول مویرگ‌ها پیچیده شده‌اند. خون از طریق دیافراگم (یا شکاف فیلتری)، بین پاها یا زوائد پودوسیت‌ها تصفیه می‌گردد. خون تصفیه شده از لوله‌های پروگزیمال (نزدیک) (زردرنگ) در سمت راست تصویر رد می‌شود.
جزئیات
ساخته ازمزودرم بینابینی
مکانکپسول بومن کلیه
شناسه‌ها
لاتینpodocytus
MeSHD050199
FMA70967

پودوسیت‌ها (به انگلیسی: Podocytesسلولهایی در کپسول بومن درون کلیه‌ها هستند که حول مویرگهای گلومرولی پیچیده شده‌اند. پودوسیت‌ها خط مرزی اپی‌تلیالی کپسول پومن را تشکیل می‌دهند، سومین لایه‌ای که فراتصفیه خون در آن صورت می‌پذیرد.[۱] کپسول بومن خون را تصفیه کرده و مولکول‌های بزرگی چون پروتئین‌ها را نگه می‌دارد، در حالی که مولکول‌های کوچکی چون آب، نمک و شکر در قدم اول تصفیه شده و تشکیل ادرار می‌دهند. گرچه که احشاء مختلف، لایه‌های اپی‌تلیالی دارند، اما عنوان سلول‌های اپی‌تلیالی احشائی، اغلب به‌طور خاص به پودوسیت‌ها اشاره دارد که سلول‌های اپی‌تلیالی تخصص یافته‌ای اند که در لایه احشائی کپسول سکنا گزیده‌اند.

پودوسیت‌ها، زوائد پا مانند درازی به نام پایک دارند. به همین دلیل به این سلول‌ها (podo+(-cyte)) گفته می‌شود (در انگلیسی پودوسایت خوانده می‌شود، که پودو به معنای پا و سایت به معنای سلول است). پایک‌ها حول مویرگ‌ها پیچیده و شکافی بینشان باقی می‌گذارند. خون با عبور از این شکاف‌ها، تصفیه می‌شود. به هر کدام از این شکاف‌ها: شکاف تصفیه‌ای یا شکاف دیافراگمی یا روزنه شکافی نیز گفته می‌شود.[۲] چندین پروتئین برای پیچیده شدن پایک‌ها حول مویرگ‌ها و انجام عملکردهایشان نیاز است. زمانی که نوزاد با نقص‌هایی در پروتئین‌هایش مثل نفرین و CD2AP بدنیا می‌آید، کلیه‌هایش نمی‌توانند به خوبی عمل کنند. افرادی که در این پروتئین‌ها دچار جهش یافتگی بوده و انواع متفاوتی از آن‌ها را دارا باشند، ممکن است این افراد را بعداً در طول عمرشان در معرض نارسایی کلیوی قرار دهد. نفرین، یک پروتئین زیپ-مانندی است که تشکیل شکاف دیافراگمی می‌دهد، به گونه‌ای که بین دندانه‌های زیپ، فضاهایی به اندازه کافی بزرگ وجود داشته که امکان عبور آب و شکر را از آن‌ها می‌دهند، اما در عین حال برای عبور پروتئین‌ها هنوز خیلی کوچک اند. نقص نفرین مسئول نارسایی کلیوی مادرزادیست. CD2AP اسکلت سلولی پودوسیت را تنظیم کرده و شکاف دیافراگمی را پایدار می‌کند.[۳][۴]

منابع[ویرایش]

  1. "Podocyte" at Dorland's Medical Dictionary
  2. Lote, Christopher J. Principles of Renal Physiology, 5th edition. Springer. p. 34.
  3. Wickelgren, I. (1999). "CELL BIOLOGY: First Components Found for Key Kidney Filter". Science. 286 (5438): 225–6. doi:10.1126/science.286.5438.225. PMID 10577188. S2CID 43237744.
  4. Löwik MM, Groenen PJ, Levtchenko EN, Monnens LA, van den Heuvel LP (November 2009). "Molecular genetic analysis of podocyte genes in focal segmental glomerulosclerosis—a review". Eur. J. Pediatr. 168 (11): 1291–304. doi:10.1007/s00431-009-1017-x. PMC 2745545. PMID 19562370.

پیوند به بیرون[ویرایش]