محمدحسین مهدویان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمدحسین مهدویان
زادهٔ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۰ ‏(۴۲ سال)
بابل، مازندران، ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتکارشناسی کارگردانی دانشگاه سوره - کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی دانشگاه صدا و سیما
پیشهکارگردان
فیلم‌نامه‌نویس
مستندساز
سال‌های فعالیت۱۳۹۱-اکنون
فرزندان۲ آرش، آسمان

محمدحسین مهدویان (زادهٔ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۰ در بابل) کارگردان و فیلمنامه‌نویس و مستندساز ایرانی است. از فیلم‌های مهم او می‌توان به ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز:ردخون، لاتاری، شیشلیک، درخت گردو و مرد بازنده و سريال نمايش خانگی پربيننده زخم کاری كه نخستين تجربه سريال سازی اوست با استقبال چشم گيری از طرف منتقدان و مخاطبان مواجه شد اشاره کرد.

زندگی‌نامه حرفه‌ای[ویرایش]

او دانش‌آموخته هنرستان روایت فتح و دارای مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) از دانشگاه سوره و همچنین کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی از دانشگاه صدا و سیما است.[۱] او با ساخت فیلم ایستاده در غبار با حمایت موسسه اوج و سرمایه‌گذاری حبیب‌الله والی نژاد[۲] مدیر مرکز فیلم و سریال این مؤسسه[۳] در مسیر سینمای حرفه‌ای وارد شد.[۴] او برای این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را نیز کسب کرد. وی برای فیلم ماجرای نیمروز برای دومین بار سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۵ را کسب کرد. او در هنگام کسب جایزه سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، این جایزه را مهم‌ترین جایزهٔ جشنواره نامید. اوسیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم درخت گردو از جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۸ کسب کرد و این جایزه را به «پدران داغ‌دیده این سرزمین» تقدیم کرد.[۵]

آثار او با استقبال و تحسین نهادها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی همراه بوده‌است.[۶][۷] سیدعلی خامنه‌ای فیلم ایستاده در غبار از ساخته‌های او را فیلمی فاخر دانسته‌است.[۸][۹]

سرمایه‌گذاران[ویرایش]

فیلم «ماجرای نیمروز» با سرمایه‌گذاری مؤسسه سیمای مهر،[۱۰][۱۱] بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و مؤسسه تصویر شهر در سال ۱۳۹۵ تولید شد. همچنین ماجرای نیمروز ۲: رد خون، محمدحسین مهدویان با سرمایه‌گذاری محمود رضوی، بنیاد سینمایی فارابی، شرکت توسعه کسب و کار توسکا در سال ۱۳۹۷ ساخته شد.[۱۲] اما سرمایه‌گذاری «زخم کاری» اولین سریال کارگردان «درخت گردو» توسط پلتفرم فیلیمو[۱۳] صورت پذیرفته‌است.

نقدها[ویرایش]

می‌شود مثل لنی ریفنشتال، تفکر پشت فیلم‌ها را کنار گذاشت و به عنوان یک فیلمساز داوری‌اش کرد. آن وقت هم نتیجه کار برای آقای مهدویان، نتیجه جذابی نیست. برای این که ریفنشتال نابغه‌ای بود در خدمت فاشیسم و حالا ما با یک فیلمساز متوسط طرف هستیم که تمام اوج توانایی‌اش را می‌توان در فیلمی مثل لاتاری دید؛ یعنی از آن‌جا باید این فیلمساز را شناخت که چقدر فیلم شعاری و بی‌سروتهی را خلق کرده و حالا این‌جا در یک بیگ پروداکشن خودش را قایم می‌کند. از طرف دیگر، تفکری که القا می‌کند تفکری بسیار خطرناک است. تمام فیلم را اگر کسی با دقت ببیند، متوجه می‌شود که فیلم در جهت ستایش تفکری مثل سعید امامی است. آدمی به شکل سعید امامی گریم شده و تنها آدمِ حق در فیلم همین است. حتی آدم‌هایی که کوچک‌ترین تردیدی در شغل‌شان و وظیفه‌شان دارند، کنار گذاشته می‌شوند و یک نفر می‌ماند که قهرمان اصلی فیلم است و حالا یک تیم تبلیغاتی بزرگ جلوی صحنه و پشت صحنه این تفکر را ترویج می‌کند و از همه مردم می‌خواهند که همین را باور کنند. خب به نظر من این خیلی خطرناک است که هیچ چیز افزوده و ارزش هنری ندارد.

— محمد عبدی، رادیو فردا

برخی از فیلم‌سازان و منتقدان آثار او از جمله دو فیلم ماجرای نیمروز و ماجرای نیمروز:رد خون را متهم به جعل و دستکاری تاریخ، روایت یکطرفه داستان و ارائه اطلاعات غیرواقعی در راستای ایدئولوژی نظام جمهوری اسلامی متهم می‌کنند.[۱۴][۱۵][۱۶] به گفته روزبه کمالی، با تولید آثار خوش‌ساخت اما تحریف‌گری چون رد خون و ماجرای نیمروز افیون فراموشی در میان جمع می‌پراکند و تاریخچه آن دیگری (طرف دیگر تاریخ) از طریق تحمیل قواعد دراماتیک از اذهان می‌زاید و به داستانی جذاب کاسته می‌شود.[۱۵]

محمد عبدی منتقد فیلم و پژوهشگر هنر، مضمون فیلم‌هایی مثل ماجرای نیمروز را خطرناک و بی‌ارتباط با آفرینش هنری عنوان می‌کند.

امیر عزتی فیلم‌ساز و منتقد سینما معتقد است صِرف خوش‌ساخت بودن یا حتی نوآوری‌های روایی نباید مانع دیدن نیت اصلی سازندگان فیلم‌هایی چون «ماجرای نیمروز» شود. به گفته او «سینمای جمهوری اسلامی آخرین سینمای ایدئولوژیک دنیاست که بعد از سینمای دولتی شوروی، بیشترین طول عمر را داشته و در چهار دهه گذشته با سوءاستفاده از ثروت ملی و دست‌اندازی به پیشرفت‌های تکنولوژی جهان غرب، سعی کرده فیلمسازهای کاربلدی تربیت کند. تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی در گذشته و سازمان اوج در زمان فعلی، بخشی از این فرایند است. از محسن مخملباف و ابراهیم حاتمی‌کیا تا محمدحسین مهدویان راه درازی نیست. صِرف خوش‌ساخت بودن و حتی نوآوری‌های روایی نباید مانع دیدن نیت اصلی سازندگان این فیلم‌ها بشود؛ هم‌چنان‌که در عرصه جهانی نشده.»[۶]

امین بزرگیان، جامعه‌شناس و نویسنده معتقد است مشکل فیلم ماجرای نیمروز نه در جعلیات و دستکاریهایش که اتفاقاً در جاهایی است که منطبق با واقعیت حرف می‌زند. «دجّال در اندیشه نیچه چه کسی است؟ کسی نیست که با دروغها و دستکاری‌هایش فریب می‌دهد، بلکه کسی است که با واقع گوییها می‌خواهد حقیقتی را پنهان کند. باید بدانیم که گاهی پوشیده نگهداشتن حقیقت تنها از طریق بیان واقعیت ممکن می‌شود.»[۱۶]

مهرداد درویش‌پور، جامعه‌شناس معتقد است در فیلم ماجرای نیمروز راست و دروغ به قصد القا در هم آمیخته می‌شوند.

یک کسانی در بدنه مثلاً رفقای حزب‌اللهی بودند که می‌گفتند این شبیه ما نیست، حواستان باشد، ببینید چه دارد می‌گوید. یک کسانی هم مثلاً با خوش‌بینی بیشتر می‌گفتند یک کاری دارد برای یک قهرمان ملی می‌کند و فیلمش هم خوب است و به او سخت نگیریم. از آن طرف هم، به‌خصوص بعد از «ماجرای نیم روز»، از طرف مقابل هم یک چیزهایی می-گفتند که این آدم به یک جایی وصل است، این از آن‌جا آمده، فیلم قبلی‌اش برای فلان ارگان بوده.

— محمدحسین مهدویان، جماران

مهدی شبانی، مستندساز و کارگردان معتقد است ایدئولوژی در فیلم ماجرای نیمروز پشتِ بازنمایی به منزله حقیقت، پنهان شده‌است. این فیلم با حذف مجموعه رخدادهای پیش از آغاز روایت تصویری، و فقط استناد به شرح چند خطی آن در تیتراژ از توضیح چگونگی ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز نظامی در ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ پرهیزکرده و برای پیش‌گیری از همذات پنداری مخاطب با سازمان مجاهدین، فضای مناسبات درونی نیروی شر مطلقاً نمایش داده نمی‌شود.

رضا علیجانی معتقد است مشکل از اینجا آغاز می‌شود که آن کارگردان در روایت خویش نیز صادق نباشد و واقعیت را دستکاری کند. ماجرای نیم روز چنین تولیدی است.

امید منتظری تحلیلگر سیاسی مهدویان را نسل پساحاتمی‌کیا می‌داند. به گفته او مهدویان از سینمای جنگ، آوینی‌زدایی می‌کند و درگیری‌های سیاسی دهه ۶۰ را به نبردی اکشن فرومی‌کاهد. در فیلم ماجرای نیمروز به گفته او چنین قصه‌ای در شرایط سیاسی فعلی غیراخلاقی است زیرا صدای یک طرف این منازعه قطع شده و زوایه دوربین از نگاه نیروهای امنیتی است.

کارنامه[ویرایش]

سال نام اثر کارگردان فیلمنامه‌نویس مشاور کارگردان توضیحات
۱۳۹۱ آخرین روزهای زمستان آری آری مستند سریالی تلویزیونی
۱۳۹۴ ایستاده در غبار آری آری فیلم سینمایی
۱۳۹۵ ماجرای نیمروز آری آری فیلم سینمای
۱۳۹۶ لاتاری آری آری فیلم سینمایی
ترور سرچشمه[۱۷] آری آری مستند بلند
۱۳۹۷ ماجرای نیمروز:ردخون آری فیلم سینمایی
۱۳۹۸ درخت گردو آری فیلم سینمایی
۱۳۹۹ شیشلیک آری فیلم سینمایی
۱۴۰۰ زخم کاری آری آری سریال شبکه نمایش‌خانگی
مرد بازنده آری فیلم سینمایی
۱۴۰۱ سقوط سجاد پهلوان‌زاده آری سریال شبکه نمایش‌خانگی
کت چرمی حسین میرزامحمدی آری فیلم سینمایی
۱۴۰۲ حیثیت گمشده سجاد پهلوان‌زاده آری سریال شبکه نمایش‌خانگی
زخم‌کاری:بازگشت آری آری سریال شبکه نمایش‌خانگی

مستندهای کوتاه تلویزیونی[ویرایش]

  • استخوان لای زخم[۱۸]
  • دیکتاتور بزرگ
  • سه سوی میدان جنگ
  • ثنا
  • کوتاه داستانی مرگ در نیمه تابستان
  • پدر
  • ملک الموت
  • تخت خواب یکنفره
  • مجموعه بیم وامید

جوایز و افتخارات[ویرایش]

سال نام جشنواره رده برای فیلم جایزه نتیجه منبع
۱۳۹۴ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر جایزه ویژه هیئت داوران ایستاده در غبار ویژه هیئت داوران نامزدشده
۱۳۹۴ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین کارگردانی ایستاده در غبار سیمرغ بلورین نامزدشده
۱۳۹۴ سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین فیلمنامه ایستاده در غبار سیمرغ بلورین نامزدشده
۱۳۹۵ سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین کارگردانی ماجرای نیمروز سیمرغ بلورین نامزدشده
۱۳۹۶ جشن دنیای تصویر بهترین کارگردانی ماجرای نیمروز تندیس حافظ برنده
۱۳۹۶ جشن دنیای تصویر بهترین فیلمنامه ماجرای نیمروز تندیس حافظ نامزدشده
۱۳۹۷ جشن دنیای تصویر بهترین کارگردانی لاتاری تندیس حافظ نامزدشده
۱۳۹۷ جشن دنیای تصویر جایزه ویژه هیئت داوران لاتاری تندیس حافظ برنده
۱۳۹۷ سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین کارگردانی ماجرای نیمروز: ردخون سیمرغ بلورین نامزدشده [۱۹]
۱۳۹۷ هشتمین جایزه سینمایی ققنوس بهترین ساخت فیلم ماجرای نیمروز: ردخون تندیس چهره سال برنده
۱۳۹۸ سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین کارگردانی درخت گردو سیمرغ بلورین برنده

برنده تندیس بهترین مستند برای ترور سرچشمه مستند سریالی آخرین روزهای زمستان او مورد تقدیر واقع شد.

منابع[ویرایش]

  1. خبرگزاری فارس. «مصاحبه با محمدحسین مهدویان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ نوامبر ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶.
  2. «برگزاری بزرگداشت حبیب والی‌نژاد تهیه‌کننده سینما در «سینماحقیقت»». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۱-۱۲-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  3. «مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج منصوب شد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۵-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  4. «آیا سازمان اوج به دنبال حکومت بر سینمای ایران است؟». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  5. «سینماتیکت». cinematicket.org. ۲۰۱۷-۰۹-۰۲.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «ماجرای نیمروز؛ اثر هنری یا پروژه خطرناک امنیتی؟». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  7. «درخت گردو؛ «خوش‌ساخت» به سبک فیلمفارسی!». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  8. «مقام معظم رهبری «ایستاده در غبار» را دیدند/ نامه به وزیر خارجه». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۶-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  9. «سینماگران و رهبر جمهوری اسلامی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  10. «صفحه اصلی». سیمای مهر. ۱۳۹۶-۱۱-۳ ۱۵:۲۸:۱۵ +۰۰:۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در 2021-09-12. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  11. PARHA-NP.V.5.1.1. «چالش نیمروز». روزنامه شهروند. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۲.
  12. «اعلام اسامی سرمایه‌گذاران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۲.
  13. «تماشای آنلاین فیلم و سریال». www.filimo.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۲.
  14. ««ماجرای نیمروز؛ رد خون»، ارائه اطلاعات غیرواقعی برای توجیه اعدام‌های تابستان ۶۷». ایران اینترنشنال. ۲۰۲۰-۰۵-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸. کاراکتر C1 control character در |نشانی= در موقعیت 38 (کمک)[پیوند مرده]
  15. ۱۵٫۰ ۱۵٫۱ «رد خون؛ 'جای شهید و جلاد عوض نشود'». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  16. ۱۶٫۰ ۱۶٫۱ «ماجرای نیمروز، روایت رسمی از آغاز خشونت». BBC News فارسی. ۲۰۱۷-۰۷-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  17. ««آخوند روشنفکر» و تفکری که ترور شد/ ناگفته‌های «ترور سرچشمه»». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۰-۰۳-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۲.
  18. «مستند استخوان لای زخم-استخوان لای زخم-مستند-صدام-جنگ ایران و عراق-جنگ تحمیلی». www.aviny.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۹-۱۲.
  19. ایران، عصر (۱۳۹۷/۱۱/۲۲ - ۲۱:۵۸). «برندگان سیمرغ جشنواره فیلم فجر 37 / «شبی که ماه کامل شد» سیمرغ‌ها را برد، «متری شیش و نیم» آراء مردمی را (+عکس)». fa. دریافت‌شده در 2023-12-08. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

پیوند به بیرون[ویرایش]