دریاچه‌های بزرگ

مختصات: ۴۵°۴۵′ شمالی ۸۴°۰′ غربی / ۴۵٫۷۵۰°شمالی ۸۴٫۰۰۰°غربی / 45.750; -84.000
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
دریاچه‌های بزرگ در مرز آمریکا و کانادا.

دریاچه‌های بزرگ یا گریت لیکس (به انگلیسی: The Great Lakes) به پنج دریاچه‌ای گفته می‌شود که در مرز ایالات متحده آمریکا با کانادا قرار گرفته و چندین ایالت آمریکا را در بر می‌گیرند. این پنج دریاچه عبارت‌اند از دریاچه هورون، دریاچه ایری، دریاچه میشیگان، دریاچه سوپریور، و دریاچه انتاریو. با این حال از نظر آب‌شناختی دریاچه‌های بزرگ چهار تا هستند، چرا که دریاچه هورون و دریاچه میشیگان در تنگه‌های مکینا به هم متصلند.[۱] استان انتاریو کانادا در شمال این دریاچه‌ها قرار گرفته‌است و چندین ایالت آمریکا از جمله ایالات نیویورک، اوهایو و میشیگان در سواحل جنوبی این دریاچه‌ها قرار گرفته‌اند.

«دریاچه‌های بزرگ» بزرگ‌ترین گروه دریاچه در جهان از نظر سطح و دومین گروه دریاچه جهان از نظر حجم هستند و ۲۱٪ از همهٔ آب شیرین سطح کرهٔ زمین را شامل می‌شوند.[۲][۳][۴] مجموع مساحت دریاچه‌های بزرگ ۲۴۴٬۱۰۶ کیلومتر مربع و مجموع حجم آب آن‌ها ۲۲٬۶۷۱ کیلومتر مکعب است که اندکی کمتر از دریاچه بایکال (با ۲۳٬۶۱۵ کیلومتر مکعب یا حدود ۲۲ درصد آب شیرین سطح کره زمین) است.[۵]

دریاچه‌های بزرگ در پایان آخرین عصر یخبندان (حدود ۱۴٬۰۰۰ سال پیش) و با بخ‌کاست یخسارها در درون حوزه‌هایی شکل گرفتند که در زمان انجماد این یخسارها به‌وجود آمده بود. این دریاچه‌ها منبع عظیمی برای حمل‌ونقل، مهاجرت، بازرگانی، و ماهیگیری بوده‌ان و هستند و گونه‌های دریایی پرشمار آن‌ها منطقه‌ای را با تنوع زیستی غنی ایجاد کرده‌اند.

آبشار نیاگارا، شهرهای شیکاگو، تورنتو و دیترویت در میان یا در کنار این دریاچه‌ها قرار دارند. منطقهٔ حاشیهٔ این دریاچه‌ها به منطقه دریاچه‌های بزرگ موسوم است که شامل مگالاپلیس دریاچه‌های بزرگ نیز می‌شود.

اطلس[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Great Lakes | Names, Map, & Facts | Britannica". www.britannica.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-07-16.
  2. "Great Lakes". US Epa.gov. June 28, 2006. Retrieved February 19, 2011.
  3. "LUHNA Chapter 6: Historical Landcover Changes in the Great Lakes Region". Biology.usgs.gov. November 20, 2003. Archived from the original on January 11, 2012. Retrieved February 19, 2011.
  4. Ghassemi, Fereidoun (2007). Inter-basin water transfer. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0-521-86969-0.
  5. "Great Lakes: Basic Information: Physical Facts". United States Environmental Protection Agency (EPA). May 25, 2011. Archived from the original on May 29, 2012. Retrieved November 9, 2011.

پیوند به بیرون[ویرایش]