درگاه:خوراک/سرآشپز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

سرآشپز ۱

درگاه:خوراک/سرآشپز/۱

فاطمه کردستانی مشهور به رزا منتظمی، استاد آشپزی و نویسنده کتاب مشهور «هنر آشپزی» بود. او در تحصیلات ابتدایی بسیار موفق بود طوری که در امتحانات نهایی بین مدارس دخترانه و پسرانه شاگرد اول شد.نخستین نسخه کتاب «هنر آشپزی» در سال ۱۳۴۳ با ۶۰۰ دستور غذایی منتشر شد. به گفته خانم منتظمی نوشتن این کتاب بیش از دو سال طول کشید. آخرین چاپ‌های هنر آشپزی در دو جلد منتشر می‌شود و شامل بیش از۱۷۰۰ غذای ایرانی و فرنگی است.رزا منتظمی نقل کرده‌است که از سال ۱۳۳۷ در تهران کلاس آشپزی و شیرینی‌پزی داشته‌است و هزاران نفر در کلاس‌های او شرکت می‌کردند. کتاب «هنر آشپزی» در زمان حیات نویسنده‌اش بیش از پنجاه بار تجدید چاپ شد.

سرآشپز ۲

درگاه:خوراک/سرآشپز/۲

ژان آنتلم بریا ساوارن قانون‌گذار و سیاست‌مدار فرانسوی بود. او از برای باورهای اپیکوری‌اش و دانش خوراک‌شناسی نامدار است. او در خانواده‌ای قانون‌دان زاده‌شد. او در آغاز در دیژون قانون، شیمی و پزشکی آموخت. در رخداد انقلاب فرانسه به انقلابیون پیوست و از برای سخنرانی‌های عمومیش شهرت داشت. پس از چندی ناچار به سوئیس، هلند و سرانجام آمریکا پناهنده‌شد و در آمریکا به آموزش زبان فرانسوی و ویولن پرداخت. سپس در روزگار دیرکتوار فرانسه در ۱۷۹۷ بدین کشور بازگشت و به ریاست دادسرا رسید و این پیشه را تا هنگام بازنشستگی داشت. او چندین اثر در زمینه قانون و اقتصاد سیاسی نوشت. او اگرچه با عشق بی‌گانه نبود ولی مجرد ماند. کار نامی او فیزیولوژی چشایی است که در ۱۸۲۸ دو ماه پیش از مرگ او به چاپ رسید.

سرآشپز ۳

درگاه:خوراک/سرآشپز/۳

جیمی الیور سرآشپز معروف انگلیسی، دارندهٔ رتبه امپراتوری بریتانیا، برندهٔ جایزه امی بریتانیایی است. وی افتخار این را دارد، دولت کشورش را وادار کند تا بودجه تغذیه مدارس را افزایش دهد، به دوستداران غذا شیوه آشپزی تازه و معنی‌دار و دستورهای آشپزی الهام‌بخش و ارائه داده و نوجوانانی از طبقه‌های محروم اجتماع را تبدیل به سرآشپزهای حرفه‌ای کند. «آشپزخانه جیمی» نام رستوران او در لندن و هم عنوان یک مجموعه تلوزیونی است که به موفقیت بسیار رسید. او ۳ مجموعه رستوران هر کدام با ۱۵ شعبه در آمستردام، ملبورن و کورنوال دایر کرده است. بعد از اینکه یک تولیدکننده تلویزیونی هنگام کار در یک رستوران کنار رودخانه در لندن او را کشف می‌کند شهرتش جهانی می‌شود.

سرآشپز ۴

درگاه:خوراک/سرآشپز/۴

ریچل ری متولد ۲۵ اگوست ۱۹۶۸ شخصیت تلویزیونی، آشپز، و نویسنده مشهور است. ریچل ری که مجری برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی و آشپزی است. با نام ملکهٔ غذاهای زود پخت و ارزان شناخته می‌شود. نمایش آشپزی را با غذاهای ۳۰ دقیقهای شروع کرده. و برنامه‌هایش طرف داران زیادی دارد. تهیه کننده برنامه‌های او را اپرا وینفری بر عهده دارد. و کمپانی «هارپو» آن را تهیه می‌کند همچنین مجله‌های او از مشهور ترین مجله‌های آشپزی به حساب می‌آید که به محض توزیع به فروش می‌رسد.

سرآشپز ۵

سرآشپز ۶

سرآشپز ۷

سرآشپز ۸

سرآشپز ۹

سرآشپز ۱۰

سرآشپز ۱۱

سرآشپز ۱۲

سرآشپز ۱۳

سرآشپز ۱۴

سرآشپز ۱۵

سرآشپز ۱۶

سرآشپز ۱۷

سرآشپز ۱۸

سرآشپز ۱۹

سرآشپز ۲۰

سرآشپز ۲۱

سرآشپز ۲۲

سرآشپز ۲۳

سرآشپز ۲۴

سرآشپز ۲۵

سرآشپز ۲۶

سرآشپز ۲۷

سرآشپز ۲۸

سرآشپز ۲۹

سرآشپز ۳۰

سرآشپز ۳۱

سرآشپز ۳۲

سرآشپز ۳۳

سرآشپز ۳۴

سرآشپز ۳۵

سرآشپز ۳۶

سرآشپز ۳۷

سرآشپز ۳۸

سرآشپز ۳۹

سرآشپز ۴۰

سرآشپز ۴۱

سرآشپز ۴۲

سرآشپز ۴۳

سرآشپز ۴۴

سرآشپز ۴۵

سرآشپز ۴۶

سرآشپز ۴۷

سرآشپز ۴۸

سرآشپز ۴۹

سرآشپز ۵۰

سرآشپز ۵۱

سرآشپز ۵۲

سرآشپز ۵۳

سرآشپز ۵۴

سرآشپز ۵۵

سرآشپز ۵۶

سرآشپز ۵۷

سرآشپز ۵۸

سرآشپز ۵۹

سرآشپز ۶۰

سرآشپز ۶۱

سرآشپز ۶۲

سرآشپز ۶۳

سرآشپز ۶۴

سرآشپز ۶۵

سرآشپز ۶۶

سرآشپز ۶۷

سرآشپز ۶۸

سرآشپز ۶۹

سرآشپز ۷۰

سرآشپز ۷۱

سرآشپز ۷۲

سرآشپز ۷۳

سرآشپز ۷۴

سرآشپز ۷۵

سرآشپز ۷۶

سرآشپز ۷۷

سرآشپز ۷۸

سرآشپز ۷۹

سرآشپز ۸۰

سرآشپز ۸۱

سرآشپز ۸۲

سرآشپز ۸۳

سرآشپز ۸۴

سرآشپز ۸۵

سرآشپز ۸۶

سرآشپز ۸۷

سرآشپز ۸۸

سرآشپز ۸۹

سرآشپز ۹۰

سرآشپز ۹۱

سرآشپز ۹۲

سرآشپز ۹۳

سرآشپز ۹۴

سرآشپز ۹۵

سرآشپز ۹۶

سرآشپز ۹۷

سرآشپز ۹۸

سرآشپز ۹۹