جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴
كأس العالم لكرة القدم ۲۰۳۴
جزئیات مسابقات
کشور میزبانعربستان سعودی عربستان سعودی
شمار تیم‌ها۴۸ (از ۶ کنفدراسیون)

جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ بیست و پنجمین جام جهانی فوتبال است، یک تورنمنت بین‌المللی فوتبال چهارساله که توسط تیم های ملی مردان اتحادیه‌های عضو فیفا به رقابت می‌پردازد و قرار است در عربستان سعودی میزبانی شود، زیرا این تنها کشوری است که پیشنهاد خود را به موقع برای مهلت فیفا در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ ارائه کرده است.

فیفا پس از تصمیم بحث برانگیز برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ در سه قاره (آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی) شرایط میزبانی را به آسیا یا اقیانوسیه محدود کرد. ناظران این موضوع را به‌عنوان هموار کردن مسیر برای عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ با کاهش قابل توجه پیشنهادهای میزبانی رقیب بالقوه توصیف کردند. [۱] جیانی اینفانتینو ، رئیس فیفا، همچنین روابط قوی با سلمان بن ابراهیم آل خلیفه ، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، که از پیشنهاد عربستان سعودی حمایت کرده است، دارد.

انتخاب میزبان[ویرایش]

روند مناقصه برای جام جهانی ۲۰۳۴ در ۴ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد و قرار است از همان شرایط جام جهانی ۲۰۳۰ استفاده کند. با توجه به سیاست چرخشی کنفدراسیون فیفا، تنها اتحادیه‌های عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا و کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه واجد شرایط میزبانی هستند.[۲] فیفا تصمیم گرفته بود جام جهانی ۲۰۳۰ را در سه قاره (آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی) میزبانی کند و جام جهانی ۲۰۲۶ نیز در آمریکای شمالی برگزار شود که به این معنی بود که جام جهانی ۲۰۳۴ لزوما باید در آسیا یا اقیانوسیه برگزار شود. [۳] [۴] ناظران این موضوع را به‌عنوان هموار کردن مسیر برای عربستان سعودی برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ با کاهش قابل توجه پیشنهادهای میزبانی احتمالی می‌دانستند.[۳]

آخرین مهلت دریافت سود تایید شده از سوی انجمن های مناقصه گزار ۳۱ اکتبر، ۲۵ روز پس از اعلام شرایط مناقصه است.[۵]

در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳، جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا اعلام کرد که عربستان سعودی میزبان جام جهانی ۲۰۳۴ خواهد بود و این سومین باری است که کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبان جام جهانی است، پس از مسابقات سال ۲۰۰۲ در کره جنوبی و ژاپن و تورنمنت ۲۰۲۲ در قطر. و دومین بار پس از قطر ۲۰۲۲ در خاورمیانه برگزار می‌شود.

مناقصه[ویرایش]

پیشنهاد تایید شده[ویرایش]

عربستان سعودی[ویرایش]

پس از اینکه عربستان سعودی مناقصه ۲۰۳۰ خود را در کنار یونان و مصر کنار گذاشت، آنها تمرکز خود را به مناقصه انفرادی ۲۰۳۴ تغییر دادند. در صورت موفقیت آمیز بودن پیشنهاد، استراتژی های مشابه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که در ماه های نوامبر-دسامبر بر خلاف برنامه‌ریزی معمول تابستان برگزار شد، ممکن است برای کاهش گرمای تابستانی این کشور مورد استفاده قرار گیرد، هرچند فدراسیون فوتبال عربستان بر این موضوع تاکید کرده است. برنامه‌ریزی برای میزبانی در تابستان[۶] مناقصه این کشور در ۴ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شد. [۷] در ۵ اکتبر، شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، از پیشنهاد عربستان سعودی حمایت کرد.[۸] در نهم اکتبر، عربستان سعودی اعلام کرد که قصد نامه رسمی را ارائه کرده است، و بیانیه‌ای را به فیفا امضا کرده است تا برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ شرکت کند، و بیش از ۷۰ انجمن مختلف عضو قبلاً از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند.[۹]

پیشنهادات رد شده[ویرایش]

اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)[ویرایش]

اولین پیشنهاد برای جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ به عنوان یک پیشنهاد جمعی توسط اعضای انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ده کشور: برونئی ، کامبوج ، اندونزی، لائوس ، مالزی ، میانمار ، فیلیپین ، سنگاپور ، تایلند ، ویتنام ) پیشنهاد شده است. . ایده پیشنهاد ترکیبی آسه‌آن در ژانویه ۲۰۱۱ مطرح شد، زمانی که زین‌الدین نوردین ، رئیس سابق اتحادیه فوتبال سنگاپور در بیانیه‌ای گفت که این پیشنهاد در نشست وزرای خارجه آسه‌آن ارائه شده است، علیرغم اینکه کشورها نمی‌تواند مناقصه بدهد (زیرا این به انجمن های ملی بستگی دارد).[۱۸] در سال ۲۰۱۳، داتوک محمد فیصل حسن، رئیس المپیک ویژه مالزی و نوردین، ایده آسه‌آن برای میزبانی مشترک جام جهانی را یادآور شد. طبق قوانین فیفا از سال ۲۰۱۷، جام جهانی ۲۰۳۰ نمی‌تواند در آسیا (AFC) برگزار شود، زیرا اعضای کنفدراسیون فوتبال آسیا پس از انتخاب قطر در سال ۲۰۲۲ از مناقصه حذف شده‌اند. [۱۹] [۲۰] بنابراین، اولین پیشنهاد توسط یک عضو ای‌اف‌سی می‌تواند برای سال ۲۰۳۴ باشد. [۲۱] [۲۲] [۲۳]

بعداً مالزی از مشارکت خارج شد، اما سنگاپور و سایر کشورهای آسه‌آن به کمپین ارائه پیشنهاد مشترک برای جام جهانی ۲۰۳۴ ادامه دادند. در فوریه ۲۰۱۷، آسه آن در جریان سفر جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا به یانگون، میانمار، مذاکراتی را درباره راه‌اندازی یک پیشنهاد مشترک انجام داد.[۲۴] در ۱ ژوئیه ۲۰۱۷، جوکو دریونو، نایب رئیس اتحادیه فوتبال اندونزی، گفت که اندونزی و تایلند قرار است رهبری کنسرسیومی از کشورهای جنوب شرق آسیا را در این مناقصه بر عهده بگیرند. دریونو افزود که با توجه به ملاحظات جغرافیایی و زیرساختی و فرمت گسترده (۴۸ تیم)، حداقل دو یا سه کشور آسه آن در مجموع در موقعیت لازم برای میزبانی مسابقات خواهند بود.[۲۵][۲۶]

در سپتامبر ۲۰۱۷، بنجامین تان، معاون مدیرعامل لیگ ۱ تایلند ، در جلسه شورای فدراسیون فوتبال آسه‌آن (AFF) تأیید کرد که اتحادیه او «منافع خود را برای پیشنهاد و میزبانی مشترک» جام جهانی ۲۰۳۴ با اندونزی در نظر گرفته است.[۲۷][۲۸] در همین مناسبت، داتو سری عزالدین احمد، دبیر کل فدراسیون فوتبال، تایید کرد که اندونزی و تایلند یک پیشنهاد مشترک ارائه خواهند کرد.[۲۸] اندونزی اولین تیم آسیایی و تنها کشور آسیای جنوب شرقی بود که در جام‌جهانی شرکت کرد، [۲۹] زمانی که این سرزمین به هند شرقی هلند معروف بود.

با این حال، در ژوئن ۲۰۱۸، یانگ دی‌پرتوان آگونگ، عضو کمیته اجرایی فیفا و سلطان پاهانگ،عبدالله پاهانگ که همچنین رئیس سابق فدراسیون فوتبال مالزی (FAM) است، ابراز علاقه کردند که به دو کشور برای میزبانی این مسابقات بپیوندند. جام‌جهانی با هم [۳۰] در همان سال، ویتنام برای پیوستن به مناقصه برای همان رقابت، با وجود برخی نگرانی‌های زیرساختی، ابراز علاقه کرد.[۳۱] این چهار کشور پیش از این در طول جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۷ میزبان یک رویداد فوتبال بوده‌اند.

در ژوئن ۲۰۱۹، نخست وزیر تایلند، پرایوت چان او-چا، اعلام کرد که تمام ۱۰ کشور آسه‌آن یک مناقصه مشترک برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ ارائه خواهند کرد،[۳۲] اولین کشوری است که پیشنهاد ده کشور مشترک در تاریخ جام جهانی فوتبال را ارائه می‌دهد.

در ۹ اکتبر ۲۰۱۹، پنج کشور آسه‌آن به طور رسمی میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۳۴ را پیشنهاد کردند. تایلند ابتکار عمل را رهبری می‌کند. [۳۳]

در ۱۵ ژوئن ۲۰۲۲، هون سن، نخست وزیر کامبوج، در نقش خود به عنوان رئیس آسه‌آن، گفت که از رهبران آسیای جنوب شرقی می خواهد تا برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۴ یا ۲۰۳۸ اقدام کنند.[۳۴]

استرالیا و سایر میزبانان[ویرایش]

استرالیا پس از ناموفق میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، پیشنهاد مشترکی را با نیوزلند همسایه خود، یکی از اعضای اواف‌سی که با آنها میزبانی جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۲۳ را بر عهده داشتند، در نظر گرفته است. [۳۵] [۳۶] استرالیا این قصد را در آگوست ۲۰۲۱، مدت کوتاهی پس از موفقیت بریزبن در مناقصه میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۲، دوباره برقرار کرد. [۳۷] پیشنهاد مشترک با اندونزی و سایر کشورهای آسه آن به جای نیوزلند نیز توسط فوتبال استرالیا مورد بحث قرار گرفت. [۳۸] با این حال، اندونزی تمایلی به پیشنهاد مشترک با استرالیا ندارد، زیرا این کشور نیز در مناقصه آسه آن برای همین رقابت شرکت می کند. [۳۹] یک پیشنهاد جایگزین این است که استرالیا و نیوزیلند به جای اندونزی در کنار مالزی و سنگاپور شریک شوند، حتی اگر هر دو کشور نیز در مناقصه آسه‌آن مشارکت داشته باشند.[۴۰][۴۱]

مدیر اجرایی فوتبال استرالیا، جیمز جانسون، گفت که سازمان او در حال بررسی این امکان است که پس از پایان مهلت فیفا برای ارائه پیشنهادات تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳، [۴۲] با این حال، یک چالش بزرگ برای این مناقصه نیاز به ساخت استادیوم‌های بیشتر یا گسترش استادیوم های فعلی مطابق با استانداردهای فیفا بوده است. اندونزی در حال مذاکره با استرالیا، سنگاپور و مالزی با پیشنهاد مشترک بود، اگرچه آنها در ۱۸ اکتبر از پیشنهاد عربستان خارج شدند و در عوض مانند بسیاری از ای‌اف‌سی از پیشنهاد عربستان حمایت کردند.

در ۳۱ اکتبر، فوتبال استرالیا بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که آنها تصمیم گرفته‌اند مناقصه را ندهند و عربستان سعودی را به عنوان تنها پیشنهاد باقی بگذارند. [۴۳]

منابع[ویرایش]

  1. Panja, Tariq (2023-10-04). "FIFA Will Host 2030 World Cup on Three Continents". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331.
  2. "FIFA Council takes key decisions on FIFA World Cup editions in 2030 and 2034" (Press release). FIFA. 4 October 2023. Retrieved 4 October 2023.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ Panja, Tariq (2023-10-04). "FIFA Will Host 2030 World Cup on Three Continents". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331.
  4. Panja, Tariq (2023-10-04). "FIFA Will Host 2030 World Cup on Three Continents". The New York Times (به انگلیسی). ISSN 0362-4331. Retrieved 2023-10-31.
  5. Battison, Paul (5 October 2023). "2030 World Cup: Tournament to be held across six countries in three continents". BBC Sport. Retrieved 5 October 2023.
  6. "Saudi Arabia switches FIFA World Cup bid from 2030 to 2034". Inside the Games. 1 September 2023.
  7. "Morocco-Spain-Portugal to host 2030 World Cup, Saudi Arabia to bid for 2034". Al Jazeera. 4 October 2023. Retrieved 4 October 2023.
  8. "AFC President welcomes FWC hosting decision, backs SAFF intent to bid for 2034 edition". the-afc.com. Asian Football Confederation. 5 October 2023. Retrieved 5 October 2023.
  9. "Saudi Arabian Football Federation submits official letter of intent to bid for 2034 FIFA World Cup". saff.com.sa. Saudi Arabian Football Federation (SAFF). 9 October 2023. Retrieved 9 October 2023.
  10. "Asean nations to 'launch joint bid' to host 2034 FIFA World Cup". www.aljazeera.com. Archived from the original on 13 September 2020. Retrieved 26 June 2019.
  11. "Australia in stunning World Cup bid". News.com.au. 27 June 2019. Archived from the original on 14 November 2021. Retrieved 27 June 2019.
  12. Rugari, Vince (12 August 2023). "How Singapore and Malaysia could help bring a men's FIFA World Cup to Australia". The Sydney Morning Herald.
  13. "NZ Football engaged in 2034 World Cup talks with bid deadline fast approaching". stuff.co.nz. 15 October 2023. Retrieved 15 October 2023.
  14. "Indonesia discussing joint bid for 2034 World Cup with Australia". RTÉ. 11 October 2023.
  15. Hong Soon-do (19 June 2017). "China to Overtake US economy and Host World Cup in 2034". Huffington Post. Archived from the original on 27 March 2019. Retrieved 15 March 2018.
  16. Porteous, James (8 May 2017). "China denies submitting official bid for World Cup 2034 – but it seems it's only a matter of deciding what year". South China Morning Post. Archived from the original on 26 June 2019. Retrieved 25 June 2019.
  17. "Невозможно поверить! Казахстан и Узбекистан хотят провести чемпионат мира в 2034 году". sports.ru (به روسی). 21 July 2023.
  18. Teng Kiat, Teo (5 July 2017). "Singapore strong 'host' candidate for joint 2034 World Cup finals bid". Today. Singapore. Archived from the original on 19 April 2022. Retrieved 11 April 2018.
  19. Hill, Tim (9 March 2017). "Trump travel ban could prevent United States hosting World Cup". The Guardian. Archived from the original on 14 November 2021. Retrieved 11 April 2017.
  20. Rumsby, Ben (14 October 2016). "England's hopes of hosting 2030 World Cup given boost". The Daily Telegraph. Archived from the original on 25 October 2016. Retrieved 14 January 2017.
  21. "ASEAN mulling 2034 World Cup bid: Myanmar". The Myanmar Times. AFP. 20 February 2017. Archived from the original on 7 April 2022. Retrieved 11 April 2018.
  22. "Indonesia ready to lead Asean bid for 2034 World Cup". The Straits Times. AFP. 6 July 2017. Archived from the original on 17 February 2022. Retrieved 11 April 2018.
  23. Dudley, George (26 September 2017). "AFF Backs Indonesia-Thailand Bid for 2034 FIFA World Cup". SportsPro. Archived from the original on 31 October 2018. Retrieved 10 April 2018.
  24. "ASEAN mulling 2034 World Cup bid: Myanmar". The Myanmar Times. AFP. 20 February 2017. Archived from the original on 7 April 2022. Retrieved 11 April 2018.
  25. Dudley, George (26 September 2017). "AFF Backs Indonesia-Thailand Bid for 2034 FIFA World Cup". SportsPro. Archived from the original on 31 October 2018. Retrieved 10 April 2018.
  26. "Football: Indonesia to lead South-east Asian 2034 World Cup bid". The Straits Times. AFP. 5 July 2017. Archived from the original on 17 February 2022. Retrieved 11 April 2018.
  27. Teng Kiat, Teo (5 July 2017). "Singapore strong 'host' candidate for joint 2034 World Cup finals bid". Today. Singapore. Archived from the original on 19 April 2022. Retrieved 11 April 2018.
  28. ۲۸٫۰ ۲۸٫۱ Dudley, George (26 September 2017). "AFF Backs Indonesia-Thailand Bid for 2034 FIFA World Cup". SportsPro. Archived from the original on 31 October 2018. Retrieved 10 April 2018.
  29. "1938 FIFA World Cup France". FIFA.com. FIFA. Archived from the original on 16 April 2022. Retrieved 6 June 2018.
  30. "Malaysia voices support for Asean 2034 World Cup bid". New Straits Times. 23 June 2019. Archived from the original on 20 November 2021. Retrieved 20 November 2021.
  31. Low, Lin Fhoong (10 October 2019). "Football: Singapore part of five-nation Asean bid for 2034 World Cup". The Straits Times. Archived from the original on 20 November 2021. Retrieved 20 November 2021.
  32. "Asean nations to 'launch joint bid' to host 2034 FIFA World Cup". www.aljazeera.com. Archived from the original on 13 September 2020. Retrieved 26 June 2019.
  33. Ken Thomas (10 October 2019). "ASEAN officially proposed to host the 2034 FIFA World Cup, including Thailand & Vietnam". Live Sport Asia. Archived from the original on 11 November 2019. Retrieved 6 March 2020.
  34. "PM Hun Sen Says He Will Urge ASEAN to Bid to Host 2034 World Cup". EAC News. 15 June 2022. Archived from the original on 9 November 2022. Retrieved 9 November 2022.
  35. Cleaver, Dylan (13 April 2015). "Fifa World Cup: NZ dream to host Cup". New Zealand Herald. Archived from the original on 13 September 2020. Retrieved 25 June 2019.
  36. Ogden, Mark (13 June 2018). "Potential 2030 World Cup hosts include Uruguay/Argentina, England". ESPN. Archived from the original on 8 April 2022. Retrieved 25 June 2019.
  37. "Australia plan to bid for FIFA Men's World Cup". Sports Entertainment Network. 12 August 2021. Archived from the original on 17 February 2022. Retrieved 12 August 2021.
  38. "New Zealand or Indonesia? Australia needs co-host to get World Cup bid off ground". Sydney Morning Herald. Archived from the original on 19 April 2022. Retrieved 3 September 2021.
  39. "Australia, Indonesia held talks for joint 2034 World Cup bid". Reuters. 27 June 2019. Archived from the original on 8 April 2022. Retrieved 12 November 2021.
  40. Rugari, Vince (12 August 2023). "How Singapore and Malaysia could help bring a men's FIFA World Cup to Australia". The Sydney Morning Herald.
  41. "NZ Football engaged in 2034 World Cup talks with bid deadline fast approaching". stuff.co.nz. 15 October 2023. Retrieved 15 October 2023.
  42. Snape, Jack (5 October 2023). "Australia given 25-day deadline to challenge Saudi Arabia's 2034 World Cup bid". The Guardian.
  43. "Saudi Arabia set to host 2034 World Cup". BBC Sport (به انگلیسی). Retrieved 2023-10-31.