اعتراضات ۱۳۹۸ دانشجویان ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اعتراضات ۱۳۹۸ دانشجویان
بخشی از اعتراضات آبان ۹۸
تاریخ۲۵ و ۲۶ و ۲۷ آبان
آذر ۹۸
دی ۹۸
موقعیتایران تهران
روش‌هاتظاهرات، نافرمانی مدنی
طرف‌های مدنی درگیر
شخصیت‌های پیشرو
بدون ساختار رهبری ایران سیدعلی خامنه‌ای
ایران حسن روحانی
ایران حسین سلامی
تعداد
صدها نفر
تلفات
دستگیرشدگانبیش از ۵۰ دانشجو

اعتراضات ۱۳۹۸ دانشجویان ایران به مجموعه اعتراض‌های دانشجویی در سال ۱۳۹۸ و در جریان اعتراضات آبان ۹۸ و اعتراضات دی ۱۳۹۸ گفته می‌شود که با حملهٔ نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه و بازداشت گستردهٔ دانشجویان همراه بود.[۱][۲]

طرح حجاب اجباری[ویرایش]

در اردیبهشت ۹۸ تجمع اعتراضی بزرگی در پردیس مرکزی دانشگاه تهران در مخالفت با طرح حجاب اجباری برگزار شد که با ورود نیروهای لباس شخصی و امنیتی به دانشگاه به خشونت کشیده شد.[۳][۴]

آبان ۹۸[ویرایش]

دانشگاه تهران[ویرایش]

اعتراضات گسترده آبان ۱۳۹۸ به دانشگاه تهران کشیده شد و در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان تجمع‌های بزرگ دانشجویی در پردیس مرکزی دانشگاه شکل گرفت.

بازداشت دانشجوها[ویرایش]

تجمعات دانشجویی در روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان در دانشگاه تهران، منجر به حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به دانشگاه شد در روز ۲۷ آبان با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و حدود ۵۰ دانشجو را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.[۵][۶] تعدادی دیگر از دانشجویان دانشگاه تهران هم در منزل شخصی خود یا مکانی بیرون از دانشگاه تهران بازداشت شدند،[۷][۸][۹] سها مرتضایی، کامیار ذوقی، سعید احمدزاده، ابوالفضل نژادفتح، مرجان اسحاقی، محمد بابایی، ابراهیم گران‌پایه، سعید محبی، محمدحسن خلیفه‌ای، حمیدرضا صفری، حمید بینا، علی فاضل‌زاده از دانشگاه تهران بازداشت شدند، ملیکا قراگوزلو و علی نانوایی از دانشگاه علامه طباطبائی و یاشار دارالشفا هم از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بازداشت شدند.[۱۰][۱۱][۱۲]دانشجوها را به زندان‌های اوین، فشافویه و زندان قرچک ورامین منتقل کردند.

دی ۱۳۹۸[ویرایش]

اعتراضات به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی[ویرایش]

پس از سه روز پنهان‌کاری حکومت ایران دربارهٔ شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی، سپاه پاسداران مسئولیت این حمله را به عهده گرفت، سپس اعتراضاتی در سراسر ایران و دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفت، که تمام این اعتراضات به خشونت کشیده شد و در دانشگاه تهران همراه با حمله لباس شخصی‌ها به خوابگاه دانشجویان بود.[۱۳][۱۴]

روز شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ دانشجویان و مردم معترض برابر دانشگاه‌های امیرکبیر و شریف تهران در اعتراض به حادثه شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافری اوکراین و پنهان‌کاری مقامات جمهوری اسلامی دست به تجمع و تظاهرات زده و علیه «دروغ‌گویی» و «پنهان‌کاری» مسئولان حکومت شعار دادند و خواستار استعفای علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح شدند.[۱۵][۱۶][۱۷] دانشجویان همچنین تصاویر و بنرهای قاسم سلیمانی را پاره کرده یا به آتش کشیدند.[۱۸][۱۹][۲۰][۲۱]

در بهمن ماه ۹۸ بهاره هدایت در رابطه با تجمع به دلیل ساقط کردن هواپیما در برابر حراست دانشگاه تهران با خشونت بازداشت شد. او یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ از بازداشتگاه وزرا به زندان قرچک ورامین منتقل شد.[۲۲]

در جریان اعتراضات به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی ضیا نبوی بازداشت شد. و در دادگاه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.[۲۳]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «سرکوب گسترده دانشجویان در ایران؛ لباس شخصی‌ها با «آمبولانس» حدود۵۰ دانشجو را در دانشگاه تهران دستگیر کردند». صدای آمریکا. ۳۰ آبان ۱۳۹۸.
  2. «آذر زیر سایه آبان؛ روز دانشجو و اعتراضات سراسری در ایران – DW – ۱۳۹۸/۹/۱۷». dw.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۹.
  3. «تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به طرح 'حجاب' به خشونت کشیده شد» (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۰۵-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۲.
  4. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «حمله بسیج دانشجویی به دانشجویان دانشگاه تهران | DW | 13.05.2019». DW.COM. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۱۵ مه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۲.
  5. «سرکوب گسترده دانشجویان در ایران؛ لباس شخصی‌ها با «آمبولانس» حدود۵۰ دانشجو را در دانشگاه تهران دستگیر کردند | صدای آمریکا فارسی». ir.voanews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  6. «حراست دانشگاه تهران از هویت بازداشت کنندگان دانشجویان اظهار بی‌اطلاعی کرد». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  7. «تجمع اعتراضی مردم و دانشجویان در اطراف دانشگاه تهران». BBC News فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  8. «تجمع اعتراض آمیز در دانشگاه آزاد تهران با 'برخورد' بسیجی‌ها روبرو شد». BBC News فارسی. ۲۰۰۹-۱۰-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  9. «۱۶ آذر؛ حمایت گروهی از دانشجویان از اعتراض‌های آبان ماه». BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۱۲-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  10. وضعیت نامشخص دانشجویان بازداشتی در ایران؛ شورای صنفی دانشجویان صدای آمریکا
  11. فصل-پاییزی-روز-دانشجو روزنامه شرق
  12. آخرین اخبار از دانشجویان زندانی | سایت خبری تحلیلی زیتون سایت خبری تحلیلی زیتون
  13. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «تجمع اعتراضی در پی ورود لباس‌شخصی‌ها به خوابگاه دانشگاه تهران | DW | 17.01.2020». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۱۲-۱۶.
  14. «روز چهارم اعتراضات دی ۱۳۹۸؛ دانشجویان تسلیم نمی‌شوند!». iranwire.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۹.
  15. «شلیک گاز اشک‌آور به معترضان در مقابل دانشگاه امیرکبیر». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۱.
  16. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «پرتاب گاز اشک‌آور به معترضان حمله موشکی سپاه به هواپیمای اوکراینی در تهران | DW | 11.01.2020». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۱.
  17. «[ویدئو] تظاهرات علیه خامنه‌ای در ایران پس از فاجعه‌آفرینی مرگبار سپاه پاسداران». ار. اف. ای - RFI. ۲۰۲۰-۰۱-۱۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۱-۱۱.
  18. «تجمع دانشجویی که به پاره کردن عکس حاج قاسم انجامید +فیلم و عکس - مشرق نیوز». www.mashreghnews.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۲.
  19. «تجمع‌های اعتراضی در ایران؛ مأموران با شلیک گاز اشک‌آور با مردم درگیر شدند». euronews. ۲۰۲۰-۰۱-۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۲.
  20. Welle (www.dw.com), Deutsche, پاره کردن و به آتش کشیدن بنرهای قاسم سلیمانی در شهرهای ایران | DW | 14.01.2020, retrieved 2021-01-22
  21. «بازداشت یک نوجوان به اتهام پاره کردن عکس قاسم سلیمانی». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۱-۲۲.
  22. انتقال بهاره هدایت به زندان قرچک ورامین/ تداوم اعتصاب غذا
  23. ادامه مجازات معترضان به سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی | دویچه وله فارسی دویچه وله فارسی