آرتاشس بابالیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آرتاشس بابالیان
Minister of Social Protection
اولین جمهوری ارمنستان
دوره مسئولیت
۳۱ اکتبر ۱۹۱۹ – ۵ مه ۱۹۲۰
پس ازآوتیک ساهاکیان
پیش ازسارگیس آراراتیان
اطلاعات شخصی
زاده۱۷ نوامبر ۱۸۸۶
شوشی
درگذشته۱ اوت ۱۹۵۹ (۷۲ سال)
تهران
پیشهسیاست‌مدار
تخصصپزشک

آرتاشس آدامی بابالیان (ارمنی: Արտաշես Ադամի Բաբալյան؛ زاده ۱۷ نوامبر ۱۸۸۶ – درگذشته ۱ اوت ۱۹۵۹) سیاست‌مدار و پزشک اهل ارمنستان بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

آرتاشس بابالیان در سال ۱۸۸۶ میلادی (۱۲۶۵ خورشیدی) در شهر شوشی جمهوری آرتساخ به دنیا آمد. پس از کسب تحصیلات متوسطه در مدرسهٔ روسی عازم سوئیس گردید و تحصیلات عالیه را در رشتهٔ پزشکی در ژنو کسب نمود. پس از بازگشت به منطقهٔ قفقاز به فعالیت در زمینهٔ پزشکی و سیاسی پرداخت و به واسطه نقش عمده ای که در نجات جان سربازان ایفا نمود و موفق به کسب نشان «صلیب گریگوری» از دولت روسیه گردید. در زمان جمهوری اول ارمنستان ۱۹۲۱–۱۹۱۸ (۱۳۰۰–۱۲۹۷) آرتاشس بابالیان به عضویت در پارلمان ارمنستان درآمد و سپس به معاونت وزارت کار و کشاورزی منصوب گردید. در زمان اشغال کارص (واقع در ارمنستان غربی) توسط قوای دولت عثمانی آرتاشس بابالیان به اسارت درآمد و پس از آزادی در سال ۱۹۲۱ (۱۳۰۰) به ایران مهاجرت نمود. وی به مدت سه سال در تبریز و چهار سال در زنجان با سمت پزشک ارتش خدمت نمود و سپس در ۱۹۲۸ (۱۳۰۷) ساکن تهران گردید. وی بار دیگر در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط ارتش متفقین دستگیر و پس از دو سال آزاد گردید. بالیان در کنار فعالیت‌های حرفه ای خویش و مداوای بیماران، به فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخت و در سال ۱۹۵۹ میلادی (۱۳۳۸ خورشیدی) در تهران درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • یونانسیان، ایساک (۱۳۹۷). «دولت ها و شخصیت های تأثیر گذار در نخستین جمهوری ارمنستان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال بیست و دوم - تابستان (۸۴).
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Հայաստանի Հանրապետության Կառավարություն (1918-1920)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی، بازبینی‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Artashes Babalian». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۸ مه ۲۰۱۷.
  • لازاریان، ژانت د (۱۳۸۲). «پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و مامایی». دانشنامه ایرانیان ارمنی. تهران: انتشارات هیرمند. صص. ۸۱-۲۸۰. شابک ۹۶۴-۶۹۷۴-۵۰-۳.
  • Babayan, Mikle (2019). Commemorative Book of Independence: Statesmen of the Republic of Armenia 1918-1921. Երևան. p. 85-88. ISBN 978-9939-0-3126-2.