قوکاس مادویان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
قوکاس مادویان
وزیران کار و امور اجتماعی ارمنستان شوروی
دوره مسئولیت
۱۹۵۲ – ۱۹۶۱
پس اززوراپت گالستیان
پیش ازلوون ملکونیان
اطلاعات شخصی
زاده۱۵ ژانویهٔ ۱۹۰۶
اوبلاست قارص، ارمنستان غربی
درگذشته۱۱ ژوئن ۱۹۷۵ (۶۹ سال)
ایروان، ارمنستان
ملیتارمنستان
جایزه‌هاHero of the Soviet Union
نشان لنین نشان الکساندر نوسکی نشان برجسته افتخار مدال شجاعت (اتحاد شوروی) نشان شایستگی نبرد
خدمات نظامی
خدمت/شاخهارتش سرخ
سال‌های خدمت
  • ۱۹۲۰–۱۹۲۵
  • ۱۹۳۰–۱۹۳۳
  • ۱۹۴۰–۱۹۴۴
درجهسرهنگ دوم
یگان159th Separate Rifle Brigade
جنگ‌ها/عملیات‌

قوکاس مادویان (ارمنی: Ղուկաս Կարապետի Մադոյան؛ انگلیسی: Ghukas Madoyan؛ زاده ۱۵ ژانویه [سبک قدیمی: ۲ ژانویه] ۱۹۰۶ – درگذشته ۱۹۷۵) یک فرد نظامی اهل ارمنستان که سرهنگ دوم ارتش سرخ و قهرمان اتحاد شوروی بود.

زندگی‌نامه[ویرایش]

وی در در اوبلاست قارص به دنیا آمد و در جنگ داخلی روسیه در ارتش سرخ جنگدید. مادویان بار دیگر در سال ۱۹۴۰ به ارتش فراخوانده شد و در جنگ جهانی دوم خدمت نمود. وی در بخش عمومی و بخش تعاونی کار می‌کرد و در اوایل دهه ۱۹۳۰ به‌طور موقت به‌عنوان افسر به ارتش ملحق شد. پس از فارغ‌التحصیلی از آکادمی نظامی فرونزه مادویان به عنوان فرمانده هنگ منصوب شد. به خاطر هدایت گردانی در زمان دفاع از یک تقاطع ریلی کلیدی در اوایل سال ۱۹۴۳، در زمان بازپس‌گیری مجدد روستوف-نا-دونو، وی قهرمان اتحاد شوروی گشت. در اواخر ۱۹۴۴ در لهستان به شدت مجروح شد در نتیجه از ارتش معاف شد. پس از جنگ در حزب کمونیست ارمنستان (اتحاد شوروی) و به عنوان وزیر رفاه اجتماعی جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان خدمت نمود. وی در ۱۱ ژوئن ۱۹۷۵ در سن ۶۹ سالگی در ایروان درگذشت.

نشان‌ها و افتخارات[ویرایش]

همچنین برندهٔ مدال‌ها و نشان‌هایی همچون قهرمان اتحاد شوروی، مدال دفاع از استالینگراد، نشان خدمات برجسته (ارتش آمریکا)، و نشان لنین شده‌است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]