آوتیک ساهاکیان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آوتیک ساهاکیان
رئیس مجلس ارمنستان
دوره مسئولیت
۱ اوت ۱۹۱۸ – ۱ اوت ۱۹۱۹
پس ازتشکیل پست
پیش ازآوتیس آهارونیان
وزیر رفاه (کمک‌های عمومی) و کار ارمنستان
دوره مسئولیت
۱۰ اوت ۱۹۱۹ – ۳۱ اکتبر ۱۹۲۰
پس ازتشکیل پست
پیش ازآرتاشس بابالیان
اطلاعات شخصی
زاده۱۸۶۳
استپاناوان، فرمانداری تفلیس، امپراتوری روسیه (استپاناوان فعلی)، جمهوری ارمنستان
درگذشته۱۹۳۳ (۶۹−۷۰ سال)
لبنان
ملیتارمنستان
حزب سیاسیفدراسیون انقلابی ارمنی
همسر(ان)واروارا ساهاکیان

آوتیک هوهانسی ساهاکیان (ارمنی: Ավետիք Սահակյան؛ ارمنی: Avetik Hovhannesi Sahakian؛ زادهٔ ۱۸۶۳ – درگذشته ۱۹۳۳) یک سیاست‌مدار و دانشمند در رشته کشاورزی اهل ارمنستان بود. وی اولین رئیس مجلس نخستین جمهوری ارمنستان بود

زندگی‌نامه[ویرایش]

آوتیک ساهاکیان در ۱۸۶۵م در شهر جلال‌اوغلی (استپاناوان کنونی در جمهوری ارمنستان)، متولد شد. تحصیلات متوسطه را در شوشی و تحصیلات تکمیلی و عالی را در مدرسهٔ کشاورزی پطروفسکی مسکو به پایان رساند.

در ۱۸۹۰م ساهاکیان به اتهام شرکت در اجتماعات دانشجویی بازداشت و به تفلیس تبعید شد. در این شهر انجمن کشاورزی ارمنیان را تأسیس و نشریهٔ کشاورز را منتشر کرد. در ۱۹۰۹م به علت فعالیت حزبی بازداشت شد و تا ۱۹۱۲م زندانی بود.

ساهاکیان عضو شورای ملت‌های ماورای قفقاز (سِیم) و وزیر تدارکات و ارزاق دولت جمهوری متحد ماورای قفقاز بود. در ۱۹۱۸م، به ریاست نخستین مجلس جمهوری ارمنستان برگزیده شد. در ۱۹۱۹م نایب رئیس مجلس، وزیر رفاه عمومی و وزیر کشاورزی بود. ‏در پی سقوط جمهوری ارمنستان در۱۹۲۰م آوتیک ساهاکیان دستگیر و طی شورش ضد بلشویکی ۱۸فوریهٔ ۱۹۲۱م آزاد شد. پس از شکست شورش، او نیز همراه با سران شورش و وابستگان نظام پیشین به ایران آمد و در تبریز اقامت گزید. پس از مدتی به لبنان رفت و در ۱۹۳۳م در بیروت درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • یونانسیان، ایساک (۱۳۹۷). ها-و-شخصیت های تأثیر گذار-در/ «دولت‌ها و شخصیت‌های تأثیر گذار در نخستین جمهوری ارمنستان». فصلنامه فرهنگی پیمان. سال بیست و دوم - تابستان (۸۴). کاراکتر hair space character در |پیوند= در موقعیت 34 (کمک)
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Հայաստանի Հանրապետության Կառավարություն (1918-1920)». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای ارمنی، بازبینی‌شده در ۲۵ نوامبر ۲۰۱۸.
  • مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Avetik Sahakyan». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۱۴.
  • Armenian Soviet Encyclopedia. Yerevan.
  • Ով ով է /հայեր/, կենսագրական հանրագիտարան, հատ. 2, Երևան, 2007

پیوند به بیرون[ویرایش]