جعفر سلماسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جعفر سلماسی
اطلاعات شخصی
نام کاملجعفر محمدسلماسی
ملیتایرانی
زاده۳۱ شهریور ۱۲۹۰
کاظمین، امپراتوری عثمانی
درگذشته۱۱ بهمن ۱۳۷۸
تهران، ایران
ورزشی
کشورایران
ورزشوزنه‌برداری
جعفر سلماسی، روی سکوی سوم، و دریافت نخستین نشان ایران در تاریخ بازی‌های المپیک

محمد جعفر سلماسی (۳۱ شهریور ۱۲۹۰ – ۱۱ بهمن ۱۳۷۸) وزنه‌بردار اهل ایران بود.[۱] وی نخستین مدال‌آور ورزش ایران در بازی‌های المپیک می‌باشد که موفق به کسب نشان برنز در المپیک ۱۹۴۸ لندن شد.[۲][۳] وی در نخستین دورهٔ بازی‌های آسیایی در سال ۱۹۵۱ در دهلی نو نیز به مدال طلای دستهٔ پَر وزن (۶۰ کیلوگرم) رسید.

زندگی[ویرایش]

محمدجعفر سلماسی به سال ۱۲۹۰ خورشیدی در کاظمین به دنیا آمد. اجداد روحانی وی، سال‌ها پیش از سلماس عازم کاظمین شده بودند. وی در جنگ جهانی دوم به ایران بازگشت و در تهران ساکن گردید.[۴]

سلماسی وزنه‌برداری را در تهران در باشگاه نیرو و راستی که متعلق به منوچهر مهران بود فراگرفت و در کنار رسول رئیسی و محمود نامجو پایه‌گذار نخستین تیم ملی وزنه‌برداری ایران شد. نامجو در خاطرات خود گفته‌است که بر اثر دیدن تمرینات سلماسی به وزنه‌برداری علاقه‌مند شده‌است.

سلماسی در المپیک لندن ۱۹۴۸ در اولین حضور ایران در المپیک، نخستین مدال ایران را در دستهٔ پَر وزن (۶۰ کیلوگرم) به دست آورد. در آن زمان رقابت‌های وزنه‌برداری از سه بخش پرس نظامی، یک‌ضرب و دوضرب تشکیل می‌شد و سلماسی در پرس نظامی با مهار وزنهٔ ۱۰۰ کیلویی رکورد المپیک آنتونی ترلازو آمریکایی را ۷٫۵ کیلو ارتقا داد و از رقبا پیش افتاد. اما محمود فیاض مصری با وزنهٔ ۱۰۵ کیلو در یک‌ضرب و ۱۳۵ کیلو در دوضرب رکورد جهان را با ۳۳۲٫۵ کیلوگرم شکست و قهرمان شد، وزنه‌بردار کشور ترینیداد و توباگو با مجموع ۳۱۷٫۵ کیلوگرم در جای دوم و سلماسی با ۹۷٫۵ در یک‌ضرب و ۱۱۵ در دوضرب و مجموع ۳۱۲٫۵ در جای سوم قرار گرفت.

سلماسی ۳ سال بعد در اولین دورهٔ بازی‌های آسیایی شرکت کرد و با رکورد مجموع ۲۹۷٫۵ کیلو به قهرمانی رسید و در ۳۲ سالگی از تیم ملی خداحافظی کرد. ۱۰ وزنه‌بردار تیم ملی ایران در این دوره با ۷ مدال طلا و ۳ مدال نقره به قهرمانی رقابت‌ها رسیدند.

او کارمند آموزش و پرورش بود[۵] و پس از سال‌ها ابتلا به بیماری دیابت در ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ در بیمارستان باهنر تهران درگذشت و در قطعهٔ ۲۲، ردیف ۴، شماره ۶۰ بهشت زهرا دفن شد.

پانویس[ویرایش]

  1. «مدال‌آوران ایرانی المپیک؛ جعفر سلماسی». BBC News فارسی. ۲۰۱۲-۰۳-۲۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۸.
  2. «جعفر سلماسی اولین مدال‌آور المپیک ایران». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۳ آوریل ۲۰۱۴.
  3. «مدال آوران ایران در المپیک ها». کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۸.
  4. «مشاهیر سلماس». مشاهیر سلماس. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۸.
  5. «محمد نصیری «آرزوی مرگ» کرد؛ بقیه اسطوره‌های ورزش ایران چه می‌کنند؟». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۱-۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۱۸.

منابع[ویرایش]