ترانه یخ و آتش

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ترانه یخ و آتش
جلد نسخه منتشر شده در بریتانیا
نویسنده(ها)جرج آر. آر. مارتین
زبانانگلیسی
مجموعهبازی تاج‌وتخت (۱۹۹۶)
نبرد پادشاهان (۱۹۹۸)
طوفان شمشیرها (۲۰۰۰)
ضیافتی برای کلاغ‌ها (۲۰۰۵)
رقصی با اژدهایان (۲۰۱۱)
بادهای زمستان (در آینده)
رؤیایی از بهار (در آینده)
گونه(های) ادبیخیال‌پردازی حماسی
گریم‌دارک
ناشربانتام بوکز (ایالات متحده آمریکا)
انتشارات هارپرکالینز (بریتانیا و استرالیا)
تاریخ نشر
۶ اوت ۱۹۹۶ تاکنون

ترانه یخ و آتش یا نغمه یخ و آتش (به انگلیسی: A Song of Ice and Fire) رمانی به سبک خیال‌پردازی حماسی و گریم دارک اثر نویسنده آمریکایی جرج آر. آر. مارتین است. مارتین نگارش این داستان را از سال ۱۹۹۱ با نوشتن بازی تاج‌وتخت آغاز کرد و نخستین جلد آن در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. این رمان برای ۷ جلد برنامه‌ریزی شده و تا کنون ۵ جلد آن انتشار یافته‌است. این مجموعه تا ژانویه ۲۰۱۷ به ۴۷[۱][۲] زبان ترجمه شده و چهار جلد از آن در فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز قرار گرفته‌است.[۳] قسمت عمده‌ای از این داستان در سرزمینی خیالی به نام «وستروس» رخ می‌دهد و همچنین سرزمینی وسیع در شرق بنام «اسوس». داستان همیشه از زبان اشخاص ثالث نقل می‌شود و هر بخش از کتاب از زبان یک فرد و از زاویه دید وی نقل قول می‌شود. تا پایان کتاب و در حال حاضر این داستان از دیدگاه سی و یک شخصیت داستان نقل می‌شود که در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند همچنین این مجموعه یکی از بهترین مجموعه کتاب‌های حماسی از نظر منتقدین است و چیزی حدود ۹۰ میلیون نسخه از آن در سرتاسر جهان به فروش رفته‌است.

آثار مربوط به این سری[ویرایش]

ماجراهای دانک و اگ[ویرایش]

ماجراهای دانک و اگ، سه رمان کوتاه است که وقایعش نود سال پیش از وقایع سری اصلی اتفاق می‌افتد. از ویژگی‌های آن، ماجراهای سِر دانکن بلند (Duncan the Tall) و به همراه اِگ (Egg)، که بعداً در طی اتفاقاتی به پادشاه اگان تارگرین پنجم (پانزدهمین شاه تارگرین) تبدیل می‌شود. داستان هیچ اتصال مستقیمی به طرح ترانه یخ و آتش ندارد، هر چند هر دو شخصیت در آن ذکر می‌شوند (یورش شمشیرها و ضیافتی برای کلاغ‌ها). قسمت نخست آن شوالیه پرچین، در سال ۱۹۹۸ و شمشیر قسم‌خورده در سال ۲۰۰۳، منتشر شدند که بعداً هر دو به رمان گرافیکی تبدیل شدند. رمان سوم، با عنوان شوالیه مرموز، برای نخستین بار در ۲۰۱۰ منتشر شد و همچنین مارتین برای نخستین بار سه رمان کوتاه را به عنوان یک مجموعه در سال ۲۰۱۴ منتشر کرد. وی تا هشت قسمت برای مجموعه دانک و اگ برنامه‌ریزی کرده‌است.

آثار چاپ شده در مجموعه داستان‌ها[ویرایش]

رمان پرنسس و ملکه یا سیاه‌ها و سبزها در تور کتاب ۲۰۱۳ در گلچین کتاب زنان خطرناک منتشر شد. این کتاب دو سده پیش از وقایع سری رمان‌های اصلی است، و پیش‌زمینه خاندان تارگرین را توضیح می‌دهد. شاهزادهٔ شریر یا برادر پادشاه نیز در سال ۲۰۱۴ منتشر شد.

جهان یخ و آتش : تاریخ ناگفته وستروس و بازی تاج و تخت[ویرایش]

این کتاب یک مجموعه تاریخ مصور است که به وسیله یکی از اساتید جهان وستروس نوشته شده و حاوی مطالب جدیدی نسبت به سری اصلی است. این کتاب به شکل یک کتاب تاریخ واقعی نگرش شده و می‌تواند حاوی اطلاعات غلط باشد.[۴][۵]

آتش و خون[ویرایش]

این کتاب روایتگر تاریخچه خاندان تارگرین است و به دوره حکومت این خاندان بر وستروس می‌پردازد. سریال خاندان اژدها از بخشی از این کتاب اقتباس شده است.[۶][۷]

پیدایش اژدها[ویرایش]

این اثر مانند آتش و خون بیانگر تاریخ خاندان تارگرین است. سبک نوشتار آن برخلاف آتش و خون حالت کتاب مرجع دارد و مشابه جهان آتش و یخ است. به جز مقدار کمی محتوای تاریخی جدید و تصویرسازی مخصوص این اثر، اکثر محتوای این کتاب تفاوتی با آتش و خون ندارد و برخلاف تصور اولیه، ادامه‌ای بر آتش و خون نیست. [۸] [۹][۱۰] [۱۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

  • پرنسس و ملکه (۲۰۱۳). رمانی کوتاه اثر جرج آر.آر. مارتین، که بعدها در خط داستانی «رقص اژدهایان» در آتش و خون گنجانده شد.

منابع[ویرایش]

  1. "'George RR Martin revolutionised how people think about fantasy'". the Guardian (به انگلیسی). 2015-04-10. Retrieved 2022-03-07.
  2. «Another Precinct Heard From - Not A Blog». web.archive.org. ۲۰۱۷-۰۱-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۲ ژانویه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۰۷.
  3. 'A Fantasy Realm Too Vile For Hobbits', New York Times article - December 2005
  4. "The World of Ice & Fire: The Untold History of Westeros…". Goodreads (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-11.
  5. "The World of Ice & Fire". Wikipedia (به انگلیسی). 2022-10-26.
  6. "Fire & Blood (novel)". Wikipedia (به انگلیسی). 2022-10-27.
  7. "Fire & Blood (A Targaryen History, #1)". Goodreads (به انگلیسی). Retrieved 2022-11-11.
  8. "The Rise of the Dragon". A Wiki of Ice and Fire (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-28.
  9. Kain, Erik. "'The Rise Of The Dragon' Review: A Beautiful New Book By George R.R. Martin". Forbes (به انگلیسی). Retrieved 2022-12-28.
  10. «The Rise of the Dragon by George R. R. Martin, Elio M. García Jr., Linda Antonsson: 9781984859259 | PenguinRandomHouse.com: Books». PenguinRandomhouse.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.
  11. «The Rise of the Dragon». www.goodreads.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۲۸.

پیوند به بیرون[ویرایش]