پیاز: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ebrambot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات: اصلاح ی/ک درون پیوندهای درون ویکی
TobeBot (بحث | مشارکت‌ها)
جز ربات افزودن: so:Basal
خط ۱۳۶: خط ۱۳۶:
[[sk:Cesnak cibuľový]]
[[sk:Cesnak cibuľový]]
[[sl:Čebula]]
[[sl:Čebula]]
[[so:Basal]]
[[sq:Qepa]]
[[sq:Qepa]]
[[sr:Црни лук]]
[[sr:Црни лук]]

نسخهٔ ‏۱۲ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۱۵:۴۹

برای اندامی به نام پیاز در گیاهان به پیاز (گیاه‌شناسی) مراجعه نمایید.

پیاز
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاهان
دسته: گیاهان گلدار
رده: تک لپه‌ای‌
راسته: لاله
تیره: لاله
سرده: پیازها
نام دوبخشی
Allium cepa L

پیاز خوراکی،( Allium cepa L ) یکی از قدیمی ترین سبزیها در دنیا و ایران است که خاستگاه آن در ایران و افغانستان ذکر کرده‌اند. این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت می‌شده است و بر اساس برخی اسناد کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می‌کرده‌اند از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند. پیاز به خانواده آلیاسه (Alliaceae) متعلق است و گیاهی است دو ساله با رشد بوته‌ای ضعیف، برگ‌های استوانه‌ای شکل توخالی که در سال اول با توجه به طول روز مورد نیاز خود تشکیل سوخ (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخها و پس از ظهور ساقه(های) گل دهنده و چترها تولید بذر می‌نماید. مهم‌ترین فاکتورهای محیطی موثر در تشکیل سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر این اساس ارقام پیاز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسیم بندی می‌شوند. اهمیت این موضوع در تعیین زمان مناسب کاشت است به طور مثال برای کاشت ارقام روز بلند مانند قرمز آذرشهر به طور معمول فروردین ماه اقدام به کاشت می‌شود.

فواید و ارزش غذای

این محصول از نظر ارزش غذایی به دلیل دارا بودن قندها، ویتامین‌ها به ویژه و ویتامین ث، مواد معدنی بخصوص کلسیم، فسفر و پتاسیم دارای اهمیت است. از سوی دیگر به دلیل داشتن مواد آنتی بیوتیک پیاز از جنبه دارویی پراهمیت است به گونه‌ای که این محصول می‌تواند با تقویت سیستم دفاعی بدن در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد.

پیاز باعث آرامش می شود و در كاهش فشار خون و چربی خون موثر است. پیاز سرشار از گوگرد است و گوگرد موجود در آن برای ضد عفونی كردن خون، شش ها و برطرف كردن آسم، ورم گلو و برونشیت موثر است مصرف پیاز موجب تقویت غذه اشكی و گوارشی می شود. پیاز دارای آنتی بیوتیک است كه خون و مجاری تنفسی را ضد عفونی می كند، پیاز در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های كلیوی، مثانه، ورم ساق ها، پروستات و رماتیسم مفصلی موثر است، همچنین مصرف پیاز باعث آرامش افراد می شود، پایین آورنده فشار خون و كاهش دهنده چربی خون است.[۱]


تولید کنندگان پیاز

۱۰ تولید کننده برتر در سال ۲۰۰۵
(۱۰۰۰ tonnes)
 چین ۱۹٬۷۹۳
 هند ۵٬۵۰۰
 ایالات متحده آمریکا ۳٬۳۴۶
 ترکیه ۲٬۲۲۰
 پاکستان ۱٬۷۶۴
 روسیه ۱٬۷۵۸
 کره جنوبی ۱٬۷۵۰
 ژاپن ۱٬۶۳۷
 مصر ۱٬۳۰۲
 اسپانیا ۱٬۱۴۹
کل تولید جهان ۶۴٬۱۰۱

منابع

  1. آرمان، روابط عمومی، دوشنبه-۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - شماره ۱۲۸۹ - مصرف پیاز باعث آرامش