ولی‌الله شجاع‌پوریان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ولی‌الله شجاع‌پوریان
نماینده ادوار ششم و هفتم
مجلس شورای اسلامی
پس ازسید حاجی محمد موحد
پیش ازلطف‌الله زارعی قنواتی
اطلاعات شخصی
زاده۱۴ مرداد ۱۳۴۱
بهبهان، خوزستان، ایران
حزب سیاسیاصلاح‌طلب
تحصیلاتدانشگاه تهران
(دکتری زبان و ادبیات عرب)

ولی‌الله شجاع‌پوریان (زادهٔ ۱۴ مرداد ۱۳۴۱ بهبهان) سیاست‌مدار، مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار ایرانی است، که در ادوار ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نماینده بهبهان در مجلس حضور داشت.[۱] وی در فاصله سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ عضو چهارمین دورهٔ شورای شهر تهران بود. شجاع‌پوریان دانش‌آموخته دکتری زبان و ادبیات عرب از دانشگاه تهران می‌باشد. او هم‌اکنون مدیر مسئول روزنامه همدلی است.

سوابق اجرایی[ویرایش]

وی پیش‌تر رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز و مدیر کل دفتر امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شهید چمران اهواز بود.

شجاع‌پوریان از شهریور ۹۲ تا شهریور ۹۳ به مدت ۱ سال معاون اجرایی شورای شهر تهران بود، همچنین در شهریور ماه ۹۳ و در جریان برگزاری مجمع انتخابی از سوی اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، به عوان رئیس هیئت ورزشهای همگانی تهران انتخاب شد.

وی در تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ از سوی محمدعلی نجفی به عنوان معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران معرفی شد.

تحصیلات[ویرایش]

شجاع پوریان، دانش‌آموختهٔ رشتهٔ زبان و ادبیات عرب در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه تهران همچنین کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل از دانشگاه پیام نور است.

مجلس شورای اسلامی[ویرایش]

مجلس ششم[ویرایش]

ولی‌الله شجاع پوریان در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۷۸ و از حوزهٔ انتخابیهٔ شهرستان بهبهان، سردشت و زیدون و تشان (استان خوزستان) و در حمایت احزاب اصلاح طلب مورد حمایت دولت سید محمد خاتمی با کسب بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه حوزه انتخابیه خود به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

مجلس هفتم[ویرایش]

انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ۱ اسفند ۱۳۸۲ برگزار گردید و شجاع پوریان که توانسته بود از فیلتر شورای نگهبان بگذرد موفق شد با کسب۴۹٫۵۹ درصد آراء به بهارستان راه یابد. اکثریت کرسی‌های این مجلس در اختیار اصولگرایان قرار گرفت و شجاع پوریان و همراهان ایشان در اقلیت قرار گرفتند.

شورای اسلامی شهر تهران[ویرایش]

وی در انتخابات چهارمین دورهٔ شورای اسلامی شهر تهران نام‌نویسی کرد و با ۱۱۰٫۶۹۶ رأی،[۲] در رتبهٔ ۳۳، به عنوان عضو دوم علی‌البدل انتخاب گردید.

با رفتن مهدی حجت از شورای چهارم به سازمان میراث فرهنگی و صنایع گردشگری، شجاع پوریان به عنوان نمایندهٔ مردم تهران در شورای شهر، به شورای شهر راه یافت.

آثار و تألیفات[ویرایش]

  • ب‍ازت‍اب ان‍دی‍ش‍ه.[۳] تهران: نشر رنسانس، ۱۳۸۴)
  • تألیف و ترجمهٔ حکمت متنبی (اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران، ۱۳۸۴)
  • سیمای قرآن در نهج‌البلاغه
  • فرهنگنامه افعال عربی (اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران، ۱۳۸۵)
  • روزنامه همدلی

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «فهرست نمایندگان دورهٔ هفتم مجلس شورای اسلامی». وبگاه مجلس شورای اسلامی. بایگانی‌شده از اصلی (پی‌دی‌اف) در ۳۰ اكتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۳. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  2. «اسامی و آرای ۱۰۰ نفر اول شورای شهر تهران + جدول». مشرق نیوز. ۳ تیر ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۳.
  3. [ http://www.ensani.ir/fa/content/160580/default.aspx بازتاب اندیشه]

پیوند به بیرون[ویرایش]

مناصب احزاب سیاسی
عنوان جدید رئیس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در استان خوزستان
۱۳۸۸
آخرین حضور انتخاباتی موسوی