لیگ قهرمانان اقیانوسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
لیگ قهرمانان اقیانوسیه
پرونده:Ofc-champions-league-logo-(2013).png
سازماناواف‌سی
سال بنیان‌گذاری۱۹۸۷؛ ۳۷ سال پیش (۱۹۸۷-خطا: زمان نامعتبر}})
منطقهاقیانوسیه
شمار تیم‌های حاضر۱۶ (مرحله گروهی)
۱۸ (مجموعا، از ۱۱ اتحادیه)
مقدماتی برایجام باشگاه‌های جهان
قهرمان کنونینیوزیلند آوکلند سیتی (دهمین قهرمانی)
(۲۰۲۲)
موفق‌ترین تیمنیوزیلند آوکلند سیتی (۱۰ قهرمانی)
پخش تلویزیونیایلون اسپورتس (پخش زنده)
وبگاهhttp://www.oceaniafootball.com/
لیگ قهرمانان اقیانوسیه ۲۰۲۳


لیگ قهرمانان اقیانوسیه که با نام او لیگ نیز شناخته می‌شود، بالاترین رقابت فوتبال باشگاهی مردان در اقیانوسیه است. این سازمان توسط اواف‌سی، هیئت حاکمه فوتبال اقیانوسیه برگزار می‌شود. این مسابقات که با نام مسابقات باشگاهی قهرمانی اقیانوسیه (۲۰۰۶–۱۹۸۷) افتتاح شد، از سال ۲۰۰۷ با فرمت فعلی آن سازماندهی شده است.

چهار عنوان اول قهرمانی مسابقات توسط باشگاه‌های استرالیا به دست آمد. از سال ۲۰۰۶، ۱۲ عنوان مسابقات توسط باشگاه‌هایی از نیوزیلند، یک باشگاه از پاپوآ گینه نو و یک باشگاه از کالدونیای جدید به دست آمده است.

جوایز برندگان مسابقات توسط نقره‌سازان مستقر در لندن، توماس لایت، ساخته می‌شود.[۱]

تاریخچه و فرمت[ویرایش]

مسابقات باشگاهی قهرمانی اقیانوسیه[ویرایش]

مسابقات باشگاهی قهرمانی اقیانوسیه در یک یا دو مکان، در یک کشور میزبان برگزار شد. دو یا سه گروه همراه با مراحل نیمه نهایی و فینال با فرمت رفت و برگشت تک‌بازی برگزار شد. این مسابقات معمولاً حدود ۱۰ روز به طول می‌انجامید و مسابقات هر ۲ روز یکبار برگزار می‌شد.

این مسابقات در ابتدا به صورت تک بازی پلی آف بین قهرمانان نیوزیلند و استرالیا برگزار شد. آن مسابقه در سال ۱۹۸۷ برگزار شد و آدلاید سیتی برنده فصل افتتاحیه شد. سپس ۱۲ سال مکث شد، تا اینکه اواف‌سی در جام بعدی، تمام اقیانوسیه را سازمان داد. در ژانویه ۱۹۹۹، مسابقات قهرمانی باشگاه‌های اقیانوسیه در شهرهای نادی و لائوتوکا فیجی برگزار شد. ۹ تیم شرکت کردند که تیم استرالیایی ملبورن جنوبی برنده جام شد. آنها همچنین جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را در سال بعد دریافت کردند.

مسابقه بعدی دو سال بعد برگزار شد و یک تیم استرالیایی دوباره عنوان قهرمانی را به دست آورد. ولونگونگ وولفس با شکست دادن نماینده تافئا از وانواتو در فینال، آن را به دست آورد. دو دوره دیگر با این نام و قالب برگزار شد که سیدنی و آوکلند سیتی عناوین قهرمانی را کسب کردند. اواف‌سی تصمیم گرفت فرمت و نام مسابقات را تغییر دهد، به طوری که از سال ۲۰۰۷ این مسابقات به عنوان لیگ قهرمانان اقیانوسیه شناخته می‌شود.

لیگ قهرمانان اقیانوسیه[ویرایش]

۲۰۱۴–۲۰۰۷[ویرایش]

اواف‌سی تصمیم گرفت فرمت مسابقات را تغییر دهد تا رقابت اصلی خود را برای باشگاه‌های رقیب جالب‌تر و مهم‌تر کند.

دو فصل اول شاهد رقابت با دو گروه سه تیمی و از دوره سوم به بعد شامل دو گروه چهار تیمی بود. برندگان گروه به فینال راه می‌یافتند که در قالب دو پلی آف بازی می‌شد و برنده عنوان قهرمانی را به دست می آورد. برخلاف فرم قبلی، او لیگ بیش از نیم سال به طول می‌انجامید و از اکتبر شروع می‌شد و در آوریل بعد به پایان می‌رسید. برنده او لیگ جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را کسب می‌کرد و در مرحله پلی آف وارد رقابت می‌شد.

برای فصل ۱۳–۲۰۱۳ او لیگ، با معرفی مرحله مقدماتی فرمت خود را تغییر داد و قهرمانان چهار لیگ ضعیف برای یک مکان پلی آف با نماینده کشوری با بدترین رکورد از مسابقات قبلی رقابت می‌کردند. بعداً برنامه ریزی و قالب مسابقات اصلی نیز تغییر کرد. آن مسابقه بین مارس و مه ۲۰۱۳ با معرفی مرحله نیمه نهایی و فینال در محل بی‌طرف برگزار شد. اولین فینال تک‌بازی او لیگ در آوکلند برگزار شد و اولین فینال او لیگ بین دو تیم از یک کشور بود که آوکلند سیتی با شکست ویتاکر یونایتد، پنجمین قهرمانی خود را بدست آورد.

لیگ قهرمانان اقیانوسیه شاهد تغییر دیگری برای فصل ۱۴–۲۰۱۳ بود، با بازی مرحله گروهی در مکانی از پیش تعیین شده و نیمه نهایی و فینال به صورت خانگی و خارج از خانه انجام شد. فیجی به عنوان میزبان انتخاب شد. مرحله مقدماتی شش ماه قبل از مرحله گروهی برگزار شد و برنده وارد مرحله گروهی شد.

در سال ۲۰۱۴، هر دو فینالیست لیگ قهرمانان اقیانوسیه در جام پرزیدنت اقیانوسیه شرکت کردند، یک تورنمنت دعوتی که توسط اواف‌سی برگزار شد. با این حال جام پرزیدنت فقط یک بار برگزار شد.

تاکنون–۲۰۱۴[ویرایش]

در فصل ۱۵–۲۰۱۴، مسابقات توسط فیجی ایرویز حمایت مالی شد و در آن فصل به لیگ قهرمانان اقیانوسیه فیجی ایرویز تغییر نام داد.[۲]

تغییر فرمت دیگری در سال ۲۰۱۷ رخ داد که مرحله گروهی به ۱۶ تیم افزایش یافت و کل مسابقات در یک سال برگزار شد (مرحله مقدماتی و سپس مرحله گروهی و بعداً مرحله حذفی). هر یک از چهار گروه توسط یکی از تیم‌های گروه میزبانی می‌شد که شامل کشورها و تیم‌های بیشتری بود. برندگان گروه به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. نیمه نهایی و فینال هر دو به صورت خانگی برگزار شد. پس از موفقیت در فصل ۲۰۱۷، اواف‌سی مرحله یک چهارم نهایی را برای نسخه ۲۰۱۸ اضافه کرد، به این معنی که دو تیم برتر از هر گروه به مرحله حذفی راه می‌یافتند.

فینال ۲۰۱۹ که بین هیانگن اسپورت و مجنتا (هر دو از کالدونیای جدید)، اولین بار در تاریخ مسابقات بود که هیچ طرفی از نیوزیلند حضور نداشت.

قهرمانان[ویرایش]

باشگاهی[ویرایش]

باشگاه قهرمانی‌ها نایب‌قهرمانی‌ها فصل‌های قهرمانی فصل‌های نایب‌قهرمانی
نیوزیلند آوکلند سیتی ۱۰ ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷، ۲۰۲۲
نیوزیلند ویتاکر یونایتد ۲ ۲ ۲۰۰۷، ۲۰۰۸ ۲۰۱۰، ۲۰۱۳
نیوزیلند تیم ولینگتون ۱ ۳ ۲۰۱۸ ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، ۲۰۱۷
استرالیا آدلاید سیتی ۱ ۱۹۸۷
استرالیا ملبورن جنوبی ۱ ۱۹۹۹
استرالیا ولونگونگ وولفس ۱ ۲۰۰۱
استرالیا سیدنی ۱ ۲۰۰۵
پاپوآ گینه نو هیکاری یونایتد ۱ ۲۰۱۰
کالدونیای جدید هیانگن اسپورت ۱ ۲۰۱۹
کالدونیای جدید مجنتا ۲ ۲۰۰۵، ۲۰۱۹
وانواتو آمیکال ۲ ۲۰۱۱، ۲۰۱۴
نیوزیلند دانشگاه مونت ولینگتون ۱ ۱۹۸۷
فیجی نادی ۱ ۱۹۹۹
وانواتو تافئا ۱ ۲۰۰۱
پلی‌نزی فرانسه پیرائه ۱ ۲۰۰۶
فیجی با ۱ ۲۰۰۷
جزایر سلیمان کوسا ۱ ۲۰۰۸
جزایر سلیمان کولواله ۱ ۲۰۰۹
پلی‌نزی فرانسه تیفانا ۱ ۲۰۱۲
فیجی لائوتوکا ۱ ۲۰۱۸
پلی‌نزی فرانسه ونوس ۱ ۲۰۲۲

کشوری[ویرایش]

باشگاه قهرمانی نایب قهرمانی
 نیوزیلند ۱۳ ۶
 استرالیا ۴
 کالدونیای جدید ۱ ۲
 پاپوآ گینه نو ۱
 فیجی ۳
پلی‌نزی فرانسه تاهیتی ۳
 وانواتو ۳
 جزایر سلیمان ۲

نکته:

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Oceania Football Confederation». web.archive.org. ۲۰۱۵-۱۲-۰۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۸ دسامبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۵.
  2. «Oceania Football Confederation». web.archive.org. ۲۰۱۵-۰۴-۰۳. بایگانی‌شده از اصلی در ۳ آوریل ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]